דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות המחלוקת על חוב מזונות: איסור שלילת רישיון מחייבים אושר לקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק אושרה בוועדת החוקה של הכנסת אחרי שנדחו כל ההסתייגויות נגדה | בגלל הביקורת על החלטת שר המשפטים להחיל את החוק גם על בעלי חוב על מזונות, הוא יעלה לדיון במליאה לפני ההצבעה הסופית

דיון של ועדת החוקה, חוק ומשפט. (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דיון של ועדת החוקה, חוק ומשפט. (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דוד טברסקי

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת  אישרה אתמול (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לביטול הגבלת רישיון נהיגה לבעלי חוב. בעקבות ביקורת על החלטתו של שר המשפטים גדעון סער שלא להחריג מההצעה בעלי חוב על תשלום מזונות, החוק יעבור לדיון במליאה לפני ההצבעה הסופית.

הוועדה אישרה את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית אחרי שדחתה שורת הסתייגויות, בהן אחת של ח"כ נעמה לזימי (העבודה) בנוגע להחרגת חובות על מזונות שלא במסלול גבייה של הביטוח הלאומי. סוגיה זו עמדה במוקד המחלוקת בדיון הקודם בנושא, ובגללה דחו את ההצבעה היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) וח"כ גבי לסקי (מרצ) שתמכו, בדעת מיעוט, בהסתייגות.

"החוק הוא בשורה גדולה ליותר מ-150 אלף אזרחים ישראלים", אמר ח"כ קריב. "אנחנו מקדמים את החוק בצד ההכרה החשובה שיש לסייע לנושים לגבות את חובם. יש דברים שנותרו לליבון עד להצבעה הסופית במליאה, אך כבר עתה ברור שיש בחוק תיקון עיוות משמעותי".

ראש רשות הרישוי במשרד התחבורה אפי רוזן התחייב לבחון מחדש את ההוראות לגבי הצורך במבחן מעשי ועיוני אחרי הגבלת רישיון הנהיגה. רוזן אמר את הדברים בתגובה לדרישת חברי הוועדה, שהציעו בין היתר לקבוע מדרגות שונות בהתאם לוותק של כל נהג לפני שהוגבל הרישיון.

נציגי מרכז רקמן לקידום מעמד האישה מתחו ביקורת על ההחלטה שלא להחריג בעלי חוב על מזונות. "חוב מזונות הוא לא כמו כל חוב אחר להוצאה לפועל", טענו. "כשאדם לא משלם מזונות, הנפגעים הישירים הם ילדיו. ועדת החוקה בחרה להעדיף את חופש התנועה של כלל החייבים והתעלמה מכך שחוב מזונות הוא חריג".

"בישראל ישנם כ-180 אלף חייבים שרישיונם עוקל מהם לתקופות שונות", הוסיפו נציגי המרכז. "על פי מנהל רשות האכיפה, כ-20% מכל המקרים בהוצאה לפועל, כ-4,450 תיקים, הם של בעל חוב של על תשלום מזונות. יש עוד כ-20 אלף תיקים בהם עוקל רישיון מטעם הביטוח הלאומי".

הדיון הקודם של הוועדה אמר השר שהעמדה שלו השתנתה בנוגע לחייבים דמי המזונות. "החוק צריך להיות שוויוני מול כל בעלי החוב ללא יוצא מן הכלל, כדי שהגבייה תהיה אפקטיבית", אמר. "אנחנו בפרקטיקה של עיקולי רישיונות עשרות שנים ואין שום ראיה המצדיקה אותה, דין חוב אזרחי כדין מזונות".

קריב אמר אז בתגובה לדברי השר כי יש הבדל בין חוב אזרחי לחוב על מזונות. "אני לא חרד ליכולת הגבייה של המדינה או התאגידים הגדולים גם באמצעים אחרים ללא הגבלת רישיון נהיגה", טען. "אבל תחום דיני המזונות הוא היחיד בו הכלי מופעל, לא בכל הסיטואציות, מול נשים במצב של עוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!