דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סכסוך עבודה בנמלים על רקע כוונת המדינה לחרוג מההסכמות שהובילו לבניית הנמלים החדשים

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה ותוכל להשבית את נמלי חיפה ואשדוד ב-1 בפברואר | יו״ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי: ״כניסת אוניות ׳מטען כללי׳ לנמלים החדשים משמעה פגיעה כלכלית אנושה בנמלים הקיימים״

נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock)
נמל חיפה (צילום ארכיון: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלים על רקע כוונת המדינה לאפשר פריקה של ׳מטען כללי׳ (חפצים שלא נכנסים למכולות) בנמלים החדשים באופן חד צדדי. במידה שלא יושגו הבנות, יוכלו העובדים להשבית את נמלי אשדוד וחיפה החל מה-1 בפברואר.

ההסתדרות כתבה היום (ב׳) לממונה על יחסי העבודה שההחלטה לאפשר פריקת ׳מטען כללי׳ בנמלי הים החדשים התקבלה בניגוד להבנות רבות שנים שהיוו את הנחת העבודה בעת ניהול המשא ומתן לחתימת הסכמי הרפורמה בנמלי הים.

״כל ההסכמים התבססו על הבטחת המדינה שחברות הנמל לא ייפגעו בתחום המטען הכללי״. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות (צילום: ארז רביב)
״כל ההסכמים התבססו על הבטחת המדינה שחברות הנמל לא ייפגעו בתחום המטען הכללי״. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות (צילום: ארז רביב)

אוניות מטען כללי מובילות מטענים בעלי נפח לא אחיד שלא ניתן לאחסנו במכולות כמו קורות ברזל, מכונות ומשטחים. משך הפריקה והטעינה של אניית ׳מטען כללי׳ גדול בהרבה מזה של אוניית מכולות.

״במשך 8 שנים המדינה אמרה לנו ולחברות הנמל שלא יכנסו אוניות ׳מטען כללי׳ לנמלים החדשים״, אומר אבי אדרי יו"ר איגוד עובדי התחבורה. ״כל ההסכמים, רשתות הביטחון לעובדים (תעסוקתיים וכלכליים) והסכמי הפרישה שנחתמו התבססו על הבטחת המדינה שחברות הנמל לא ייפגעו בתחום ׳המטען הכללי׳.

״המשמעות של כניסת אוניות כאלה לנמלים החדשים״, אומר אדרי, ״משמעה פגיעה כלכלית אנושה בנמלים הקיימים וקריסת כל הסכמי הרפורמה שנחתמו בדם, יזע ודמעות. אנחנו מקווים שהמדינה ונציגיה יעמדו בהבטחות המפורשות שניתנו לנו במהלך הסכמי הרפורמה״.

צו מניעה שאסר על עובדי הנמלים לשבות במשך שבע וחצי שנים, הסתיים בדצמבר 2020. הצו בוטל לאחר שבינואר 2020 נחתמה הרפורמה בנמל חיפה. בפברואר 2021 נחתמה רפורמה נוספת בנמל אשדוד. ההסכמים האלו התבססו בין היתר על ההבנות בין המדינה והעובדים, שנמלי הים החדשים יתמקדו בתחום המכולות, ואילו פריקת ׳מטען כללי׳ תישמר נחלתם של נמלי הים הוותיקים בלבד.

תגובת משרד התחבורה: אין כל בסיס משפטי להכרזה על סכסוך העבודה בעיתוי זה, בעיצומו של גל האומיקרון והעומסים הכבדים בנמלים הגוררים נזק עצום למשק. נקיטה בצעדים ארגוניים תהווה צעד לא אחראי, והפרה חמורה ובוטה של התחייבות העובדים לשקט תעשייתי כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!