דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בכירה בפרקליטות תמכה בפגיעה בארגון עובדי הכבאות: ״חשוב לנטרל מראש כל מכשול שינסו העובדים להניח בדרכנו״

המשרד לביטחון פנים בראשות השר בר-לב (עבודה) מנסה לפגוע בעבודה המאורגנת בכבאות באמצעות הגבלת זכות השביתה בחקיקה | בהתכתבות פנימית שנחשפת ב׳דבר׳ כותבת הפרקליטה רחל שילנסקי: ״עדיף קודם לפרסם את תזכיר החוק, ורק אחר כך לפנות לעובדים. יהיה להם קשה יותר להתמודד עם עובדה מוגמרת״

כבאים נחים לאחר לילה של שריפות בלטרון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90)
כבאים נחים לאחר לילה של שריפות בלטרון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המשרד לביטחון פנים בראשות השר עמר בר-לב מקדם חקיקה להגבלת זכות השביתה ברשות  הכבאות. כך עולה מהתכתבות שהגיעה לידי ׳דבר׳.

מההתכתבות הפנימית, בין רשות הכבאות למשרד המשפטים והפרקליטות, שכותרתה: "משימה דחופה – הגבלת זכות השביתה ברשות הכבאות", עולה כי מנהלת המחלקה לדיני עבודה, רחל שילנסקי, המליצה להנהלת רשות הכבאות באיזו טקטיקה לפעול מול העובדים.

הנושא עליו התבקשה שילנסקי לתת את חוות דעתה הוא הגבלת זכות השביתה של הכבאים. שילנסקי כתבה בחוות הדעת שהמדינה מחויבת להידבר עם ארגון עובדי הכבאות וההסתדרות, בייחוד כשהיא מצויה תחת הכובע הכפול של רגולטור ומעסיק.

עו״ד רחל שילנסקי. ״צפוי מאבק עיקש״ (צילום מתוך אתר הפרקליטות)
עו״ד רחל שילנסקי. ״צפוי מאבק עיקש״ (צילום מתוך אתר הפרקליטות)

אלא שבהמשך הדברים היא מציעה טקטיקת פעולה מול העובדים, על מנת להחלישם במשא ומתן: ״באשר לעיתוי הזמנת העובדים להידברות, אני חושבת שעדיף קודם לפרסם את התזכיר ורק לאחר מכן לפנות לעובדים. יהיה להם קשה יותר להתמודד עם עובדה מוגמרת״.

שילנסקי, סביר להניח, מודעת לכך שחוות דעתה עלולה להוביל לנקיטת אמצעים משפטיים על ידי העובדים, וכותבת: ״ברור לי שפרסום התזכיר יגרור אותנו למאבק משפטי עיקש מולם״.

מנהלת דיני העבודה בפרקליטות מתבטאת בעוינות ביחס לעבודה המאורגנת במערך הכבאות, ומציגה עמדה לעומתית לזכויות שבית הדין יעמוד עליהם, לדעתה: ״אין ספק כי לו יידרש בית הדין לשאלת חובת ההיוועצות עם העובדים ביחס להגבלת זכות ההתארגנות והשלכותיה על עבודתם של העובדים, החלטתו תהיה חד משמעית ומפורשת.

השר עמר בר-לב. המשרד לביטחון פנים מוביל מהלך בזק לפגיעה בארגון העובדים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)
השר עמר בר-לב. המשרד לביטחון פנים מוביל מהלך בזק לפגיעה בארגון העובדים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90)

״גם עמדתי הינה כי עדיף לנקוט משנה זהירות במהלך הכה חשוב של שינוי החוק במקרה הנידון, וחשוב לנטרל מראש כל מכשול שינסו העובדים להניח בדרכנו כמו פנייה לבית הדין בדרישה למנוע את תיקון החוק עד לקיום הליך של הידברות עימם, בקשה שללא ספק ולאור הפסיקה תזכה לתמיכת בית הדין״.

ההתכתבות, צורפה כנספח לעתירת ההסתדרות נגד המהלך החד צדדי להפיכת הרשות ליחידת סמך עצמאית במשרד לביטחון פנים. המהלך נבלם השבוע על ידי בית הדין האזורי לעבודה בבת ים.

בראשית ההתכתבות, שהתקיימה לפני כשלושה חודשים (14 באוקטובר 2021), ציינה עו״ד לינא סאלם מהייעוץ המשפטי במשרד המשפטים, שהמשרד קיבל את טיוטת הצעת החוק אותו מבקשים המשרד והרשות לקדם, ושהמשרד קיווה להביא את תזכיר החוק להערות הציבור תוך 10 ימים (ב-24 באוקטובר). ״הנושא מאוד דחוף לרשות הכבאות ולמשרד לביטחון פנים״, ציינה.

