דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד התיירות יזם סיוע למורי הדרך, אבל לא לכולם: "יש פה אפליה מרגיזה"

מאות מורי דרך גילו שהם אינם עומדים בדרישות להרשמה לתכנית של משרד התיירות ורשות הטבע והגנים | צפריר ישי, מורה דרך שניסה להירשם: "בגלל שלא עבדתי 70% בתיירות נכנסת, אני נפסל מהפרויקט הזה"

צפריר ישי, מורה דרך: "מילאתי את הטופס ולא קיבלתי שום תגובה, בניגוד לחברים שלי"(צילום: אלבום פרטי)
צפריר ישי, מורה דרך: "מילאתי את הטופס ולא קיבלתי שום תגובה, בניגוד לחברים שלי"(צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

עם פתיחת ההרשמה לפרויקט הסיוע של משרד התיירות למורי הדרך בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, גילו מאות מורי דרך שהם אינם עומדים בדרישות להרשמה לתכנית. בטופס שנתבקשו למלא מורי הדרך כדי להשתתף בפרויקט, נדרשו להצהיר שלפחות 70% מהכנסותיהם מגיעות מהדרכת תיירים מחו"ל ושהם דוברים שפות נוספות מלבד ערבית ועברית.

"בסיבוב הקודם השתתפתי והדרכתי בפרויקט, כמו מורי דרך אחרים", אומר ל'דבר' צפריר ישי, מורה דרך שניסה להירשם להדרכה בתכנית. "הפעם כשניסיתי להירשם מחדש, שאלו האם לפחות 70% מההכנסה שלי היא מתיירות נכנסת, ואם ההכנסה שלי נפגעה ב-60%".

"זה יצא בין 4 ל-6 סיורים, לא משהו מאוד רציני כהכנסה יחידה, אבל הכוונה הייתה לתת תמיכה למורי דרך שנפגעו כלכלית", הוא אומר. "ההכנסה שלי בהחלט נפגעה ביותר מ-60%, לא היו סיורים לבתי ספר ולא היו סיורים לגימלאים. נפגעתי באותה המידה, גם בגלל הקורונה. אבל מילאתי את הטופס ולא קיבלתי שום תגובה, בניגוד לחברים שלי".

"משרד האוצר כל הזמן מפרסם לאחרונה שהוא נותן פתרון למורי הדרך, מתפאר בהדרכות ברשות הטבע והגנים. הרבה מורי דרך, ואני בניהם, עובדים גם בתיירות נכנסת, גם בתיירות חינוכית וגם בתיירות פנים, ומדריכים את כל מי שרוצה. בגלל שלא עבדתי 70% בתיירות נכנסת, אני נפסל לפרויקט הזה".

הפגנת מורי דריך בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)
הפגנת מורי דריך בנתב"ג (צילום: באדיבות מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות הנכנסת)

לדבריו, "השאלה הנכונה מצד הממשלה הייתה אמורה להיות: האם הכנסותיך נפגעו בכך וכך אחוזים ביחס ל-2019? ומי שהכנסתו נפגעה שישתתף בפרוייקט. יש פה אפליה מרגיזה".

במתווה הסיוע שהציגו משרדי ראש הממשלה, האוצר, הכלכלה והתיירות בקול תרועה רמה לפני כחודשיים הוסכם שהמדינה תממן כ-25,000 סיורים ללא תשלום לציבור אשר יבוצעו ע"י מורי הדרך, תמורת תשלום בסך כ-1,000 שקלים לסיור ובסכום כולל של כ-25 מיליון שקלים.

מאז, סיורים רבים בוטלו כי משרד התיירות לא חתם על הסכם מול רשות הטבע והגנים בזמן, וזה נחתם לפני כשבוע באיחור של יותר מחודש. בשום מקום בדרך – לא צוין שהמתווה יבדיל בין מורי דרך בתיירות חוץ או פנים.

עמותת "מורשת דרך" למורי דרך בתיירות הנכנסת התנגדה לפרויקט באופן פומבי מאז הגייתו, היות והדבר אינו מהווה פיצוי מספק וכן הוא מהווה תחרות לא הוגנת מול מורי הדרך שעובדים בתיירות פנים, שבהיצע סיורים בחינם פרנסתם תיפגע.

"סיורים ברשות הטבע והגנים הלאומיים יתנו בממוצע 3-2 סיורים למורה דרך על פני שנה שלמה, בין 2,000-3,000 שקלים לכל מורה דרך. במקביל, הפרויקט מציף את השוק באלפי סיורים חינמיים לציבור ויוצר תחרות בלתי הוגנת כלפי מורי דרך שכבר עובדים בהדרכות בשוק הפנים", הסבירו בעמותה בנייר עמדה שהוגש לכנסת לפני כחודש. אולם, במתווה הסיוע הדל עליו הסכימה הממשלה לענף התיירות, אין למורי דרך בתיירות הנכנסת הרבה ברירה אלא להשתתף בו.

תגובת משרד התיירות ואגודת מורי הדרך לא התקבלה עד פרסום מועד הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!