דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התקשורת מקדם שינוי יסודי של הסדרי הסלולר הכשר בחברה החרדית

שימוע חדש אמור להפסיק את השליטה של ועדת הרבנים לענייני תקשורת בשוק הסלולר החרדי ולהעניק ללקוחות חופש לבחור מכשירים ולנייד מספרים | במקביל, המשרד דחה את יישום החובה לנמק כל חסימה של מספר לקווים הכשרים

משיר סלולרי עם תו כשרות (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)
משיר סלולרי עם תו כשרות (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת פרסם השבוע שימוע לשינוי האסדרה על טלפונים וקווים סלולריים כשרים, שמשמשים את הציבור החרדי. האסדרה המוצעת תבטל מכוחה של ועדת הרבנים לענייני תקשורת, ששולטת כיום באופן בלעדי על סימון מכשירי טלפון סלולרי ככשרים וחסימות מספרי הטלפון בעבור הקווים הכשרים. מספר המכשירים בשוק הסלולר הכשר עומד על כחצי מיליון.

השימוע החדש נראה גורף אבל הוא מצניע את החלטת המשרד לדחות יישום של החלטה קודמת, מתונה בהרבה, שמחייבת לנמק חסימות מספרים לקווים כשרים. ההחלטה הקודמת התקבלה ביולי 2021, אחרי בשימוע מספטמבר 2020.

לפי משרד התקשורת, "ועדת הרבנים היא הגוף היחיד שמספק שירות קו כשר ובכך מהווה למעשה מונופול, כפי שקבעה רק לאחרונה הממונה על התחרות. בנוסף, הוועדה שולטת על שוק המכשירים ומכתיבה שימוש במכשירים ספציפיים למרות קיומם של מכשירים נוספים בעלי תכונות דומות, ואף זהות. כל אלה פוגעים בתחרות ומפחיתים באיכות ובמגוון האפשרויות העומדות בפני הצרכן שמעוניין במכשיר סלולרי כשר. במצב הקיים מנויי הקווים הכשרים אינם נהנים ממלוא פירותיה של המהפכה התחרותית שהוביל המשרד בשוק הסלולר".

שר התקשורת יועז הנדל, מתכוון לאפשר ניידות מספרים מלאה בקווים הכשרים ולפתוח את שוק הקווים והמכשירים בחברה החרדית לתחרות. פתיחת השוק, שנועדה לפרק את המונופול של ועדת הרבנים, אמורה להקל על מעבר בין חברות ולהוזיל את המחירים לצרכן.

"תפקידי כשר התקשורת הוא להסדיר את השוק ולוודא שלכל אזרח בישראל תהיה גישה שווה לכלל השירותים", אמר הנדל. "אנחנו רוצים לאפשר לציבור החרדי להגן על עצמו מתכנים לא רצויים ואין לנו שום כוונה להתערב בסינון התכנים שהציבור מעוניין בו, אבל נוצר מצב בעייתי שהם כבולים לגוף אחד ויחיד שקובע מחירים ופוגע בזכויות של הצרכנים".

"הרפורמה תעניק כוח לצרכן, שיוכל לרכוש מכשיר סלולרי בהתאם להשקפת עולמו, ותוזיל את המחירים", הוסיף. "במדינת ישראל, ראוי שיהיה דין אחד ותנאים שווים בכל מקום".

עוד לפני פרסום שימוע הנוכחי נפגש הנדל עם אדמו"רים, רבנים וראשי ישיבות מהמגזר החרדי לדון בסוגיית הקווים הכשרים, לבקשתם.

טענות מהציבור החרדי על חסימות לא מוצדקות

משרד התקשורת התעלם במשך שנים מהמצב האנומלי שנוצר בחברה החרדית ביחס לשימוש בתקשורת סלולרית. המנגנון של ועדת הרבנים אפשר שליטה מירבית, שנוצלה לא אחת למטרת רחוקות מאלו שהצדיקו כביכול את קיומה: חסימת תכנים שהרבנים סברו שהם לא ראויים.

לצד מטרה הזו, הוועדה שימשה גם כגוף שמייקר את עלות מכשירי הטלפון לציבור החרדי, דרך מס לא פורמלי על מכשירים שזכו לתיוג ככשרים".

