דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המשרד לביטחון פנים תכנן להפוך את רשות הכבאות ליחידת סמך, בית הדין עצר את ההחלטה

שופטת בית הדין בבת ים אריאלה גילצר כץ הורתה למדינה לנהל משא ומתן בנושא עם העובדים במקום לבצע מהלך חד צדדי | יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל: "נעמוד כחומה בצורה כדי להגן על עובדי מערך הכבאות"

כוחות כבאות והצלה (צילום: דוברות כב"ה)
כוחות כבאות והצלה (צילום: דוברות כב"ה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בבת ים הורה למדינה לעצור את המהלך החד צדדי להפיכת רשות הכבאות וההצלה ליחידת סמך עצמאית של המשרד לביטחון פנים. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה של הסתדרות המעו"ף.

המהלך אמור היה לצאת לדרך בטקס חגיגי בנציבות שירות המדינה ביום שני השבוע, אבל בית הדין הורה למדינה לנהל משא ומתן בנושא עם ארגון העובדים.

בעקבות פסק הדין, ייפגשו אנשי הסתדרות המעו"ף ויו"ר ארגון הכבאים עם נציגי רשות הכבאות ונציבות שירות המדינה במטרה ליישב את חילוקי הדעות.

במשרד לביטחון פנים ובהנהלת הכבאות נמנעו מלעדכן את נציגות העובדים בכוונה לשנות את המבנה הארגוני של הרשות. גם הכוונה לקיים את טקס החתימה על הפיכת הרשות ליחידת סמך התגלתה במקרה.

מדובר במהלך חד צדדי נוסף אותו מוביל נציב הכבאות דדי שימחי, שצפוי לסיים את תפקידו בפברואר הקרוב אחרי כחמש שנות כהונה שהתאפיינו בעימותים עם ארגון העובדים.

לניסיון להפוך את רשות הכבאות ליחידת סמך עצמאית לא קדם דיון על השלכותיו האפשריות על זכויות העובדים ותנאי העסקתם. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פנה לשר לביטחון פנים עמר בר לב בדרישה להקפאתו, אך לא נענה.

בדיון שהתקיים ביום שני בבית הדין לעבודה בבת ים טענה המדינה שמדובר במהלך טכני בלבד, אבל השופטת אריאלה גילצר כץ החליטה להקפיא אותו והורתה לצדדים לנהל משא ומתן בנושא פעמיים בשבוע במשך שלושה שבועות. דיון נוסף יקבע לסוף חודש ינואר.

אחת המשמעויות המרכזיות שעשויות להיות למהלך היא העברת הסמכויות בתחום המשמעת מנציבות שירות המדינה לרשות עצמה. בשנים האחרונות פתחה הרשות שורה ארוכה של הליכים משמעתיים כנגד נציגי עובדים, שרובן נסגרו בסופו של דבר על ידי הנציבות.

כך למשל נסגר בנובמבר האחרון התיק המשמעתי המתוקשר כנגד ראש ארגון הכבאים אבי אנקורי, וכן נסגר באוגסט התיק המשמעתי שנפתח כנגד סגנו קובי דדון.

בהסתדרות טענו שהליכים משמעתיים אלו והליכים משמעתיים נוספים שנפתחו כנגד נציגי עובדים במערך הכבאות, הוגשו במטרה לפגוע בזכות העובדים להתאגדות. בעדות בבית הדין המשמעתי של שירות המדינה העיד יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל כיצד שמע בעבר את הנציב שימחי אומר: "אם אני אעסיק אותם בתלונות, והם יהיו עסוקים בדברים אחרים, אז הם לא יפריעו לי. אני משתמש בדין המשמעתי, אגיש תלונות לנציבות שירות המדינה, שיעסיק אותם. הם ילכו לחקירות, יהיו עסוקים, אני אראה לכולם שלא כדאי להיות בוועד העובדים כי אז אתה נתון לביקורת ולתלונות'".

במקביל, הורתה השופטת גילצר כץ לרשות הכבאות לנהל משא ומתן גם בנוגע לפקודה של נציב הכבאות, שדרש באופן חד צדדי שגם עובדי המטה בכבאות, שאינם לוחמי אש יחויבו בקוד לבוש הכולל לבישת מדים והגבלות נוספות כגון איסור על נשים העובדות במטה ללבוש בקיץ סנדלים מהם מציצה הבוהן, הגבלה על מספר הטבעות וסוג השרשראות המותרות ללבישה, הנחיות בדבר צבע השיער המותר ברשות ועוד. השופטת הבהירה שעד לקיום הדיון הנוסף יישאר קוד הלבוש הקיים כיום לעובדי המטה על כנו.

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל ברך על הפסיקה ואמר: "החלטת בית הדין למנוע את כניסתה לתוקף של ההחלטה ולחייב את המדינה בשקיפות ובניהול משא ומתן  היא דרך המלך, והדרך הנכונה למערכת יחסי עבודה פורייה. הסתדרות המעו"ף תעמוד כחומה בצורה כדי להגן על עובדי מערך הכבאות מניסיונות לגרוע מזכויותיהם".

בלשכת השר לביטחון פנים, עמר בר לב, הפנו את 'דבר' לנציבות המדינה ומסרו כי "הסמכות על ההכרזה על יחידת סמך נמצאת בציר שבין נציב כבאות והצלה לנציבות".

בנציבות שירות המדינה מסרו שההליכים מתנהלים בבית הדין. ברשות הכבאות עדיין לא מסרו תגובה.

את ההסתדרות ייצגה בהליך עו"ד יעל שילוני וארגון עובדי הכבאות יוצג על ידי עו"ד סיגל פעיל ועו"ד יפעת תבור

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!