דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / שר האוצר חייב קפה, ומי שאין לו שיחכה

שר האוצר ודומיו בראש הפירמידה לא מסוגלים להבין מה זה אומר לחיות ללא ביטחון תעסוקתי, בלי משכורת, כשצריך לצמצם בהוצאות ולומר לילדים "אין לי"

אביגדור ליברמן לוגם קפה בוועדת הכלכלה של הכנסת (צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)
אביגדור ליברמן לוגם קפה בוועדת הכלכלה של הכנסת (צילום מסך מתוך ערוץ הכנסת)
גיל פלוטקין
גיל פלוטקין
עורך אתר החדשות ״דבר״
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן לא מפסיק להפתיע בגודל הניכור שהוא מגלה כלפי אזרחי ישראל. ״אנחנו מחויבים לעזור למי שצריך״, אמר הבוקר (א׳) בגלי צה״ל, ״אבל בלי כל ההצגות״.

שר האוצר רוצה להראות שהוא ״חזק״, ״נטול פניות״, ״איש מקצוע״. ליברמן חזק על חלשים. בדבריו, התייחס לצמרת דביר-אביבי, מורה לחוגי העשרה בבית ספר, שקולה נשבר כשישבה בשבוע שעבר מול שר האוצר ״החזק״, בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, ודיברה על הקושי שלה ושל חבריה להתקיים בלי פרנסה משך חודשים.

ליברמן לא מסוגל שלא לראות בזה הצגה. הוא לא מעמיד פנים. הוא, ודומיו בראש הפירמידה, לא מסוגלים להבין מה זה אומר לחיות ללא ביטחון תעסוקתי, בלי משכורת, כשצריך לצמצם בהוצאות, ולומר לילדים "אין לי". לעתים נכנסים למינוס; לחובות; לוקחים הלוואות בשוק האפור, רק כדי לא להגיד לילדים שהם פחותים ממישהו אחר. אבל מי שלא חווה זאת, לא יכול לגלות לכך אמפתיה.

***

״אִם רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם וְאִם צָמֵא הַשְׁקֵהוּ מָיִם״, נכתב בספר משלי. ספר הספרים מצווה על האדם לתת אוכל אפילו למי שהוא שונא. אין צורך להסביר מעבר לזה. לא על מודל השמפניה שמטפטף כסף מלמעלה, ולא על נתוני החוב, הצמיחה והגרעון. לרעב תנו לחם, עכשיו, אחר כך אפשר לדבר על נתוני המקרו.

אבל ליברמן הופך את המשוואה כבר חודשים, ׳קודם נראה מה הנתונים, אחר כך נחשוב על הרעבים׳. הצמא והרעב נושאים את הגרעון בבטנם. מזה לא ייוולד שום דבר טוב.

הבוקר הוכח שוב שאצל מקבלי ההחלטות, האמפתיה נמצאת במחסור חמור. הם לא אוהבים ״הצגות״.

***

דביר-אביבי לא ניסתה ״לעשות הצגות״, היא בסך הכול מבקשת לדאוג למי שנפגע, סובל מחסור ועדיין לא קיבל סיוע. מי אחראי לנתונים שבהם מתפאר שר האוצר (״96% מהמשק צמח ב-110% ביחס לתחילת הקורונה״)? האם לא היה שם לפחות איזה שכיר, עצמאי או בעל עסק שהצמיח את הכלכלה יחד עם שר האוצר? למי שייך הכסף שממלא את קופת האוצר להתפוצץ, מעבר לכל צפי של הכנסות ממיסים?

״לך יש את הכוח והשליטה על הכסף שלנו״, אמרה דביר-אביבי בוועדת הכלכלה, ״כל החיים שילמנו מיסים, אז עכשיו אנחנו צריכים להידפּק על הדלת כמו עניים? אין לנו כסף״.

***

בסוף הראיון עם אפי טריגר, סיפר שר האוצר על ״הרגעים הקשים״ שחווה בוועדת הכלכלה, כשהמורה נשברה ובכתה: ״אתה יושב 3 שעות בתוך חדר צפוף, אז אתה צריך מידי פעם לעשות לגימה. אותו קטע כבר היה לקראת סוף הדיון, 3 שעות של דיון כזה, אי אפשר להחזיק מעמד בלי לגימת קפה, אני לא מבין מה פה באמת כל ההמולה״.
אי אפשר להחזיק מעמד שלוש שעות? ברגעיו הקשים, גם ליברמן מנסה לזכות במעט אמפתיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!