דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

קצא"א ובכירים לשעבר בחברה הורשעו בזיהום נחל צין ב-2011

בשני אירועים נפרדים דלפו לנחל מאות אלפי ליטרים של דלק סילוני במהלך עבודות שיפוץ צינור של החברה | בית משפט השלום בבאר שבע הטיל אחריות אישית על המנכ"ל לשעבר, סמנכ"ל ההנדסה לשעבר והמפקח על פרויקט השיפוץ

נחל צין (צילום ארכיןו: מאור קינזבורסקי / פלאש90)
נחל צין (צילום ארכיןו: מאור קינזבורסקי / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השופטת בית משפט השלום בבאר שבע שרה חביב הרשיעה היום (שלישי) את בכירי קצא"א לשעבר, ואת החברה עצמה, בשני אירועים של זיהום נחל צין בנגב ב-2011. בשני המקרים הביאה פריצת צינור של החברה, במהלך עבודות של קבלני משנה, הביאה לדליפת מאות אלפי ליטרים של דלק סילוני לנחל.

שני מפקחים מטעם החברה, פרוספר אלבז ואריה עמיר, זוכו מכל סעיפי האישום. הדיון בטיעונים לעונש נקבע לחודש מרץ.

לפי פסק הדין, מנכ"ל קצא"א לשעבר יאיר וידה, סמנכ"ל ההנדסה בחברה לשעבר שלמה לוי, והמפקח על פרויקט שיפוץ הצינור ניר מיכאל סביון, סטו מתקנים מחייבים וממפרט העבודה שנקבע על ידם והוגש לאישור המשרד להגנת הסביבה ביחס לאופן ועומק הטמנת הצינור בקרקע. כתוצאה מכך, הוטמן הצינור בעומק רדוד מהמינימום המחייב והתאפשרה הפגיעה בו.

עוד קבע בית המשפט שהשלושה כשלו בכך שלא נמנעו מהסיכון שכרוך בהטמנת צינור בקרקע בעומק רדוד במקום בו עוברים כלי רכב ומטיילים. הם כשלו גם באכיפת ההנחיה של המשרד להגנת הסביבה שלא להשתמש בשופל כדי לכסות את הצינור.

השופטת חביב קבעה גם ששלושת הבכירים לא יישמו את הנחיית המנכ"ל דאז וידה להוסיף מפקחים מטעם המשרד לפרויקט שיפוץ הצינור. עוד קבעה שהם כשלו בכך שלא דאגו להיערכות מתאימה להתפרצות דלק סילוני בתנאי השטח בו עובר הצינור. תנאים שקיומם היה, בין היתר, בסיס לחידוש המשך עבודות השיפוץ.

נגד קצא"א מתנהל משפט נוסף בנוגע לזיהום בנחל עברונה ב-2014.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג  אמרה בתגובה לפסק הדין:  "הזיהום הבלתי נתפס והפגיעה בנחל צין הייתה מהפגיעות האקולוגיות הגדולות שידעה המדינה. בית המשפט קבע כי אכן חברת קצא"א ובעלי תפקידים בחברה אחראים למחדלים שעליהם הצביעה החקירה הפלילית שניהלה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, שהובילה להגשת כתב האישום. נמשיך באכיפה פלילית בכל מקום שבו נאתר הפרות כאלה, רשלנות וזיהום הסביבה".

החברה להגנת הטבע : "הרשעתם של בכירי קצא"א לשעבר רק ממחישה את חשיבות ונחיצות מדיניות המשרד להגנת הסביבה, של אפס תוספת סיכון.  מדובר בחברה מזהמת, בפעילות מזהמת, שמהווה סיכון לבריאות האדם, לטבע ולחיות הבר. אנחנו מקווים שההרשעה מהיום, תהיה צעד נוסף, בדרך לחיסול פעילותה המזהמת של קצא"א".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!