דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה אוקראינה

ניסיון אחרון למנוע מלחמה: החל התרגיל הצבאי הרוסי בגבול אוקראינה, שרת החוץ הבריטית מבקרת במוסקבה

כ-30 אלף חיילי צבאות רוסיה ובלארוס לוקחים חלק בתמרון הענק מצפון לאוקראינה, שממשיכה להיערך לפלישה | שרת החוץ הבריטית המליצה לקרמלין ״לבחור בנתיב הדיפלומטי״ לפני פגישה עם מקבילה הרוסי | ארה״ב תשלח עוד 2,000 חיילים לפולין

תרגיל משותף של רוסיה ובלרוס, מתוך סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)
תרגיל משותף של רוסיה ובלרוס, מתוך סרטון שפרסם משרד ההגנה הרוסי (צילום: Russian Defense Ministry Press Service via AP)
אוריאל לוי

המתיחות בגבול אוקראינה: צבאות רוסיה ובלארוס החלו היום (חמישי) בסדרת תמרונים צבאיים מצפון לשטחה של אוקראינה, הצפויים להימשך כעשרה ימים. 30 אלף החיילים המשתתפים בתרגיל אינם חלק מאלו שפרסו הרוסים ממזרח על הגבול האוקראיני, מדרום (בחצי האי קרים), וממערב בחבל טרנסטיטריה שבמולדובה.

בנתיים רוסיה ממשיכה להכחיש שתפלוש לאוקראינה, למרות ריכוז של יותר מ-150 אלף חיילים סמוך לגבולתיה של שכנתה מדרום-מערב. דימיטרי פסקוב, דוברו של פוטין, אמר בתדרוך לכתבים כי "אף אחד לא אמר שהחיילים הרוסים יישארו בבלארוס לאחר התרגיל. אנחנו מדברים על אימונים בין בנות ברית, וברור שלאחר האימונים החיילים ישובו הביתה״. המסרים מהקרמלין עשויים להעיד על כוונתה של מוסקבה לסיים את המשבר בדרכי שלום, או כמסך עשן שמטרתו לרכך את הגברת האיום על אוקראינה בפועל.

גם דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, דחתה את ההערכות מוושינגטון ובעלות בריתה מפני פלישה אפשרית לאוקראינה, וכינתה אותן "אבסורדיות". זכרובה תקפה את המדיניות האגרסיבית לדבריה שנוקטת ארה״ב, ואמרה שהרטוריקה הנוכחית מזכירה לה את זו מלפני המלחמה בעיראק ב-2003.

במקביל, שרת החוץ הבריטית, ליז טרוס, נחתה הלילה במוסקבה לביקור ראשון של אחד מבכירי הממשל הבריטי במוסקבה מזה ארבע שנים. טרוס הפצירה במוסקבה לעמוד בהסכמים הבינלאומיים שלה, לפיהם עליה לכבד את ריבונותה של אוקראינה. השרה, שתיפגש היום עם מקבילה הרוסי סרגיי לברוב, הוסיפה כי "רוסיה לא צריכה להיות בספק לגבי עוצמת התגובה שלנו, אנחנו ממליצים לה לבחור בנתיב הדיפלומטי".

הבית הלבן אישר לשלוח 2,000 חיילים נוספים למזרח אירופה, במטרה לקדם את מבצע פינוי האזרחים האמריקנים מאוקראינה, כך מסרו אתמול שני מקורות לעיתון ״וול סטריט ג'ורנל״. על פי התוכנית, 2,000 חיילי הדיוויזיה המוטסת 82 יגיעו לפולין, ייערכו מבעוד מועד לאפשרות של פינוי מסיבי של אזרחים אמריקנים, אך בנתיים לא יורשו לחצות את הגבול לאוקראינה.

נשיא צרפת עמנואל מקרון נפגש ביום שני בקרמלין עם פוטין. לאחר פגישתם אמר נשיא רוסיה כי הוא פתוח להמשך המגעים כדי למנוע משבר, והודה שהנשיא מקרון הציג לו הצעות שיוכלו להביא לפתרון. בתקשורת הצרפתית חוזרת ונשמעת הטענה כי מקרון ערך את ביקוריו במוסקבה וקייב רק במטרה לחזק את תדמיתו בצרפת, לקראת הבחירות המתקרבות לנשיאות.

בהמשך נחת מקרון בקייב ונפגש עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. בפתח הפגישה טען נשיא צרפת שפוטין הבטיח לו שלא יגרום להסלמה בגבול רוסיה-אוקראינה. התבטאות זו של מקרון היא אולי העדות הבולטת ביותר לכך שהמשבר, נכון להיום, הוא משבר דיפלומטי יותר מאשר צבאי.

באותו היום אירח נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן את הקנצלר הגרמני אולף שולץ בבית הלבן, לאחר הדיווחים על כך ששולץ סרב להזמנתו הדחופה של ביידן לפני כשלושה שבועות. ביידן ושולץ ניסו להציג חזית אחידה בנוגע למתיחות עם רוסיה, אולי כדי למזער נזקים מהמחלוקות שנגלעו ביניהם בשבועות האחרונים. ביידן חזר והדגיש כי פלישה רוסית לאוקראינה משמעה עצירת פרויקט נורד-סטרים 2 – צינור הגז בין רוסיה לגרמניה שבנייתו הסתיימה אך הגז טרם החל לזרום בו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!