דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ההסתדרות על המשבר בנמלים: "עמדת המדינה שערורייתית, שליפה מהמותן שתביא להרס"

המדינה מתכחשת לסעיף מרכזי בהסכם הקמת הנמלים הפרטיים, ובתגובה שלח יו"ר איגוד התחבורה אבי אדרי מכתב חריף למנכ"לית משרד התחבורה: "עליכם להתעשת ולחזור בכם"

יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)
יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי (צילום: קובי וולף)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק ואיליה כץ, מ"מ סגן הממונה על אגף התקציבים התנערו מההסכמות שליוו את הרפורמה בנמלים, לפיהן פריקת מטענים כללים יהיו בלעדיים לנמלים הוותיקים.

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, הגיב בחריפות: "זה צעד שיכול לערער את יחסי העבודה במשק כולו. עליכם להתעשת, לחזור בכם מהאמור ולבוא עם ההסתדרות בדברים לגיבוש דרכים לגיטימיות לסיום המשבר בתוך יחסי העבודה". במכתב תגובה לדבריהם של השניים, כינה אדרי את עמדת המדינה 'שערורייתית'.

לטענת נציגי המשרדים, כתב ההסמכה שקיבלה חברת SPIG הסינית, שזכתה בשנת 2015 במכרז להקמת נמל המפרץ בחיפה ולהפעלתו משך 25 שנה, לא הגביל את החברה לעסוק בפריקת מכולות בלבד, ומאפשר לה להציג גם שירותים נוספים בהם פריקת מטען כללי. עוד טענו כי המדינה כלל לא התחייבה במסגרת המו"מ שניהלה עם ההסתדרות ועם וועדי העובדים להגביל את התחרות בהיבט זה.

"עיינתי במכתבכם ובכל הכבוד, אין זה מקרה שהוא חתום בידי מי שלא היה שותף באופן אישי למשא ומתן הממושך לכריתת הסכמי הרפורמה בנמלים" השיב להם אדרי, והוסיף "גם אם מהלך הדברים לאשורו אינו ידוע לכם באופן אישי, המדינה היא אותה מדינה, והיא אינה רשאית, משפטית, ציבורית ומוסרית להתכחש למצגים מפורשים שהוצגו בידי נציגיה ובשמה במשך מעל 15 שנים". הבהיר.

לדבריו, העמדה על פיה תחום המטען הכללי פתוח לתחרות במסגרת הרפורמה בנמלים לא נשמעה מעולם בחדרי המשא ומתן, לא נוהלה בעניינה כל הידברות, ולא נתבררו השלכותיה. "לצערי היא נחזית כשליפה גחמתית ולא אחראית מהמותן של צעד שיביא חורבן והרס וודאיים לא רק ליחסי העבודה בנמלים, אלא גם לנצלים עצמם; צעד שעלול לערער מן היסוד גם את יחסי העבודה במשק כולו".

אדרי הציע לבכירים לעיין בשלל המסמכים שיצאו תחת ידי המדינה ואיבריה כבר החל משנת 2006 ואילך, ובהם מסמכים שהוגשו על ידי חנ"י לבית הדין לעבודה, החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים משנת 2013, המלצות דו"ח בנק ישראל משנת 2014, החלטות מבקר המדינה משנת 2020 ואף אתר חנ"י כפי שהוא מופיע כיום.

"אני משוכנע כי כמוני תתרשמו כי מאז ומעולם התייחסה הרפורמה בנמלים להכמת שני רציפי מכולות (הדגשה במקור) בתפעול פרטי, וזאת בלבד. לא זו אף זו אלא ששימור הייתרון בתחום המטען הכללי הוצג על ידי נציגי המדינה וחנ"י עצמם במו"מ כאחד המפתחות העיקריים לשרידות הנמלים הקיימים תחת התחרות שתיפתח, בכל אחד מהדיונים שנערכו בעניין לאורך השנים".

נההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי בנמלי חיפה ואשדוד, שעשוי במידה והמשבר לא ייפתר להביא לכדי שביתה בשני הנמלים בתוך כשבועיים. צו מניעה שאסר על עובדי הנמלים לשבות במשך שבע וחצי שנים, הוסר מהם בדצמבר 2020.

אוניות מטען כללי מובילות מטענים בעלי נפח לא אחיד שלא ניתן לאחסנו במכולות כמו קורות ברזל, מכונות ומשטחים. משך הפריקה והטעינה של אניית ׳מטען כללי׳ גדול בהרבה מזה של אונית מכולות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!