דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס נובל 2016

פרס נובל לשלום / למרות הכישלון במשאל העם: נשיא קולומביה זוכה בפרס נובל לשלום

לפני פחות משבוע דחה העם הקולומביאני את הסכם השלום שחתם הנשיא סנטוס עם ארגון הגרילה FARC, שהמלחמה עימו פוגעת בקולומביה מזה עשרות שנים.

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (צילום: Center for American Progress / flickr).
נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (צילום: Center for American Progress / flickr).

נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס, הוא הזוכה בפרס נובל לשלום השנה, וזאת בעקבות ניסיונו להביא לסיום את סכסוך בן 52 השנים בן הממשלה לארגון הגרילה השמאלי ה-FARC. את הפרס מקבל סנטוס למרות שנכון לעכשיו מאמציו נכשלו: רק לפני חמישה ימים סירב העם הקולומביאני במשאל עם להסכם השלום שחתם הנשיא עם מנהיג ארגון הגרילה.

ההסכם עצמו נחתם לפני שבועיים בתום ארבע שנים של משא ומתן במפגש פסגה בהוואנה. רוב הטענות שנשמעו כלפי הסירוב לא ביקרו את עצם חתימת ההסכם, בו חפצים רבים המותשים מעשרות שנות לחימה, אלא לתנאי ההסכם, אשר לטענת המתנגדים – מהווים חנינה ומחילה לפושעי ה-FARC ופושעי הממשלה שביצעו מעשי רצח נוראיים.

"זה הישג גדול עבור ארצי" אמר סנטוס , כך דווח בניו יורק טיימס. "אני מקבל את הפרס בשם העם הקולמבינאי שסבל כל כך מהמלחמה , במיוחד מילוני הקרבנות שסבלו כל כך מהמלחמה שאנחנו נמצאים על ממש על הקצה מלסיים",

תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).
תומכות בהסכם השלום בקולומביה צופות בתוצאות משאל העם (צילום: סוכנות AP).

ועדת הפרס נימקה את בחירתה בכך שהיא רואה לנכון להכיר במאמציו של סנטוס לסיום הסכסוך למרות שהיא מודעת לבחירתו של העם בקולומביה לא לקבל אותו. "הוועדה מקווה שהפרס ייתן כוח להצלחת המשימה התובענית הזו. לעתיד זו התקווה של הוועדה שבשנים הבאות , העם הקולומביאני יקטוף את פירות התהוות התהליך".

סנטוס נבחר לקבלת הפרס מתוך מספר שיא של 376 מועמדים, ביניהם 148 ארגונים ו-228 אנשים יחידים. רשימת המועמדים היא חסויה ב-50 השנים האחרונות, והמועמדים מתבקשים שלא לדבר על עובדת היותם מועמדים לזכייה בפרס.

שסנטוס הוא הקולמביאני השני לזכות בפרס נובל, וזאת לאחר שהסופר גבריאל גרסיה מרקאז שזכה בפרס נובל לספרות ב-1982.

בנוסף הכריזה אתמול ועדת הפרס על הזוכים בפרס הנובל לפיזיקה. השנה הפרס יחולק בין בין פרופסור דייויד ג'. טואלסס מאוניברסיטת וושינגטון  לבין פרופסור הנקן האלדנה מאוניברסיטת פרינסטון ומיכאל קוסטרליץ מאוניברסיטת בראון על מחקרם פורץ הדרך בתחום הטופולגיה, ענף במתמטיקה שמגלה כי המרכיבים הפיזיקליים של חומר וחלל לא משתנים גם תחת לחץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!