דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הצעת חוק: לבטל לצמיתות את מכונות המזל בדוכני מפעל הפיס

ח״כ מראענה (העבודה) מציעה לבטל את מכונות המזל שגרמו בעבר להתמכרויות קשות של אוכלוסיות מוחלשות | המכונות בוטלו לפני 5 שנים בהוראת שעה על ידי שר האוצר לשעבר כחלון. כעת יוזמת חברת הכנסת לבטלן לצמיתות

דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
דוד טברסקי

ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) מעלה הצעת חוק לביטול מכונות המזל בדוכני מפעל הפיס לצמיתות. הוראת השעה שאוסרת על הפעלת המכונות למשך חמש שנים, עומדת להסתיים בקרוב. הצעת החוק שנועדה להחליף את הוראת השעה אושרה בקריאה טרומית במליאת הכנסת בחמישי האחרון.

הוראת השעה מינואר 2017 לביטול מכונות המזל הונהגה על ידי שר האוצר לשעבר משה כחלון. עד אז החזיקו יותר מ-500 סניפים של מפעל הפיס מכונות ברחבי הארץ. על פי דיווחים כספיים של הפיס, המכונות היוו כ-10% מהכנסות מפעל הפיס (כ-700 מיליון שקלים) ערב ביטולן.

״היתר הפעילות של מפעל הפיס אוסר על הצבת מכונות אלה, אך בקרוב ההיתר יחודש לחמש שנים, וייתכנו בו שינויים שונים״, אומרת ח"כ מראענה ל׳דבר׳. ״החוק שלי יבטיח שבכל מקרה לא נראה שוב את המכונות האלה, שהוצבו בעבר באזורים שבהן מתגוררות אוכלוסיות מוחלשות, ושהגבירו את ההתמכרות להימורים בקרב בנות ובני נוער״.

ח״כ אבתיסאם מראענה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח״כ אבתיסאם מראענה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההימורים החוקיים בישראל מוסדרים ומפוקחים על ידי משרד האוצר, ופעילות הפיס מוסדרת בהוראות שעה שמתעדכנות כל חמש שנים בהתאם למשא ומתן בין הצדדים. הצעת החוק של ח"כ מראענה מסדירה את הוצאתן של המכונות לצמיתות, כך שביטולן לא יהיה מוצמד להחלטתו של השר או הפקידות הבכירה באוצר.

לטענתה, כרגע כוחו של החוק הוא בהצהרה שלא לאפשר את החזרת המכונות, אבל במידה והחזרת הוראת השעה תתמסמס, ניתן יהיה להיאבק בהן במישור החקיקתי.

פעילותן של "מכונות המס של העניים", כפי שכינה אותן כחלון, הופסקה יחד עם ההימורים על מירוצי סוסים בינואר 2017, אחרי מאבק של משרד האוצר והשר מול מפעל הפיס, שהתנגד לכך.

כחלון בחר להתמקד בהוצאת המכונות בגלל קצב המשחק המואץ שמאפיין אותם, ויכול להוביל להפסדים של אלפי שקלים תוך דקות ספורות. על בסיס מספר מחקרים שהתפרסמו בנושא, כחלון טען שמפעל הפיס והטוטו נוטים להציב יותר נקודות מכירה באזורים חלשים מבחינה חברתית-כלכלית בהשוואה לאזורים אמידים.

מפעל הפיס לא קיבל את החלטת כחלון, ויום אחרי הודעתו בג"ץ הורה בצו ביניים להחזיר את המכונות, אחרי שהזכיינים טענו שמדובר בפגיעה קריטית בפרנסתם. כעבור שבועיים, בעקבות לחץ מצד המדינה, בג"ץ חזר בו מהביטול.

בימים אלה דנה ועדת הכלכלה בהצעת חוק של ח"כ אלי כהן (הליכוד) שתוציא את משחקי ה'צ'אנס' של מפעל הפיס מחוץ לדוכנים, גם זאת תחת חלון ההזדמנויות של הוראת השעה.

בשיחה עם 'דבר' מתח כהן ביקורת על מפעל הפיס וטען שהמדינה צריכה לבחון את המשך מפעל ההימורים החוקיים, וזאת על רקע ההכנסות הגדלות של הפיס בשנים האחרונות. "אני מעדיף שהאנשים ישאירו את הכסף אצלם״, אמר כהן, ״לטובת המשפחה והרווחה שלהם ולא יעשירו איתה את קופת המדינה״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!