דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בג"ץ דחה את העתירה נגד החזרת מענקי עצמאים, אבל קבע: ״אין חובה להשיב את הכספים בטרם התקבלה דרישה״

העתירה דרשה לבטל את המנגנון באתר רשות המסים שמאפשר לעצמאים לבדוק האם שולם להם מענק שלא היו צריכים לקבל, ולהחזיר אותו | השופטים קיבלו את עמדת הרשות שמדובר במנגנון וולונטרי

ערן יעקב, מנהל רשות המיסים (צילום: עמר כהן)
ערן יעקב, מנהל רשות המיסים (צילום: עמר כהן)
הדס יום טוב

בג"צ דחה אתמול (רביעי) עתירה שדרשה לבטל את הדרישה מעצמאים להחזיר מענקי קורונה שהסתבר בדיעבד שאינם זכאים להם, או חלקים מסכומים אלו.

העתירה נגד רשות המסים, משרד האוצר וועדת הכספים הוגשה על ידי "העמותה לצמצום פערים חברתייים", שייצגה כ-400 עצמאים. הם ביקשו מבג"ץ להורות על ביטול הדרישה מעשרות אלפי עצמאים להחזרת חלק מהמענק, או את כלל המענק אם לא עמדו ברף הנדרש לקבלתו – 40% ירידה במחזור לפעימה הראשונה ו-25% לפעימה השנייה.

מתגובת רשות המיסים לעתירה עולה ש-48 אלף עסקים דיווחו על מענקים ביתר, בסכום כולל של 1.2 מיליארד שקלים.

במוקד העתירה עמדו הודעות שקיבלו עצמאים עם הפנייה לדף באתר רשות המסים, בו ניתנה להם אפשרות להזין את פרטיהם ולבדוק האם לדעת הרשות הם נדרשים להחזיר את המענק שקיבלו או חלקו, ואם כן, הם יכלו להחזיר את הסכום בתנאי תשלום משופרים. העותרים טענו שמדובר בדרישה לא חוקית, שלא ניתן להגיש עליה ערעור באמצעים המקובלים.

הרכב השופטים, בראשות סגן הנשיאה ניל הנדל והשופטים ענת ברון ויוסף אלרון, קיבלו את עמדת רשות המסים והממשלה לפיה דף האינטרנט אינו מהווה "דרישה" להשבת המענק, אלא רק אפשרות לכל עצמאי לבחון את מצבו והזמנה להשיב את הסכומים באופן וולונטרי, עם הטבה של הסדר תשלומים. רשות המסים הדגישה שדרישת השבה חוקית תועבר לעצמאים כמקובל בחוק, ועם אפשרות לכל עצמאי החפץ בכך לערער עליה. לפיכך, קבעו השופטים, שמדובר ב"עתירה מוקדמת".

לדברי סגן הנשיאה הנדל, "גם אם ניתן היה להתרשם אחרת, השירות המקוון נושא אופי טכני מובהק – ואינו אלא פלטפורמה שנועדה להקל על אלה המעוניינים בכך. אין חובה להשיב באמצעותו את הכספים, בטרם התקבלה דרישה כזו בהתאם לפרוצדורה הקבועה בחקיקה הרלוונטית … ואין בהפעלתו כדי לכרסם בשיקולים המהותיים העשויים להשליך על חובת ההשבה"

הנדל הוסיף ש"בנסיבות אלה, מתן השירות בא בגדרי סמכויות העזר של הרשות, ומתיישב עם המדיניות הכללית 'שמטרתה עידוד שימוש מקוון בשירותי רשות המיסים, מתוך מטרה לייעל ולחסוך במשאבים הן עבור המשתמשים במערכת, והן עבור המשיבה (רשות המסים) עצמה'… משכך, לא נפל פגם בעצם הקמתו, או ב"חיווי" שהוא מעניק לגבי הצורך בהשבה".

השופטים קיבלו גם את עמדת רשות המסים לפיה החוק מאפשר מנגנון ערעור על דרישה להשבת כל סוגי המענקים, הן המענקים הסוציאליים והן מענקים דו חודשיים, וכן המענקים לבעלי שליטה בחברות מעטים.

השופטים קבעו ש"לאור ההבהרות, העובדתיות והנורמטיביות, שהציגו משיבים אלה (המדינה ורשות – כמו גם הבהרת באת כוח העותרת לגבי הסעדים המבוקשים – דין העתירה להידחות". עם זאת, בהתחשב בנסיבות העתירה ובתרומתה להבהרת סוגיית השבת המענקים, השופטים לא חייבו את העותרים בהוצאות.

בעקבות התפרצות זן האומיקרון וה"סגר השקט" אותו חווים בעלי עסקים רבים, רשות המיסים אישרה, לפני כשבועיים, דחייה בנקיטת ההליכים כנגד עצמאים שקיבלו מענקים ביתר, והמשיכו את ההסדר הוולונטרי באתר רשות המסים עד ה-31 במרץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!