נציב הכבאות דדי שמחי. ניסה לפגוע באיגוד לפני עזיבתו בחודש הבא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נציב הכבאות דדי שמחי. ניסה לפגוע באיגוד לפני עזיבתו בחודש הבא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההתכתבות חושפת את הבהילות בה ניסו לפעול במשרד לביטחון פנים בראשות השר בר-לב לשינוי יסודי של רשות הכבאות במטרה להביא לפגיעה בארגון העובדים.

בהמשך ההתכתבות ביקש היועץ המשפטי של רשות הכבאות, עו"ד עודד ברוק, הפניות לפסיקה המחייבת הליכי הידברות עם העובדים. סגניתו, עו"ד קרן גל-און לכנו, העלתה גם היא את השאלה האם ניתן יהיה לקיים את ההידברות עם ארגון העובדים וההסתדרות, רק לאחר הפצת תזכיר החוק, כחלק ממסגרת הזמנים לבחינת הערות הציבור.

עו"ד עילם שניר ממחלקת ייעוץ חקיקה במשרד המשפטים השיב: ״אני חושב שאין הכרח שיהיה לפני. יחד עם זאת, לעמדתי זה צריך להיות אחרי השיח הפנים ממשלתי שהחל כדי שיהיה תזכיר מגובש יותר, גם אם יהיה ראשוני לצורך התזכיר״.

שילנסקי מהפרקליטות התייחסה גם היא, והביעה שוב את עמדתה העוינת לארגון העובדים: ״אני מסכימה שצריך לקיים הידברות עם העובדים, הגם שאין צורך לקבל את הסכמתם כמובן. ברור שאין גם שום היתכנות להסכמה כלשהי מצדם אלא להיפך, צפוי מאבק עיקש מבחינתם״.

כבאים במבצע ״שומר החומות״. נאלצים להתמודד עם פגיעה בזכויות כמו שמירות בזמן מנוחה (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)
כבאים במבצע ״שומר החומות״. נאלצים להתמודד עם פגיעה בזכויות כמו שמירות בזמן מנוחה (צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז דן)

שילנסקי הוסיפה והביעה את האג׳נדה האישית שלה נגד העובדים המאוגדים: ״בעיני אין מנוס מלתקן את החוק, אי אפשר להמשיך ולהתנהל כך בארגון חירום חיוני. עשרות הסכסוכים והצעדים הארגוניים (אם כי לא הגענו לכדי שביתה ממש, תודה לאל) שנקטו בהם העובדים בשנים האחרונות, שיתקו לא פעם את הרשות ורק בנס לא נגרמו אסונות כבדים בנפש״.

הדברים האלה מתחברים למדיניות שמנסה להוביל נציב הכבאות, דדי שמחי, בחמש השנים האחרונות – הגבלת זכות השביתה וההתארגנות של העובדים בכבאות, תוך הפרה שיטתית של ההסכמים הקיבוציים.

בין היתר נאלצו עובדי הכבאות להיאבק בשנים האחרונות נגד הנחיות חד צדדיות דוגמת ההנחייה לבצע "שמירות" בתחנות הכבאות בזמני המנוחה שלהם בין פעילויות מבצעיות ואימונים.

הנהלת רשות הכבאות גם פוגעת באופן שיטתי בנציגי העובדים ואנשי ארגון הכבאים, בין היתר באמצעות פתיחת הליכי משמעת מרובים. על פי עדויות של בכירים במערך הכבאות ובהסתדרות, שמחי התבטא במשך שנות כהונתו בביטויים חריגים נגד נציגי העובדים. ״אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים״, אמר לפי אחת העדויות, ״כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות״.

שמחי צפוי לסיים את תפקידו בחודש הבא, ועולה החשש שהניסיון להפוך את רשות הכבאות ליחידת סמך – בהליך בזק חקיקתי – היא הירושה שהוא רוצה להשאיר אחריו.

תגובת משרד המשפטים: ״מדובר בציטוטים חלקיים מתוך התכתבות פנימית שעניינה ייעוץ משפטי שגרתי שהתקיים בין המשרד לביטחון הפנים ורשות הכבאות לבין הגורמים השונים במשרד המשפטים, אגב בחינת האפשרות לקדם תזכיר חוק שתכליתו להבטיח לאזרחי ישראל מתן שירות חיוני להצלת חיי אדם על ידי רשות הכבאות.

״במסגרת זו עלתה גם שאלת היקף ועיתוי השיתוף וההידברות הנדרשים עם ארגוני העובדים מקום בו הממשלה מעוניינת לקדם חקיקה שעשויה להשליך על יחסי העבודה, והושמעו דעות שונות בעניין זה, תוך התייחסות לפסיקה שעסקה בנושא בעבר.

״למותר לציין כי אנו מצרים על ההדלפה החמורה של התכתבות פנימית זו, באופן מגמתי ונעדר הקשר, במטרה לפגוע בשיח הענייני והישיר המתקיים בין כלל הגורמים הנוגעים בדבר בנושא חשוב ורגיש זה״.

המשרד לביטחון פנים בראשות השר בר-לב, הפרקליטות ורשות הכבאות לא מסרו תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!