דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד התיירות לא חתם על הסכם, והסיורים שתוכננו לסייע למורי הדרך בוטלו

מורי דרך שקבעו סיורים באמצעות רשות הטבע והגנים במתכונת שהובטחה במתווה התיירות, קיבלו הודעה על ביטולם לשבועיים הקרובים | לנה דרובצ'בסקי, מורת דרך: ״הממשלה מתרברבת על סיוע, כשבפועל שקל לא נכנס לחשבונות"

הפגנת מורי הדרך בעזריאלי (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הפגנת מורי הדרך בעזריאלי (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

רק לפני פחות מחודש הציגו משרדי ראש הממשלה, הכלכלה, האוצר והתיירות, בהרבה טקס וחגיגיות, את מתווה הפיצוי הצר לענף התיירות, שלא כלל כל פיצוי ישיר לעובדי התיירות הנכנסת, לרבות מורי הדרך, אך כלל סיוע עקיף דרך סיורים מסובסדים לציבור שיקיימו מורי הדרך. 

אולם כעת, מסתבר שגם את המעט שהבטיחו לא נותנים. מורי דרך שקבעו סיורים דרך רט"ג במתכונת שהובטחה, קיבלו הודעה ממזכירות הרשות כי הסכם חדש בין משרד התיירות ורט"ג לא נחתם, ולכן יתבטלו הסיורים לשבועיים הקרובים. 

"מורי דרך יקריםנכון לכרגע טרם נחתם הסכם חדש עם משרד התיירות, ולכן לצערנו אנו נאלצים לבטל את ההדרכות בשבועיים הקרובים. בהתאם לזאת כל הסיורים מבוטלים, וכרגע כל הפעילות מוקפאת", נכתב בהודעה שקיבלו מורי הדרך מרט"ג. 

"הממשלה מתרברבת בתקשורת על סיוע למורי הדרך שניתן בשיא המהירות – כשבפועל שקל לא נכנס לחשבונות, וכעת מבטלים את הימים הבודדים שהיו", מסבירה ל'דבר' מורת הדרך לנה דרובצ'בסקי, "ה'סיוע' שהוא יותר לעג לרש מסיוע, שהם כביכול נתנו, לא באמת קורה. אנחנו כבר מיולי ללא תמיכה ובקריסה. כל ביטול כזה פשוט מרסק אנשים נואשים ומיואשים.

במתווה שפורסם הובטח כי המדינה תממן כ-25,000 סיורים ללא תשלום לציבור אשר יבוצעו על ידי מורי הדרך, תמורת תשלום בסך כ-1,000 ש"ח למורה לסיור ובסכום כולל של כ-25 מיליון שקלים, וכי הסיורים יבוצעו באמצעות רשות הטבע והגנים ומשרדי ממשלה נוספים. 

יש לציין שגם למתווה הזה התנגדה עמותת "מורשת דרך" למורי דרך בתיירות הנכנסת, מובילת מאבק עובדי התיירות. בנייר עמדה שפרסמה העמותה אתמול הסבירו את התנגדותם: "סיורים ברשות הטבע והגנים הלאומיים יתנו בממוצע 3-2 סיורים למורה דרך על פני שנה שלמה, בין 2,000 ל-3,000 ש"ח לכל מורה דרך. במקביל, הפרוייקט מציף את השוק באלפי סיורים חינמיים לציבור, ויוצר תחרות בלתי הוגנת כלפי מורי דרך שכבר עובדים בהדרכות בשוק הפנים". 

ב'מורשת דרך' זועמים במיוחד על האירוע, בעיקר כי הוא מציין, לדבריהם, את הקלות בה אפשר פשוט לא לסייע, למרות ההבטחות. "אך לפני זמן קצר חגגה הממשלה את מה שהיא כינתה 'תוכנית הסיוע' לענף התיירות הנכנסתאנחנו טענו כבר אז שהסיוע עלוב. שאין בה אפילו שקל של פיצויים. הודעה לקונית מרשות הטבע והגנים, לפיה הם אינם ערוכים לקיים את פרוייקט הסיוע, מוכיחה את מה שאנחנו אומרים כבר חודשים רבים: הממשלה רעה, אטומה, והציבור לא מעניין אותה. אין בשורה ואין סיוע למורי הדרך. אנו נמשיך להיאבק על הפיצויים שמגיעים לנו ולחשוף את השקרים של שרי הממשלה", נמסר מטעם העמותה. 

בישיבת חירום שערכה אתמול השדולה למען העצמאיים והעסקים הקטנים והבינוניים בישראל, לאור מצב העסקים בגל האומיקרון, אמר אליהו מילוא מלול מנכ"ל אגודת מורי הדרך, כי בפועל לא ניתן להם סיוע. "אומרים שנתנו מענה למורי הדרך. איזה מענה? אין שום מענה. מורי הדרך העצמאיים לא קיבלו שום דבר וכלום. שמעתי את ברביבאי אומרת 'יש מענה לענף התיירות'. איזה מענה? אנחנו רעבים ללחם, אני רעב ללחם", אמר בייאוש. 

רמי בז'ה, יו"ר הפורום לעצמאיים מבית ההסתדרות הגיב לדבריו בדמעות: "אני כואב לשמוע איש שמתייצב מול המצלמה ואומר שהוא רעב ללחם. לא אדם רשלן, לא נצלן, אלא מלח הארץ, מורה דרך שרוצה להתפרנס. זו בושה לממשלת ישראל ולשר האוצר". 

תגובת רשות הטבע והגנים: "ההסכם לא נחתם. ברגע שייחתם נשמח לחדש את ההדרכות". תגובת משרד התיירות טרם התקבלה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!