דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת האזרחים בסוריה

מלחמת האזרחים בסוריה / רוסיה במסר חריף לארה"ב: "הבית הלבן מאיר את דרכם של טרוריסטים"

הדברים נאמרו על רקע איומים מצד הממשל האמריקני כי אם רוסיה לא תפסיק את ההפצצה על חאלב תבחן ארה"ב את יחסיה עם רוסיה.

פוטין בפגישה על מעורבות צבא רוסיה בסוריה (צילום: סוכנות העיתונות הרוסית)
פוטין בפגישה על מעורבות צבא רוסיה בסוריה (צילום: סוכנות העיתונות הרוסית)
שי ניר

"סירובה של וושינגטון לשיתוף פעולה עם רוסיה בעניין הסורי, תהיה המתנה ה'טובה' לכולם. אם וושינגטון תעבור מאיומים להחלטות קונקרטיות, לא יהיה ספק כי הבית הלבן פורש את חסותו על המורדים ומאיר את דרכם של הטרוריסטים." כך כתבה במתקפה חריפה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה בחשבון הפייסבוק שלה והאשימה את ארה"ב כמי שמשתפת פעולה עם ארגוני המורדים האיסלמים הקיצונים.

הדברים נאמרו על רקע איומיו של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, אשר אמר בשיחת טלפון עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב לפני יומיים, כי במידה ולא תחדול רוסיה מלהפציץ את העיר חאלב, תפסיק ארה"ב את הניסיונות המשותפים לבסס הסכם הפסקת אש במלחמת האזרחים. קרי הוסיף כי ארה"ב רואה ברוסיה אשמה בשימוש בפצצות תבערה ובטילים "מפצחי בונקרים" בתוך שכונות מגורים בעיר.

עוד האשימה זכרובה את וושינגטון כי היא מסייעת בפועל לארגוני המורדים הסורים, ביניהם ארגונים איסלמים קיצונים, תוך הכחשת הסיוע, וכי רוסיה היא זו החושפת את האמת. "וושינגטון מכחישה, ללא הסתייגויות או תנאים ובמשך זמן רב, את נוכחותם של טרוריסטים בסוריה. עפ"י עמיתינו האמריקאים אין טרוריסטים בסוריה. העולם למד על דאע"ש ותנועות קיצוניות נוספות בסוריה מגורמים רשמיים רוסים." בנוסף מאשימה זכרובה כי בעוד מומחים אמריקאים פועלים "כל הזמן" עם ארגוני איסלם קיצוני, ארה"ב מאשימה את רוסיה כי היא משחקת לידי הטרוריסטים.

דבריה אלה של זכרובה באים כתגובה לדברי שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאואר, שתארה את פעולותיה של רוסיה בסוריה כמתנה לארגוני הטרור האיסלאמי הקיצוני דאע"ש וג'בהת אל נוסרה. "אם מדברים על 'מתנות לטרוריסטים', השיבה זכרובה, "הם בטח כוללים את שילובו של ארגון ג'בהת אל נוסרה עם 'הארגונים המתונים בסוריה', משלוחים הומניטריים למליציות והפצצות נגד צבא סוריה הנלחם בדאע"ש". בדבריה, זכרובה מתכוונת לכך שארה"ב מחמשת את ארגון ג'בהת אל נוסרה, כפי שהודה בשבוע האחרון בכיר בארגון. לדבריו אין החימוש נעשה באופן ישיר, אלא  בדרך עקיפה באמצעות מדינות המתנגדות למשטר אסד והתומכות בארגוני המורדים, ערב הסעודית וקטאר.

העיר חאלב לאחר הפצצת כוחות אסד, ב-23 בספטמבר (צילום: סוכנות AP).
העיר חאלב לאחר הפצצת כוחות אסד, ב-23 בספטמבר (צילום: סוכנות AP).

ביחס להפצצות צבא סוריה זכרובה מזכירה את ההפצצה האמריקאית בדיר א-זור, לפני שבועיים, בה נהרגו כ-80 חיילים סורים. בעקבות ההפצצה והנזק הכבד שנגרם לצבא משטר אסד, דעא"ש יצא במתקפה נרחבת לכיבוש האזור.  ארה"ב, בעקבות ההפצצה, באופן מיידי, הכחישה כי ההפצצה הייתה מכוונת והמסר העיקרי היה כי המתקפה הייתה טעות. אתמול (שבת) המסר השתנה בעקבות הקלטה שהודלפה, לעיתון הניו יורק טיימס, בה ניתן לשמוע את מזכיר המדינה, ג'ון קרי, אומר כי השימוש בכוח, נגד צבא סוריה, היה בוויכוח בין ארבעה אנשי ממשל אובמה והוא (קרי) הפסיד בוויכוח.

לאחר שהניסיון להפסקת אש בסוריה קרס הסלימה בחודש האחרון האלימות באזור, ששיאה במתקפה המשולבת של צבא רוסיה וצבא אסד לכיבוש העיר חאלב. מתקפה זו מתרחשת תוך הפגזה מסיבית והרג רב של אוכלוסיה אזרחית, בין היתר הפגזה של בתי חולים. בימים האחרונים נהיה הטון של הממשל האמריקאי תקיף יותר ביחס לרוסיה ומשטר אסד, ואף נשמעו איומים על בחינה מחדש של היחסים עם רוסיה ובחינה של אופציות נוספות למעורבות אמריקאית פעילה במלחמת האזרחים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!