דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

האוצר נגד הקלות לעובדי במה עצמאים: "עלולות להיות השלכות רוחב, גם על הפלטפורמות"

לפי הסיכום בין הביטוח הלאומי לארגון עובדי הבמה אקט, דמי הביטוח הלאומי לא ינוכו מהתשלום שמקבלים פרילנסרים בתחום ממזמיני שירות | מנכ"ל אקט איתמר אביטן: "הביטוח הלאומי רוצה לפשט את הדברים, ובאוצר מערימים קשיים שרק אלוהים מסוגל להבין"

מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר מתנגד למתווה שהוסכם בין הביטוח הלאומי לארגון עובדי הבמה אקט, שימנע תשלום כפול מצד פרילנסרים עובדי ענף הבמה וההפקות לביטוח הלאומי. הנימוק, שהוצג בדיון של ועדת העבודה והרווחה היום (רביעי) הוא החשש מפני השלכות רוחב, בהקשר של הכרה בזכאות עצמאים לדמי אבטלה.מרבית עובדי הענף, בהם צלמים, תאורנים, מקליטים, אנשי סאונד, עוזרי במאי, מלבישות ומאפרות, עוזרי הפקה, מעצבים אומנותיים ומעצבי סט, קניינים ואנשי פרופס, מועסקים כפרילנסרים שמנפיקים קבלות במקום לקבל תלוש שכר. עם זאת בספטמבר 2021, הוכנסו לצו סיווג מבוטחים שהקנה להם זכאות לקבלת דמי אבטלה בתנאים מסוימים.לדברי מנכ"ל ארגון אקט איתמר אביטן ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר בוועדה, נוצרה לקונה: העובדים נדרשים להפריש מקדמות לביטוח הלאומי במסגרת הגדרתם כעצמאים, אבל הביטוח הלאומי נאלץ לנכות דמי ביטוח לאומי גם מהשכר שמשלמים להם מזמיני השירות. כך, לדבריהם, רק בסוף השנה מבוצע חישוב רטרואקטיבי של תשלומי היתר, שעל פיו משולמים החזרים לעובדים ולמעסיקים."יוצא שהעובדים הללו נאלצים לממן את תזרים הביטוח הלאומי שלא לצורך, וגם הביטוח הלאומי נאלץ לעשות עבודה כפולה ולחשב את ההחזרים לעובדים ולמעסיקים", אמר שפיגלר.

לדבריו, המודל שהציע הביטוח הלאומי כדי למנוע זאת הוא פשוט: דמי הביטוח הלאומי ינוכו רק מהמקדמות שמשלמים העובדים, ולא ינוכו מהשכר שמשלמים להם מזמיני השירות. "זה טוב לעובדים, למעסיקים ולביטוח הלאומי. אלא שלאגף התקציבים במשרד האוצר יש שיטה שנקראת 'השלכת רוחב'. כל מה שלא תואם את המשנה הסדורה שלהם, הם קוראים לו 'השלכת רוחב'. לא משנה כמה ישיבות עשו איתם. הם פשוט אומרים לא".נציג אגף התקציבים באוצר, אלי בין, הודה שיש בעייתיות במנגנון התשלום הכפול לביטוח הלאומי, אבל טען: "צו סיווג מבוטחים מטרתו להגדיר שישנם עובדים שעל פניו פורמלית הם עצמאים, אבל מאפייניהם האחרים דומים לשכירים, ולכן רצינו לתת להם דמי אבטלה, וגם לחייב אותם להפריש ביטוח אבטלה.

"בפועל, זה אומר שלעובדים האלה יש מעסיק. ההצעה שעומדת על הפרק מדברת על כך שרק העובדים יפרישו דמי אבטלה כאילו אין מעסיק בתמונה. לכן, לתפיסתנו, עלולות להיות לזה השלכות רוחב, על הסדרת נושא הפלטפורמות למשל".
לדבריו, הביטוח הלאומי הציע כמה פתרונות חלופיים, בהם האפשרות שחישוב ההחזרים ייעשה על בסיס רבעוני ולא שנתי, או שהמעסיק יפריש את ההפרשות בין ההכנסה שהוא מייצר, והעובד יפריש רק על הכנסות אחרות שלו, אלא שלדבריו בביטוח הלאומי ובארגון העובדים לא הייתה נכונות לבחון את החלופות."במקום שהעובדים יממנו אותנו במשך שנה, באוצר מציעים שיממנו אותנו משך רבעון. הכול בצורה עקלקלה", אמר שפיגלר. "אנחנו רוצים להסדיר את זה פעם אחת ולתמיד בצורה ישרה. באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שמחוץ לאקדמיה יש גם מציאות". אביטן אמר שהתנגדות האוצר למתווה היא עקרונית בלבד, ונובעת מחוסר הרצון שלו לקדם מנגנון דמי אבטלה לעצמאים, למרות תמיכת הכנסת. "אין כאן עלות תקציבית נוספת. העובדים משלמים כבר היום, והביטוח הלאומי ימשיך לקבל את הכסף. מנכ"ל הביטוח הלאומי רוצה לפשט את הדברים, ומערימים קשיים שרק אלוהים מסוגל להבין".

אביטן הודה לשפיגלר על המאמצים להכנסת קבוצת עובדים זו לזכאות לדמי אבטלה: "זו בהחלט רשת ביטחון שאפשרה לנו להשתכר ולשמור על כלכלת הבית בתקופה הלא פשוטה הזו".יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן (העבודה) קראה להסדיר את הנושא בהוראת שעה. "אני ממש לא מצליחה להבין את ההתנגדות העקרונית של האוצר, בוודאי כשאין כאן התנגדות עקרונית של שר האוצר. עולה כאן צורך ספציפי. הקריאה שיוצאת מכאן היא לתקן את זה כהוראת שעה שניתן לבחון גם בהמשך. אנחנו קוראים לכם לדון גם בפתרונות הנוספים וניפגש כאן שוב בעוד שבועיים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!