בנוסף, חרדים רבים התלוננו על חסימות שרירותיות של מספרי טלפון. לטענתם, בחלק מהמקרים נחסמו בעלי עסקים חרדים שהציעו שירותים טלפוניים כשרים לחלוטין, כמו שירות הודעות קוליות משפחתי וקווי מידע, אבל לא דרך החברה העסקית שנתמכה על ידי ועדת הרבנים.

החסימות לא מסתכמות במספרי טלפון ספציפיים, שידוע שיש לדעת הרבנים בעיה במידע המופיע בהם או בשירות שהם מציעים, אלא בטווחי מספרים שלמים.

טענות נוספות נגד הוועדה היו על חסימת קווים של המדינה, בהם מוקדים לדיווח על פגיעות מיניות, מספר הטלפון דרכו שב"כ הודיעה לאזרחים שבאו במגע עם חולה מאומת במהלך הגל הראשון של מגפת הקורונה ומספרי טלפון נוספים של גופים ציבוריים.

כשהתארגנה עצומה של חרדים נגד פעילות ועדת הרבנים באמצעות 'חתימה קולית', חסמה הוועדה גם את מספר הטלפון דרכו ניתן היה להצטרף לעצומה.

להגנתה טענה הוועדה שהיא מגינה על הציבור מתופעה של "צינתוקים", במסגרתה חברות מסחריות רוכשות טווחי מספרים ומבצעות מהם חיוגים על ידי רובוטים לקווים כשרים אחרים. פעילות כזו מזכה את החברות האלה בתשלום מחברת הסלולר על חלק מדמי הקישוריות שמועברים על שיחות חוזרות.

נקודת המחלוקת העיקרית: ניידות המספרים

לשימוע של משרד התקשורת צורף מסמך בדיקה של רשות התחרות, בו נכתב: "במהלך הבדיקה, ועדת הרבנים טענה בפני הרשות שמתן אפשרות לניוד מספרים מחוץ לקומה הכשרה יאיין את האפשרות של לקוחות השירות לזהות עצמם בפני אחרים כבעלי קו כשר של ועדת הרבנים ובכך תיווצר פגיעה בשירות שניתן על ידה".

לעמדת הרשות, טענה זו "לא מפצה או מצדיקה" את הפגיעה האפשרית בתחרות ובציבור הצרכנים על ידי איסור על ניידות מספרים.

'הליך הזיהוי' אליה התייחסה ועדת הרבנים מתבקשת לעיתים על ידי מוסדות חינוך חרדים, שתובעים מההורים להוכיח את חרדיותם באמצעות הצגת מספר טלפון ששייך לטווח המספרים ה'כשרים'. הזכות לנייד מספרים, כפי שטענה הוועדה, תפגע ביכולת זו.

השימוע הצית ויכוח פנימי בחברה החרדית

במאמר המערכת של העיתון החרדי 'יתד נאמן' נכתב לאחרונה: "אין זה סוד שמזה תקופה נעשים פעולות על ידי עסקנים הפועלים על דעת עצמם בלא סמכויות רבניות שהוסמכו לכך על ידי גדולי ישראל זצוק"ל (זכר צדיק וקשוד לברכה, א.ר) ויבדלחט"א (ויבדלו לחיים טובים וארוכים, א.ר), בדרכים הפוגעים בכלל הציבור צרכני התקשורת הכשרה והנקייה".

לטענת המאמר, ההצעה הנוכחית של משרד התקשורת מגיעה כ"עונש" על שימוש לרעה בסמכות המונופוליסטית שהופקדה בידי ועדת הרבנים, ונמסרה לעסקנים שהם לא רבנים, לטובת יצירת מקור הכנסה כלכלי למקורביהם.

חרדים שמשתמשים באינטרנט, עם ובלי היתר מרבנים, מעידים על הצביעות שכרוכה בהסדרי הטלפון הכשר. רבים מהם גולשים באינטרנט בסתר ממחשב או מכשיר סלולרי, ומחזיקים במקביל קו טלפון כשר, בגלל ערכו כסמל סטטוס של נאמנות לציבור החרדי, ולא כהסכמה לוויתור על שימוש באינטרנט והודעות טקסט או קבלת מגבלות על מספרים הניתנים לחיוג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!