דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מומחה למדיניות מיסוי: "הורדת מסים למרוויחי שכר גבוה יכולה דווקא להעלות מחירים"

פרופ' יוסף אדרעי מבקר את תכנית הממשלה להתמודדות עם יוקר המחיה (הורדת מכסים לא מבטיחה הוזלות, מענק העבודה בישראל נמוך) ומציע מנגנון שימנע מנקודות הזיכוי להפוך למענק לעשירים

פרופ' יוסף אדרעי (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' יוסף אדרעי (צילום: אלבום פרטי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"הפחתות מסים למי שמרוויח שכר בינוני, גבוה או גבוה מאוד, יגדילו צריכה וילחצו את המחירים כלפי מעלה", אומר ל'דבר' מומחה המיסוי פרופ' יוסף אדרעי, שמבקר את התכנית הכלכלית שהציגה הממשלה להתמודדות עם יוקר המחיה. לדבריו, מענק העבודה למשתכרים שכר נמוך קטן מידי והורדת המכסים לא תוריד מחירים בכלל.

"אין פתרונות פשוטים לטיפול ביוקר המחיה. החיפזון הזה הוא פשוט הזיה. צריך להפסיק לשלוף מהמותן כי יש לחצים מהתקשורת או מבעלי עניין ולעשות עבודת מטה מסודרת".

האם התכנית הממשלתית לטיפול ביוקר המחיה יכולה להשיג את המטרות שלה?
"לגבי הורדת המכסים קל להשיב: אנחנו לא יודעים מי יספוג את ירידת המכס. הכול תלוי בגמישות הביקוש למוצרים. אם הביקוש קשיח, אז היבואנים ירוויחו ולא הציבור הרחב. אם הביקוש גמיש, קרוב לוודאי שהצרכנים גם ייהנו. ברור שלא 100% מההפחתה תגיע לציבור, אלא אם יוסיפו אמצעי פיקוח שאני מעריך שלא ישימו. זו ירייה באפלה שאני מעריך שהיא גורפת מדי".

אולי זה בגלל הלחץ התקשורתי.
"זה ברור שזה בגלל לחץ. חלק מזה זה לחץ תקשורתי וחלק מזה זה לחץ של בעלי עניין שיודעים למצוא דרכים להשפיע על מקבלי ההחלטות, לפעמים לטובת עצמם ולפעמים לטובת הציבור".

מה תהיה השפעת ההפחתה של מס ההכנסה?
"נקודת זיכוי, המשמעות האמיתית שלה זה כמו מענק נטו שהממשלה נותנת לך בגובה חיסכון המס, למי שבאמת משלם מס הכנסה, שלא מטפלת בבעלי הכנסה נמוכה. משלמי המס יקבלו מענק ממשלתי נטו. 500 שקלים זיכוי ממס זה כמו מענק נטו 500 שקלים. הניתוח הנכון הוא שצריכים לתת את נקודות הזיכוי באופן פרוגרסיבי – לגלם אותן בשכר ולחייב אותן במס, אבל אני לא מכיר אף ממשלה שעושה את זה כי בדרך כלל נקודות הזיכוי מיטיבות על בעלי המעמד הגבוה.

"בין היתר, נדמה לי שהכנסות הפקידים הן גבוהות ובעלי ההון הם ממילא בעלי הכנסות גבוהות. קל לשקר לציבור שנקודות זיכוי יותר נכונות מניכוי. בדרך כלל כל ההטבות כולן במס הכנסה – פטור, זיכוי וניקוי מיטיבות עם בעלי הכנסות גבוהות".

יש איך להתמודד עם זה?
"הייתי מצפה שהממשלה תעשה מה שעשו בארצות הברית לפני 15 שנה: הם קבעו שפטורים סוציאליים, לרבות נקודות זיכוי, ילכו ויקטנו ככל שההכנסה הולכת וגדלה. אצלנו אין את זה בכלל. אם אני במדרגת מס מאוד גבוהה, אז קיבלתי מענק פטור ממס. צריך לעשות לזה 'פייד אאוט', מענק שמתפוגג ככל שההכנסה עולה.

