דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

אחרי מחאה של 9 מדינות משתתפות: רוסיה הודחה מהאירוויזיון

לדברי המארגנים, השתתפותה של רוסיה "תוציא שם רע לתחרות" | אוקראינה קראה להדחת רוסיה, וזכתה לתמיכתן של הולנד, לטביה, אסטוניה ומדינות סקנדינביה | פינלנד ואסטוניה אף הודיעו שיפרשו מהתחרות אם רוסיה תשתתף

להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022 (צילום: עמוד האינסטגרם של הלהקה)
להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022. בדרך לפסגה של טבלת ההימורים (צילום: עמוד האינסטגרם של הלהקה)
מאור הוימן

רוסיה הודחה מתחרות האירוויזיון שתתקיים בטורינו, איטליה, במאי, כך הודיע היום (שישי) איגוד השידור האירופי (EBU) שמארגן את התחרות.

"ההחלטה משקפת את הדאגה שהשתתפותה של רוסיה תוציא שם רע לתחרות", נכתב בהודעת האיגוד. עם זאת, ה-EBU דבק בהצגתו כארגון א-פוליטי: "ה-EBU הוא ארגון א-פוליטי שנועד לעודד את ערכי השירות הציבורי. אנחנו ממשיכים לשמו על הערכים של תחרות תרבותית שמקדמת הבנה בינלאומית, מחברת בין קהלים, חוגגת את המגוון באמצעות מוזיקה ומאחדת את אירופה על במה אחת".

להודעתו של ה-EBU קדמה מחאה שהתחילה בהודעתו של נשיא רשות השידור האוקראינית מיקולה צ'רנוטיצקי אתמול. "תחרות האירוויזיון נוצרה אחרי מלחמת העולם השנייה כדי לאחד את אירופה. לכן השתתפותה של רוסיה, שמפרה בימים אלה את החוק הבינלאומי, פוגעת ברעיון הבסיסי של התחרות", כתב אתמול צ'רנוטיצקי ל-EBU.

היום הודיעו פינלנד ואסטוניה שיפרשו מהאירוויזיון אם רוסיה תשתתף בו. בכיר ברשות השידור הפינית, וילי וילן, אמר שזה יהיה צבוע לחלוק את אותה במה עם מדינה שפלשה למדינה אחרת. "המתקפה הרוסית על אוקראינה מנוגדת לכל הערכים שמייצגת רשות השידור הפינית. תמיד נגן על הדמוקרטיה המערבית, על שלטון החוק, על חופש הביטוי ועל כבוד האדם.

"לא נוכל לקחת חלק באירוע שבו רוסיה, שתקפה בבוטות את הערכים האלה, מנצלת את אחד האירועים הידועים באירופה כדי לקדם את האינטרסים שלה. אני מקווה שה-EBU יפעל בהתאם לערכיו".

להכרזתן של פינלנד ואסטוניה קדמו הודעות של רשויות שידור אחרות באירופה. כבר אתמול מיהרה רשות השידור השבדית (SVT) להתייצב לצדה של אוקראינה. "ה-EBU צריך לשקול מחדש את העניין", כתבה מנכ"לית הרשות האנה חארנה. "אני מזדהה עם הרעיון של האירוויזיון כאירוע א-פוליטי, אבל המצב באירופה חמור מאוד. פלישת רוסיה לאוקראינה מפרה את כל הכללים. אנחנו קוראים ל-EBU לשנות את החלטתו. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות".

גם הלהקה הלטבית סיטי זני, שנבחרה לייצג את המדינה באירוויזיון הקרוב בטורינו, התייצבה לצדה של אוקראינה: "'קול היופי' (הסיסמה הנבחרת לאירוויזיון 2022 – מ"ה) לא יכול להפוך ל'קול המלחמה'. אנחנו עומדים לצד תושבי אוקראינה. אירוויזיון הוא אירוע של שלום, בידור ואהבה. זה ההפך הגמור מהמדיניות הרוסית הנוכחית. לא ייתכן שמדינה תשלח נציג לאירוויזיון, בזמן שצבאה פולש למדינה אחרת".

רשויות השידור של דנמרק, נורבגיה, איסלנד והולנד הצטרפו גם הן למחאה היום. "זה מחדל לתת לרוסיה להשתתף בתחרות", אמר גוסטב לוציופט, עורך בכיר ברשות השידור הדנית. "אמרנו זאת ל-EBU, ואנחנו בדגיאלוג מתמשך איתם".

ת'ור ירמונד אריקסן, מנהל רשות השידור הנורבגית, אמר: "אנחנו לא רואים כיצד רוסיה יכולה להשתתף השנה באירוויזיון. העברנו מסר ברור ל-EBU שרוסיה לא יכולה להשתתף בעקבות פלישתה לאוקראינה. עם זאת, צריך זמן כדי להחליט, ויש לנו ביטחון מלא שה-EBU יקבל את ההחלטה הנכונה".

אחרי כמה שעות הצטרף לקריאה גם אריק ון סטאדה, בכיר ברשות השידור ההולנדית: "הגיע הזמן שאירופה תתאחד ותביע עמדה. הצעדים הצבאיים של רוסיה כבר לא קשורים לפוליטיקה, אלא לפגיעה בערכים אוניברסליים כמו עצמאות וזכויות אדם. אני קורא למדינות נוספות להצטרף לקריאה ל-EBU להשעות את רוסיה מהחברות באיגוד, ולהדיח אותה מהאירוויזיון".

