דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מנכ"ל 'פרי הגליל' בוועדת הכספים: "החלטתם לעבור לייבוא, אז גם אני רוצה להיות יבואן"

הוועדה דנה בכוונת החברה לפטר 200-100 עובדים בעקבות הרפורמה בחקלאות | יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר הבטיח לפעול נגד המהלך אבל הוסיף: "הרפורמה חייבת לעבור, היא תוזיל מחירים לצרכנים ותחזק את החקלאים"

דיון ועדת הכספים על סכנת פיטורי העובדים במפעל 'פרי הגליל'  (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
דיון ועדת הכספים על סכנת פיטורי העובדים במפעל 'פרי הגליל' (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אתם רוצים להוריד את המכסים, אתם הולכים לתת ליבואנים מיליארדים ולהשבית אותנו. החלטתם לעבור לייבוא, אז גם אני רוצה להיות יבואן", אמר היום (שלישי) מנכ"ל 'פרי הגליל' משה אפרים בדיון וועדת הכספים. הוועדה דנה בכוונת החברה לפטר בין 100 ל-200 עובדים, לטענתה על רקע השלכות הרפורמה המתוכננת בחקלאות.

יו"ר הועדה ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) ביקש מאפרים להציג את הנתונים הכלכליים של המפעל. אפרים אמר בתגובה: "הרווח שלנו הוא 2%. אנחנו מוכרים שקית אפונה בעשרה שקלים". הוא הוסיף שאין בכוונתו לשתף את הוועדה בנתוני הרווח הנקי של המפעל, שהוא חברה פרטית.

יו"ר ועד העובדים מוטי חזיזה, אמר לחברי הוועדה שבניגוד לפעמים קודמות בהן סבל המפעל ממצוקה תזרימית שאפשר היה לפתור באמצעות סיוע ממשלתי, הפעם הבעיה היא רפורמה שצפויה להגביר את התחרות על מוצרים שכבר כיום החברה מוכרת במחירים נמוכים.

"שאלתי את הבעלים מה הוא רוצה, והוא אמר לי 'תקשיב, אם כל אחד היום יקום וייבא, מה אני צריך אתכם בכלל? להתמודד עם מיסים, אגרות, שפכים, רבנות. לכו הביתה. אני לא צריך'" סיפר חזיזה.

יו"ר ועד עובדי 'פרי הגליל' ביון ועדת הכספים: "החוליה החלשה כבר חלשה, אתם באים למוטט אותה?" (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יו"ר ועד עובדי 'פרי הגליל' ביון ועדת הכספים: "החוליה החלשה כבר חלשה, אתם באים למוטט אותה?" (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"העובדים אצלנו בגילאי 60-45, אנשים עם משפחות שבחלקן שני בני הזוג עובדים במפעל", הוסיף, "סביב המפעל יש מערך לוגיסטי ענק ש'פרי הגליל' נותנת לו פרנסה. תייבאו דברים שאין בארץ, לא דברים שיש. למי ימכרו כל החקלאים של הגליל העליון את התוצרת שלהם? לירדנים? לסין? לטורקיה?"

לטענת חזיזה, החברה מוכרת כבר כיום שלוש קופסאות תירס ב-10 שקלים. "מה יש להוזיל? במי באים לפגוע? החוליה החלשה כבר חלשה, אתם באים למוטט אותה?".

חזיזה הזכיר גם את הרפורמה הקודמת שפתחה את שוק פחיות הטונה לייבוא, אבל לא הובילה לירידת מחירים. "גם שימורי טונה היינו מייצרים. בפועל נוצר כאן מונופול של יבואני הטונה שאפילו העלו את המחירים", אמר. "עובדי 'פרי הגליל' היו אלה ששילמו את המחיר".

גם אייל בשארי, יו"ר ועד העובדים של מפעל קניאל בפתח תקווה, המייצר עבור 'פרי הגליל' את קופסאות השימורים, הגיע לדיון.

"בחודשים האחרונים העובדים אצלנו חוששים מאוד מהייבוא", אמר. "יש אצלי 260 עובדים. אנשים קשי יום אבל שמחים. אנשים שקמים לעבוד ב-6:00 ומסיימים לעבוד ב-18:00 כדי להביא פרנסה הביתה. אם הייבוא ייכנס לכאן ויווצר מונופול, העובדים האלו ייעלמו. ביקשנו שיוחרגו מהרפורמה 5-4 מוצרים כדי להציל את המפעלים, אותנו, את החקלאים".

לטענת בשארי, הרפורמה עלולה לפגוע לא רק בעובדי 'פרי הגליל', אלא גם בכ-1,600 עובדים במעגלים השונים של תעשיית השימורים בישראל.

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן אמר שביקר במפעל 'פרי הגליל' לפני כמה שבועות והתרשם מהגיוון התעסוקתי ומהעובדה שהמפעל מעסיק עובדים יהודים, ערבים, דרוזים וצ'רקסים מכל האזור.

"כשאתה עומד במפעל אתה רואה את כל שרשרת הערך שיש בו", אמר, "החקלאים באזור שמביאים אליו את התוצרת, מערכת השינוע שמביאה את התוצרת למפעל וזו שמפיצה את עשרות טון המוצרים לכל רחבי הארץ".

"צריך להבין את ההשלכות שיש למפעל הזה על כל התעשיות שסביבו", הוסיף. "זה מפעל דגל ואסור לתת לו להסגר. זה כמובן משליך גם על האופן שבו אנחנו מתייחסים לרפורמה בחקלאות שחייבת להיעשות בהסכמות, בהדרגה ובאופן הגיוני. כל דבר שאנחנו גוזרים על הנושא החקלאי צריך לזכור גם את מפעלי העיבוד החקלאי שהם לחלוטין חלק מהעניין".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שניהל בעבר דיונים רבים על 'פרי הגליל' כיו"ר ועדת הכספים לשעבר, אמר שמצוקת המפעל כעת שונה מזו שהייתה בעבר. "הבעיה האמיתית היא הרפורמה בייבוא שהופכת את המפעל ללא כדאי", הסביר. "הוא לא מבקש עכשיו כסף, הוא מבקש שלא ייבאו".

היו"ר קושניר אמר שחברי הוועדה תומכים בעובדים, ואין בכוונתם לאפשר את סגירת המפעל. עם זאת, הוסיף שהוועדה לא יכולה לסייע למפעל בלי הנתונים שהבעלים והמנכ"ל סירבו למסור.

"אם המנכ"ל היה בא בלב פתוח ובנפש חפצה הוא היה מציג כאן נתונים", טען. "אני לא ראיתי את הנתונים ולכן לא יודע להתייחס אליהם".

"יש פה שיח מתמשך של הרבה מאוד זמן עם הרבה קבוצות אינטרסים שמנסים להשפיע ולסכל את הרפורמה", הוסיף קושניר. "הרפורמה בחקלאות חייבת לעבור והיא תעבור ותוזיל מחירים לצרכנים ותחזק את החקלאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!