"אם מפחיתים מס לכולם אז כל תלמיד שנה א' בכלכלה יודע שככל שההכנסה הפנויה גדלה, כך הצריכה שלך צפויה לגדול. אם כל העובדים בהכנסה בינונית וגבוהה במשק ייהנו מנקודת זיכוי, הם מקבלים הכנסה פנויה גדולה יותר, וזה מגדיל ביקוש, ולכן לוחץ את המחירים כלפי מעלה, לא כלפי מטה. אני לא מבין איך ערבבו את נושא הורדת המחירים עם הפחתת תשלומי מס לבעלי הכנסה בינונית ובעלי הכנסות גבוהות וגבוהות מאוד".

התוספת למענק העבודה לעובדים בשכר נמוך מאזנת את ההשפעה?
"מס הכנסה שלילי (מענק עבודה, א.ר) בישראל הוא לא רציני. הוא לא מהווה משקל נגד לנקודות הזיכוי שמקבלים בעלי הכנסות גבוהות. פה, שוב, זה לא נכון לעשות את זה במהירות כזו . צריך לעשות בדיקות, עם כלכלנים, סוציולוגים ולהגיד – איך זה משפיע על צמצום פערים ? זה מגדיל אותם או מצמצם אותם?"

מה לדעתך צריכה להגיות הגישה הנכונה?
"הכיוון העדיף זה להפסיק לשלוף מהמותן ולעשות רפורמות באופן מסודר. ללמוד את הנושא, לקרוא למומחים, לעשות עבודת מטה רצינית – איך פעולה א' תשפיע על יוקר המחיה ואיך פעולה ב' תשפיע על יוקר המחיה. כשרוצים לעשות צעדים פופוליסטיים וכשרוצים לתקן שיטה שהייתה קיימת 12 שנים לא שולפים מהמותן. הרי את העוולות הגדולות התחילו הממשלות הקודמות.

"אין לי טענות גדולות לממשלה הזו למעט העובדה שהם צריכים לעצור ולהתחיל לעבוד בצורה מסודרת. הפרוגרסיביות במערכת המס נהרסה. חוק עידוד השקעות הון הוא בזבוז משאבים שלא משיג שום מטרה חברתית חוץ מאשר להעשיר את העשירים. היום כל המומחים כבר אומרים את זה. צריך לעצור ולחשוב עם עבודות מטה נכונות ולצערי זה לא נעשה".

"לקחת כלכלנים הכי טובים בעולם ולתת להם לפתור את הבעיות במערכת המיסים זה נדון לכישלון כי הם לא מבינים מסים. תראה את ועדת ששינסקי. הוא מבין בכלכלה ומימון אבל לא מבין מסים. הכל אצלו רץ בנוסחאות, אבל הוא לא מבין את מנגנון המסים, את שיטת המס. רוב הכלכלנים הם כאלה.  וכן – להקשיב למחלקת המחקר של בנק ישראל. לא שהם צריכים לקבל החלטות אבל תקשיבו למה שהם אומרים".

הם אומרים להעלות מסים ולהגדיל השקעות.
"אבל הקושי, הוא שזה לא תמיד מגיע להשקעות בתשתית. אם תעלה מסים ותפנה  זאת כהעלאת שכר, לא עשית כלום, אם רצית שהמס יהיה מיועד להשקעות בתשתיות.

יש לנו ב-2021 גביית מסים מעל הצפי ב-25 מיליארד שקלים ללא דיון ציבורי על מה לעשות בכסף.
"אתה צודק. בעל עסק יודע שהוא מתחיל בגירעון ומשלם ריבית, אבל יוצא מהנחה שהרווחים יכסו את הריבית ועוד יותירו לו רווח. אני לא כלכלן גדול, אבל לפי מה שלמדתי וקראתי, מותר להגדיל גירעון כדי להשקיע במנועי צמיחה. אבל אם לא עושים את זה, אז הם משעבדים את העתיד שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!