דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון המכינה

למרות בקשת המשפחות: בנט לא העיד מול ועדת החקירה לאסון בנחל צפית

בזמן האסון עמד רה״מ בראש משרד החינוך שתחתיו פועלות המכינות הקדם צבאיות, ובכירים אחרים במשרד הופיעו מול הוועדה | נציגי המשפחות: "שום חקירה לא תהיה שלמה בלי עדותו של ראש הממשלה"

נפתלי בנט בתקופת היותו שר חינוך (צילום: פלאש 90)
נפתלי בנט בתקופת היותו שר חינוך (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

ראש הממשלה נפתלי בנט לא נענה לבקשת הורי הנערות והנער שנספו באסון מכינת בני ציון בנחל להופיע בפני ועדת החקירה לנסיבות האסון. בזמן שהתרחש האסון היה בנט שר החינוך וליברמן שר הביטחון, שני המשרדים שאחראים על המכינות, ופעולתם נבדקה על ידי הוועדה.

השניים לא הגיבו לשאלת 'דבר' בנוגע להשתתפותם בוועדה.

"קיים הכרח בהתייצבותו של ראש הממשלה בפני ועדת הבדיקה ושום עבודת חקירה לא תהא שלמה בלעדי הופעתו ועדותו " אמרו ל'דבר' עורכי הדין אהרן מיכאלי ודנה קאופמן, אשר מייצגים תשע מהמשפחות השכולות, "משרדי הממשלה הרלוונטיים לא עשו דבר על מנת להבטיח את בטיחות החניכים במכינות. גם כיום, כארבע שנים לאחר האסון, בעת שראש הממשלה בנט מכהן גם כשר ההתיישבות ואמון שוב על פעילות המכינות, טרם קיים פיקוח הולם".

ועדת החקירה, שבראשה עומדת השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, פועלת בשנה האחרונה על מנת לבחון את ההיבט המערכתי בפעולת המכינות. היא החלה לגבות עדויות במאי האחרון ועד היום הזמינה מעל מאה עדים, בהם מי שהיה מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב. בעדותו, אבואב התעקש על כך שלמשרד החינוך לא הייתה אחריות על המכינה, או הבטיחות בה, בגלל שהיא גוף נתמך ולא מוסד חובה תחת פיקוח משרד החינוך. זאת, למרות שרוב הנספים באסון היו תלמידי כיתה י"ב.

שרית ואיציק אור, הוריה של אלה ז"ל, רואים באי הגעתו של בנט לוועדת החקירה המשך להתנערות של משרד החינוך מהאסון, כמו גם סירובו של מחליפו רפי פרץ להקים ועדת חקירה ממלכתית. "שבוע אחרי האסון היה לי ברור שחוץ מאלו שעמדו בראש המכינה ונמצאים היום במשפט הפלילי, גם משרד החינוך אשם באסון הזה" אומר אור ל'דבר' "ככל שעבר הזמן הבנו שמשרד החינוך מסרב להקים ועדת חקירה כי הוא מנסה לכסות על בכירי משרדו". הוא מספר שלפי מכתב מיוחד שנשלח לוועדה על ידי היועמ"ש, משרדי החינוך והביטחון היו אחראים לבטיחות במכינות. "אנחנו כמעט ארבע שנים אחרי האסון ובאופן רשמי אין כמעט שינוי, עולם מכינות עבר אמנם עבר שינוי אבל אם לא יהיה פיקוח והדברים לא יוחקקו, יקרה עוד אסון במדינת ישראל" הוא מוסיף.

"הצורך בזימון של בנט וליברמן כקובעי המדיניות טרם האסון מחוייב מעצם אחריותם" אומר אוריאל בר שלום, אביה של אילן ז"ל. "כנראה שהחשש שלהם אינו משולל כל יסוד לאור הניסיון הקודם של לשכת ראש הממשלה בנט לטרפד את פעילותה הסדירה של הוועדה באמתלות תקציביות מגוכחות".

בראיון ל'דבר' העלה אבי נעים, חבר הועדה, שורה של כשלים חמורים בכל הקשור לפיקוח של המדינה על המכינות: "גם היום, אחרי האסון, אין גורם ממשלתי אחד שמטפל במכינות. היום אין בן אדם אחד שאפשר להגיד עליו שהוא אחראי על המכינות" אמר נעים. בימים אלו חברי הועדה עובדים על דו"ח ביניים שאמור להתפרסם בחודש הקרוב.  בראיון ציינו חברי הועדה, שלתחושתם, נציגי משרדי החינוך והביטחון בחרו לדבוק בפרשנות מצמצמת למידת האחריות שלהם בעניין.

"לתחושתי, נעשתה עבודה מאוד יסודית בוועדה הממלכתית" אומרת ל'דבר' דורית ברהום, אמה של מעין ז"ל "דווקא בגלל זה, זה יהיה דבר מאוד בעייתי וחמור אם מי שהיו שר החינוך ושר הביטחון באחד האסונות הקשים שקרו בישראל בעולם החינוך, יבחרו שלא להגיע אליה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!