דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

זוג אמריקאי נתפס עם 94 אלף מטבעות ביטקוין גנובים

המטבעות שהחזיק הזוג נגנבו מזירת המסחר ביטפינקס ב-2016, ומאז שוויים נסק פי יותר מ-70 | השבת המטבעות עלולה לרסק את ערך הביטקוין

ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד המשפטים האמריקאי הגיש אתמול (שלישי) כתבי אישום נגד זוג שנתפס עם אחזקה של 94 אלף מטבעות ביטקוין גנובים. הזוג השיג 119,754 מטבעות בפריצה ב-2016 לזירת המסחר ביטפינקס, ומאז שוויים האמיר פי יותר מ-70. בביטפינקס מקווים לקבל אותם בחזרה, אבל הפצה מאסיבית של מטבעות ביטקוין בשווי מדומה של מיליארדים יכולה לרסק את ערך המטבע.

במחשב של החשודים, איליה ליכטנשטיין והת'ר מורגן, אותרה סיסמה לארנק דיגיטלי שבו נמצאו המטבעות. לפי התביעה, המטבעות הגנובים הועברו מהזירה לארנק בשליטתו של ליכטנשטיין. כ-25 אלף מטבעות הועברו לשירותי "ערבול" שנועדו להלבין את הגניבה תמורת עמלות, כך שיכלו להלבין אותם לארנקים אחרים שליכטנשטיין שלט בהם, ואילו 94 אלף מטבעות נותרו בארנק המקורי.

העברות ברשת ביטקוין הן פסבדונימיות, כלומר הרישום של תכולת הארנק הוא פומבי, אבל הזיקה בין האדם שמחזיק בסיסמה לארנק לארנק עצמו עשויה להישמר בסוד. לכן הצלחה בהעברת המטבעות לארנק בלתי ידוע ובלתי מסומן כמעורב במעשה פלילי היא הנתיב למימוש בכסף אמיתי של מטבעות קריפטו שהושגו בדרכי פשע.

"פושעים תמיד משאירים עקבות", אמר פול אבייט, סגן מנהל ה-FBI. "המקרה של היום מזכיר שיש לנו כלים לעקוב אחר העקבות הדיגיטליות, לאן שלא יובילו".

מורגן היא ראפרית, טיקטוקרית וכותבת טורים לאתר פורבס, שאחד מהם עסק במניעת פשעי סייבר. ביטפינקס ספגה לעג ברשתות החברתיות על אבטחתה הלקויה.  

אף שכתב האישום הוגש נגד בני הזוג, לא ברור מי ביצע את הפריצה, שכללה כ-2,000 העברות ביטקוין שונות לאותו ארנק. 

ביטפינקס תנסה לקבל בחזרה את המטבעות

"אנחנו מרוצים שמשרד המשפטים הודיע שהשיב חלק משמעותי ממטבעות הביטקוין שנגנבו", הודיעה ביטפינקס. "אנחנו משתפים פעולה עם משרד המשפטים מתחילת החקירה, ונמשיך לעשות כך. נבצע הליך משפטי מסודר לביסוס זכויותינו בהשבת מטבעות הביטקוין הגנובים". 

טתר, חברה אחות של ביטפינקס, העבירה לפני שנה לביטפינקס 850 מיליון דולר, שאותם הפסידה בנסיבות מסתוריות, לפי חקירה של התובעת הכללית של מדינת ניו יורק. ככל הנראה, ביטפינקס השתמשה בגוף עיבוד התשלומים קריפטו קפיטל קורפ (CCC), בלי חוזה מחייב ביניהם, בעת שלא הייתה לה כל נגישות למערכת הבנקאית.

לקוחות הפקידו כספים בCCC, בהנחיית ביטפינקס, אבל CCC התנער מביטפינקס ולא העביר לה מעולם את הכסף. כדי לכסות על כך, ביטפינקס קיבלה את כספי החברה האחות טתר, מה שפגע בעקיפין במחזיקי מטבע הקריפטו טתר, שאמור להיות מגובה בדולרים אמיתיים. החברה מסרבת בתקיפות לפרסם כל מידע חשבונאי ברור על הנכסים האמיתיים שאותם היא מחזיקה כגיבוי.

הפצת מטבעות ביטקוין שנשדדו בעבר יכולה לזעזע את השוק ולמוטט את ערך המטבע 

אם אכן רשויות החוק בארצות הברית ימכרו בעצמן 94 אלף מטבעות ביטקוין או ישיבו אותם לביטפינקס, תהיה לכך השפעה עצומה על השוק. שווי מטבע בודד באוגוסט 2016 היה 570 דולר, וכיום שוויו גבוה מ-40 אלף דולר.  

חלק מהשווי הוא פיקטיבי לחלוטין בשל קשיי נזילות. זירות המסחר בקריפטו לא משופעות בכסף אמיתי שיכול לאפשר המרה של ביטקוין במיליארדי דולרים לכסף אמיתי בלי למוטט את שער המטבע.  

200 אלף מטבעות ביטקוין נוספים אותרו לאחר שוד של 850 אלף מטבעות ביטקוין מזירת Mt. Gox ב-2014. כ-90% מהם אמורים להיות מושבים ללקוחות הזירה, לפי הסדרים בין מנהל פשיטת הרגל של Mt. Gox לבין רוב הלקוחות, שנחתמו לפני כחודשיים.

השילוב בין מציאת מטבעות 'אבודים' בעת ששווי המטבע היה נמוך לבין הפצתם לאחר כמה שנים, כששווי המטבע זינק, עלול להיות הרסני למחזיקים הנוכחיים במטבעות קריפטו, בשל סכנת אינפלציה מהירה במספר המטבעות הנסחרים, שיכולה למוטט את ערכם. 

הנתיב המועדף על מרבית משקיעי הקריפטו כיום הוא לפתות עוד ועוד משקיעים שאין להם קריפטו בכלל להיכנס לזירות המסחר ולהכניס לתוכן עוד כסף אמיתי, כך שיתאפשר למשקיעים הקיימים לממש את אחזקותיהם ברווח, בהדרגה ולאורך זמן.  

כשזירות מסחר בקריפטו עלולות להפסיד בעצמן כתוצאה מהתנהגות לא צפויה של לקוחות, הן נוהגות להקפיא את המסחר או למנוע העברות של יתרה בכסף אמיתי לחשבונות הלקוחות בטיעונים שונים. התנהגות זו מתאפשרת בשל היעדר רגולציה משמעותית על זירות למסחר במטבעות קריפטו. 

הניסיון של זירות המסחר לחדור לזרם המרכזי של עולם ההשקעות תופס תאוצה, וחלקן רכשו את משבצת הפרסום היקרה ביותר בארצות הברית: השידור הישיר של גמר הסופרבול. בלי זרם של משקיעים חדשים בכסף אמיתי, ובשל העלויות הגבוהות של מיליארדי דולרים בשנה באחזקת רשתות המחשבים שמאפשרות את פעולת יומני מטבעות הקריפטו (הבלוקצ'יין), שווי הקריפטו צפוי להתמוטט. 

עלויות אלו לאחזקת המטבע, בשונה ממניה של חברה, שעשויה להשיא רווחים מפעילות עסקית, גורמים למבקרים שונים לטעון שהשווי המהותי של אחזקה בביטקוין הוא אפס, ואפילו שווי שלילי. הזינוק בערך שלו באלפי אחוזים מתאפשרת אך ורק בשל הימורים שמבצעים משקיעים חדשים שנכנסים לזירות המסחר בקריפטו, ולא בשל שימושיות משמעותית לטכנולוגיה הזו. 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!