דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בעקבות סכסוך העבודה במשרד החוץ: 600 עובדי סיעוד מנפאל לא יכולים להגיע לישראל

יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים ח"כ אבתיסאם מראענה דרשה ממשרד החוץ לפתור את סכסוך העבודה בהקדם ולטפל באשרות הכניסה של העובדים, שאמורים להשתלב בבתי אבות ובמוסדות סיעודיים

מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
מחלקה סיעודית בבית אבות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

סכסוך העבודה במשרד החוץ מונע הגעה לישראל של כ-600 עובדים מנפאל שהיו אמורים להשתלב בבתי אבות ומוסדות סיעודיים בארץ, כך אמר מנהל רשות האוכלוסין וההגירה משה נקש בדיון שערכה אתמול (שני) הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת.  יו"ר הוועדה ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) אמרה שעל משרד החוץ לפתור בהקדם את סכסוך העבודה, ולחדש את מתן אשרות הכניסה לעובדים.

אייל סיסו, סמנכ"ל לעניינים קונסולריים במשרד החוץ, טען ששגריר ישראל בנפאל והקונסול ניסו לקדם את הגעת העובדים, אבל במסגרת סכסוך העבודה הופסקה הנפקת האשרות. סיסו לא ידע להשיב לוועדה אם המשרד מתקדם במגעים מול ועד העובדים.

ח"כ מרעאנה: "אנחנו בהחלט בעד זכויות עובדים, גם אם מדובר בעובדי משרד החוץ. תמצו את הזכויות שלכם ושיהיה כמה שיותר מהר. נוציא פניה לשר החוץ בנושא".

נקש הוסיף שלצד העיצומים יש גם קשיים נוספים מול חברות התעופה, מבחינת היקפי הטיסות ומספר הנוסעים בכל טיסה. לדבריו, "אנחנו עושים מאמצים להגדיל את כמות הטיסות ואת מספר העובדים".

לצד זאת הובהר לוועדה שעד כה החלו לעבוד בסיעוד כ-300 נפאלים שהגיעו לישראל, מתוך צפי של כ-1,000 שצפויים להגיע. העובדים שמגיעים מחוסנים כולם מנגיף הקורונה, ונדרשים לבידוד של שבוע לפני תחילת העבודה.

מנכ"לית אב"א-איגוד בתי אבות, יולי גת: "העובדים הקיימים עובדים שעות נוספות רבות. אני מבקשת לקבל אישור להגדיל את מספר העובדים שמגיעים בכל טיסה ל-150".

בהמשך הדיון עסקה הוועדה במשבר כוח האדם במסגרות הדיור התומך ובמרכזי היום לאנשים עם מוגבלות.  מנהלת המחלקה המשפטית באקים עירית גזית: "אנחנו מתקשים לגייס עובדים מקומיים, גם אחרי שהעלינו את השכר ונפתחו מסלולי הכשרה. זה לא מספיק לנו ואנחנו צריכים תגבור של עובדים זרים".

גת הוסיפה שדווקא במוסדות שיקומיים ובמוסדות לתשושי נפש ולאנשים במצב סיעודי מורכב, שבהם נדרשים עובדים נוספים באופן דחוף, הממשלה לא מאפשרת העסקת עובדים זרים.

מרעאנה: "המקומות האלה מקבלים בפועל פחות תקנים ממה שהוקצה להם. שאלתי את שר הרווחה למה הוא לא ממליץ להוסיף את התקנים, במיוחד אחרי הסיפור הטרגי במעון 'בני ציון'. האם המחסור בעובדים הופך אותנו לחברה שלא רגישה לחבריה עם המוגבלות? השר ענה שהבעיה היא לא במחסור בעובדים, יש בעיה של תקציב ומשכורות".

מנהלת תחום עבודה סוציאלית במשרד העבודה והרווחה מיכל חפץ הוסיפה שמשבר הקורונה העצים את המחסור בעובדים. "אני לא מכירה את דעת השר לגבי שאין מחסור בעובדים", הוסיפה. "בשנה שעברו היו שבעה קורסים, אבל עדיין יש עובדים שעוזבים, אנחנו עדיין זקוקים לעוד עובדים".

לשאלת יו"ר הועדה אם יש נטישה של עובדים, ענה שלמה מרמורשטיין מעמותת עלה, שעוסקת בסיעוד בדיור: "עובדים מרווחים כ-2 שקלים מעל שכר המינימום בסך הכול, בעבודה שיש בה אחריות כבדה. אנחנו במשבר עצום, זה זלזול בקדושת החיים. העובדות מגיעות אחרי משמרת, והן שחוקות, חסרות סבלנות ועייפות".

לגבי העסקת עובדים פלסטינאים אמר נקש שיש כיום מכסה של כ-1,000 לענף הסיעוד, שניתן להשתמש בהם. לדבריו, בזמן סגר העובדים מקבלים גם אישורי לינה. גת אמרה שהעובדים הפלסטינאים מתאימים בעיקר למוסדות גדולים, ולא לקטנים. עד הוסיפה: "חשוב להדגיש שמדובר רק בעובדים גברים ולא נשים, ויש צורך גם בנשים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!