דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

גרמניה השהתה את אישור צינור הגז נורד-סטרים 2; רוסיה: "מאמינים שזה צעד זמני"

הקנצלר אולף שולץ הודיע על הצעד בעקבות ההכרה הרוסית ברפובליקות הבדלניות במזרח אוקראינה | גרמניה רוכשת כחמישית מייצוא הגז הרוסי, ופגיעה באספקתו עלולה להוביל אותה למשבר אנרגיה חמור

נחת צינור הנורד סטרים 2 בים הבלטי (צילום: Handout via REUTERS)
נחת צינור הנורד סטרים 2 בים הבלטי (צילום: Handout via REUTERS)
דוד טברסקי

קנצלר גרמניה אולף שולץ הורה היום (שלישי) להשהות את תהליכי אישור הפעלת צינור הגז הרוסי-גרמני 'נורד-סטרים 2', בעקבות הכרזת הקרמלין על הכרה ברפובליקות הבדלניות בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.

תוואי צינור נורד-סטרים 2 וצינור ימל-אירופה, להולכת גז מרוסיה לגרמניה (מפה: shutterstock, עיצוב: אידאה)
תוואי צינור נורד-סטרים 2 וצינור ימל-אירופה, להולכת גז מרוסיה לגרמניה (מפה: shutterstock, עיצוב: אידאה)

שולץ הוביל עד היום את הקו הדיפלומטי היוני ביותר מבין שאר חברות נאט"ו במשא ומתן עם רוסיה. בין היתר, סירב לספק ציוד צבאי לאוקראינה. הוא הזהיר מספר פעמים בעבר שישהה את הפעלת הצינור, שהעבודות עליו הסתיימו בספטמבר האחרון, בעיקר בגלל המצב הפוליטי במזרח אירופה.

"זה רק נשמע טכני, אבל זה הצעד המנהלי הנדרש ועל כן לא יהיה שום אישור לצינור", אמר שולץ. "ובלי האישור, צינור הגז לא יוכל לפעול".

הנשיא לשעבר וראש המועצה הלאומית לביטחון של רוסיה דמיטרי מדבדב אמר בתגובה להודעת שולץ: "האירופאים צריכים להתכונן לשלם מחיר כפול על הגז שלהם".

עם זאת, לטענת דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, השלטון הרוסי מאמין שהחלטת הקנצלר היא צעד הרתעתי וזמני. עוד הוסיף שבכל מקרה נשיא רוסיה  ולדימיר פוטין כבר הודיע שהובלת הגז בשאר נתיבי התובלה מרוסיה לאירופה "תמשיך כסדרה".

נורד-סטרים 2, שאמור להעביר גז מרוסיה לגרמניה מתחת לים הבלטי, הוא צינור הגז התת ימי הארוך בעולם ועלותו נאמדת בכ-11 מיליארד דולר. בנייתו החלה ב-2018 ולוותה כבר מתחילתה במתחים פוליטיים בין גרמניה לארצות הברית. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הזהיר מהקמתו וניסה להכשיל את הפרויקט מספר פעמים, בטענה שהשלמתו תפיל את גרמניה בשבי האינטרסים הפוליטיים של הקרמלין.

רוסיה היא אחת היצואניות הגדולות ביותר של גז מחצבים למערב אירופה. בשטחה נמצאים מאגרי גז עצומים, והפקת המוצר זולה עבורה. גרמניה היא הלקוח המרכזי של הגז הרוסי, ורוכשת כחמישית מהייצוא של המדינה. גז המחצבים משמש לחימום ביתי בגרמניה אבל נמצא גם בשימוש נרחב בתעשייה ובייצור החשמל במדינה.

מקורות אספקת הגז לאיחוד האירופי ב-2019 (עיצוב: אידאה)
מקורות אספקת הגז לאיחוד האירופי ב-2019 (עיצוב: אידאה)

החלטת ממשלת גרמניה לאחרונה לסגור את כל תחנות הכוח הגרעיניות במדינה יחד עם הגדלת ההישענות על מקורות אנרגיה ירוקים והקשיים בייבוא גז נוזלי מארה"ב כתחליף לגז הרוסי, עלולים להכניס את את גרמניה למשבר אנרגיה חמור כבר בעתיד הקרוב.

קשרי האנרגיה בין גרמניה לרוסיה נמשכים כבר יותר מ-50 שנה, והתחזקו מאוד בעשור האחרון. אחד הסמלים המובהקים לקשר בין המדינות הוא העובדה שקנצלר גרמניה לשעבר מטעם המפלגה הסוציאל–דמוקרטית, גרהרד שרדר, מכהן כיום כיו"ר דירקטוריון ענקית הגז הרוסית 'גזפרום'.

'גזפרום' הייתה היוזמת העיקרית של הצינור השנוי במחלוקת, ותהיה זו שתספוג את מירב ההפסדים הכספיים מהחלטת גרמניה להשהות את הפעלתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!