דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נגיד בנק ישראל: "לבחון את תקרת ההוצאה שלא תחסום השקעה בתשתיות וחינוך"

בנק ישראל מעריך כי התפרצות האומיקרון תפגע במשק בהיקף של 1.2 עד 2.5 מיליארד שקלים, ירידה של פחות מחצי אחוז תוצר

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"יש להתאים את הכללים הפיסקליים למצב הנוכחי" אמר היום (שני) נגיד בנק ישראל אמיר ירון בסקירה מול ועדת הכספים, "ולבחון את התועלת בתקרת ההוצאה הרב שנתית, ואם שמשמרים אותה,  שלא תהווה חסם למימון תכניות השקעה בתשתיות ובחינוך, ולתכנון ארוך טווח במסגרות אלה".

אתמול הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק לביטול מגבלת ההוצאה, המקודמת על ידי קבוצת ח"כים בקואליציה.

"בראייה ארוכת טווח אנחנו סובלים מפיגור ניכר בתשתיות ובמיומנויות" אמר הנגיד,  "אחד התחומים שלא נכנסו אליו בתקציב האחרון ונדרשות בו השלמות מהותיות הוא תחום החינוך".

ירון חזר על הצעת בנק ישראל להשקיע כ-3% תוצר בשנה על מנת לצמצם פערים בהון הפיזי והאנושי בישראל בהשוואה למדינות אחרות. לפי ההצעה, ב-10 עד 15 שנה הקרובות יש להשקיע סדר גודל של 2 אחוזי תוצר, כ-30 מילארד שקלים, בתשתיות, ואחוז נוסף, כ-15 מיליארד שקלים בשנה, בתחום החינוך.

"כל עוד אנחנו בסביבת ריביות נוחה, ולאור עדכון פוטנציאל הצמיחה, זה נותן לנו גמישות מסויימת מבחינה פיסקלית. אבל אי אפשר לעשות את זה רק על ידי הגדלת החוב"

על פי הצעת בנק ישראל ההצעה תמומן על ידי שילוב של הרחבה תקציבית, התייעלות בנושאים אחרים והעלאת מסים. עוד ציין הנגיד כי יש לבחון אם יעדי הגרעון לשנים הבאות מצרים מידי, אז "אפשר לעשות הפחתות בגרעון בתנאי שהמשאבים ישמשו למשאבי הון פיזי והון אנושי, המשלמות את עצמן ולא לגידול של צריכה שוטפת בתקציב הזה".

בנק ישראל כי גל האומיקרון יפגע בתוצר בהיקף של 1.2 עד 2.5 מיליארד שקלים, בהנחה שהגל ימשך כ-10 עד 20 ימים.

לפי התחשיב שהרכיבו בבנק ישראל, עלות יומית לבידוד לאדם עומדת על 273 שקלים. בתרחיש של 15% מאומתים מתוך 300 אלף בדיקות, הנזק היומי יהיה כ-123 מיליון שקל. בגל של 10 ימים, יגיע המשק ל-450 אלף מבודדים.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי נוכח ההערכות כי מדובר בגל יחסית קצר, בן מספר שבועות, "זה לא אירוע בסדר גודל מקרו כלכלי", והמליץ לפצות ענפים שנפגעו.

לשם השוואה ציין הנגיד כי את הגל השלישי ואורכו מעריכים בבנק בעלות של "בערך 7-8 מיליארד שקלים וזה כבר חצי אחוזי תוצר". עוד הוסיף הנגיד כי לאור היתכנות תרחישים קשים יותר מהמצב הנוכחי, "חשוב שהממשלה תערך עם תוכנית ב', עם כמה עקרונות שנקודת המעבר, אם צריך לעבור אליה, צריכה להיקבע עפ"י קריטריון מקרו כלכלי. זה יכול להיות עפ"י אומדנים לפדיון עסקים, הגורם מסדר מעולמות המקרו, אם בכלל מגיעים לשם. יש כל מיני קריטריוני סף שיותר ספציפיים לעסקים".

ירון ציין כי הערכה היא שהגל הנוכחי מגלם פגיעה של 0.1-0.2 אחוזי תוצר. בנוסף הוא הציג נתונים לפיהם נכון לעכשיו לא הייתה ירידה משמעותית ברכישות בכרטיסי אשראי, שעלו ב-12% בהשוואה לשנה שעברה.

הנגיד אמר כי הסיוע שנתנה ישראל במהלך משבר הקורונה אינה גבוה בהשוואה למדינות אחרות, וכי הגרעון הגבוה יחסית למדינות אחרות נובע מסיבות מבניות במק הישראלי.

על האינפלציה הבהיר ירון כי ישראל נמצאת "במקום מאד שונה משאר המדינות" ושישראל נמצאת בעשירון התחתון של האינפלציה ונמוך יותר מחציון המדינות שעומד על 4.75%. ירון הראה שהאינפלציה בישראל היא בתוך היעד, וצפויה להשאר ביעד גם בשנה הקרובה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!