דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אכיפת תקן הפיגומים החדש: הקבלנים מזהירים ממחסור, היבואנים לא צופים בעיה

משרד הכלכלה צפוי לאכוף את התקן החל ממרץ | יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מאיר שמש קרא למדינה להאריך את זמן ההיערכות כדי לאפשר לקבלנים להצטייד כראוי | היבואן דרור נמירובסקי ל'דבר': "נערכנו, לא צופה חוסר"

פיגומים של חברת פלטק אסקו שקיבלו את אישור מכון התקנים (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)
פיגומים של חברת פלטק אסקו שקיבלו את אישור מכון התקנים (צילום: פלטק אסקו פיגום בע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זרוע העבודה במשרד הכלכלה צפויה להתחיל לאכוף את תקן הפיגומים החדש בחודש מרץ הקרוב. יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים מאיר שמש, מתריע שאין כיום מספיק פיגומים שעומדים בתקן כדי לעמוד בדרישות השוק.  יבואני הפיגומים מאירופה מעריכים דווקא שיוכלו לעמוד בביקוש.

"אם האכיפה תתחיל האכיפה בראשון במרץ, רוב אתרי הבנייה יעמדו שוממים בלי יכולת לפעול עקב חוסר בציוד", כתב שמש לזגן שרת הכלכלה יאיר גולן. "חשוב לציין שכוחות השוק חזקים יותר מכל תקנה, אך ברצוננו לוודא שהכל יתנהל בדו שיח אמיתי".

במכתב לגולן כתב שמש שנכון להיום אושרו דגמים של שלושה יבואנים ויצרן מקומי אחד בלבד.  פיגומים בלבד ויצרן ישראלי אחד בלבד. לכן, טען שלהערכתו עשוי להיווצר מצב של היעדר תחרות, קרטל או מונופול, שמחייב התערבות של רשות התחרות.

"במצב היום אין אפשרות ליבואנים וליצרן הישראלי שקיבלו אישור ממכון התקנים לספק את צרכי השוק", כתב. "בנוסף, לקבלני הפיגומים אין את היכולת הפיננסית להחליף את הציוד שברשותם".

לדבריו מרבית קבלני הפיגומים הם עסקים קטנים שנבנו לאורך שנים, ורבים מהם עברו מאב לבן. "המצב היום",כתב, "שמבקשים בזמן מועט להחליף את הציוד שנרכש בשלבים לאורך שנים בציוד חדש תוך תקופה קצרה, הוא בלתי אפשרי".

שמש קרא למדינה לסייע לקבלני הפיגומים ברכישת ציוד חדש ולהאריך את זמן ההיערכות, למרות שבנובמבר האחרון הבהיר גולן שאין בכוונת משרד הכלכלה לפצות את הקבלנים על מעבר לפיגומים החדשים והבטיחותיים יותר, למרות שבעבר התחייב לעשות כך.

לצד זאת קרא שמש לאשר את השימוש בחלק מחלקי הפיגומים הקיימים במחסני הקבלנים, שלדבריו לא נעשה שינוי במפרטיהם במסגרת התקן החדש. הוא הזכיר שבמהלך דיוני ועדת העבודה בכנסת התחייבו מכון התקנים והיצרנים הישראלים לבצע 'ריקול' ולסמן חלקי ציוד כאלו שנמכרו על ידם בעבר.

בנוסף, קרא לקדם את ההכרה בקבלני הפיגומים כסקטור ברשם הקבלנים שבמשרד השיכון, וכך לדאוג שבענף יעבדו רק קבלנים שמחויבים לעבוד על פי תקנות הבטיחות, וכאלו שניתן יהיה להפעיל עליהם סנקציות יותר בקלות אם יפרו אותן.

סגן השרה גולן, אמר בתגובה למכתבו של שמש: "חוק הפיגומים החדש עבר ב-2019, לכן היה מספיק זמן היערכות לכלל העוסקים במלאכה. באופן עובדתי, רבות מחברות הבנייה כבר הצטיידו בפיגומים מודרניים ובטיחותיים יותר. נושא הסיוע למקבלי הפיגומים נבחן לעומקו ולא נמצאה הצדקה לכך".

"לא צופה חוסר בפיגומים שקיבלו את אישור מכון התקנים"

היבואן דרור נמירובסקי לא שותף לתחזית של שמש, ומעריך שיבואני הפיגומים דווקא יוכלו לעמוד בביקוש הצפוי בענף הבנייה לפיגומים עם תו התקן החדש, כבר בחודש מרץ הקרוב.

נמירובסקי הוא הבעלים של חברת 'פלא-טק מערכות פיגום מתקדמות', שמספקת לשוק הישראלי את דגם הפיגומים 'פלטק-אסקו' שמיוצר בגרמניה, אחד הדגמים שאושרו על ידי מכון התקנים.

בשיחה עם דבר, הוא מספר שכבר לפני כמה חודשים התבקשה החברה על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית להעריך את היקף היכולת שלה לספק פיגומים לענף הבניין עם תחילת האכיפה.

"אני מעריך שגם היבואנים האחרים והיצרן הישראלי שהפיגומים שלהם אושרו על ידי מכון התקנים נשאלו גם כן", הוא אומר. "כמובן שאני לא יודע מה ענו חברות אחרות, אבל אנחנו השבנו שאנחנו בהחלט יכולים לקחת על עצמנו חלק משמעותי מהדרישה בשוק, ויש מאחורינו גם את התחייבות היצרן הגרמני. לכן אני לא צופה חוסר בפיגומים שקיבלו את אישור מכון התקנים".

לדבריו, בשבועות האחרונים, לקראת תחילת האכיפה, חלה עלייה חדה בביקוש לפיגומים עם התקן החדש. "גם חברות בנייה קטנות ופחות מוכרות החלו לשכור את הפיגומים בתקן החדש", אומר נמירובסקי. "נערכנו לזה, ואנחנו מספקים לכולם. אף אחד לא נתקל בסירוב או בקושי לספק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!