גם בשנה שעברה הדיח ה-EBU מדינה מהאירוויזיון. הלהקה גלאסי זמסטה נבחרה לייצג את בלארוס באירוויזיון 2021 ברוטרדם, אבל ה-EBU קבע שהשיר שלה "מטיל ספק בא-פוליטיות של התחרות", שכן הוא כלל מסרי תמיכה בנשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. בלארוס הודחה מהתחרות, וכמה חודשים לאחר מכן, רשות השידור הבלארוסית אף הושעתה מה-EBU.

הזוכה באותו אירוויזיון, להקת מונסקין האיטלקית, עמדה גם היא במוקד של שערורייה שהייתה עלולה להוביל לפסילתה. סולן הלהקה דמיאנו דייויד תועד במהלך התחרות עושה פעולה שנראתה כהסנפת קוקאין. הוא טען שהתכופף להרים כוס מהרצפה. בתום חקירה שכללה בדיקת סמים לדייויד, הניצחון האיטלקי אושר ונמנעו כל סנקציות מהלהקה ומהמדינה.

אוקראינה מזנקת בהימורים, ואין לזה קשר לשיר

בינתיים באוקראינה הוחלט לשלוח לתחרות את להקת קאלוש אורקסטרה, שסיימה במקום השני בקדם המקומי, אחרי שהנציגה הנבחרת אלינה פאש בחרה לפרוש מייצוג המדינה.

השיר האוקראיני החלופי, "סטפניה", הוא שיר אהבה בסגנון פולק-ראפ של סולן הלהקה לאמו, ובהופעה בקדם נראית האמא יושבת בקהל ומייבבת בהתרגשות.

החלפת השיר גרמה לאוקראינה להיחלש מעט בהימורים, אבל ההתאוששות והזינוק המטאורי הגיעו אתמול, ואין להם שום קשר למוזיקה. הכרזת המלחמה של פוטין גרמה להמוני מהמרים להעביר את הז'יטונים שלהם לשיר האוקראיני, שזינק מהמקום השביעי למקום השני בטבלה, ומאיים כעת על המובילה איטליה.

אתר האירוויזיון הפופולרי Eurovision World קידם את פני הגולשים במחווה לאוקראינה, עם רשימת השירים שייצגו את המדינה מאז הצטרפותה ב-2003 (עם שיר של צביקה פיק). גם בטבלת ההימורים, שנשאה בשורות טובות לאוקראינה מאז אתמול, זכה שם המדינה ללבבות בצבעי הדגל, מחווה שאף מדינה לא זכתה לה עד היום.

נציגי עבר מתבטאים נגד המלחמה

אלינה פאש, שפרשה מהתחרות אחרי שנחשדה בכניסה אסורה לחצי האי קרים, קראה אתמול לעוקבי האינסטגרם שלה להצטרף למחאות נגד המלחמה: "כל אוקראינה מאוחדת בהתנגדותה לתוקפנות הרוסית, אבל האם זה מספיק כדי לעצור את המלחמה? כל קריאה פומבית לעצירת המלחמה וקידום השלום תחזק את רוחנו. כל הודעה תסב את תשומת הלב העולמית למלחמה. דברו עם חבריכם. שכנעו אותם להצטרף להפגנות נגד המלחמה, או אפילו ליזום כאלה".

גם נציגי עבר של אוקראינה באירוויזיון התייחסו למלחמה.

ג'מאלה, זוכת אירוויזיון 2016, העלתה לאינסטגרם שלה סרטון עם שני ילדיה, שבו היא אומרת: "אני לא מאמינה שזה קורה, אבל הרוסים מפציצים חפים מפשע באוקראינה. אנא, תמכו באוקראינה. עצרו את התוקפנות הרוסית".

רוסלנה, זוכת אירוויזיון 2004, כתבה באוקראינית באינסטגרם: "עבדנו קשה שנים רבות כדי שהעולם המודרני יכיר באוקראינה כמדינה שסובלת מהשלטון הרוסי כבר מאות שנים. העולם מרגיש את הכאב שלנו, והוא יעזור לנו. כולם יפעלו כדי לעצור את המלחמה".

לא רק אמני אוקראינה הביעו את התנגדותם למלחמה. מניז'ה, שייצגה את רוסיה באירוויזיון 2021, כתבה באינסטגרם: "בעלי לעתיד הוא חצי אוקראיני. חבריי הקרובים הם אוקראינים. רוסיה ואוקראינה הן לא סתם שתי מדינות. מדובר במשפחה וחברים. כל מלחמה בינינו היא מלחמת אחים".

סרגיי לזרב, אחד הזמרים המפורסמים ברוסיה ובסביבתה, שייצג את רוסיה בתחרות ב-2016 וב-2019, העלה לאינסטגרם שלו סטורי שבו כתב: "אנא מכולכם, עצרו! ביחד, אמרו די! שבו לשולחן הדיונים וקיימו משא ומתן! תנו לאנשים לחיות! איש לא תומך במלחמה! אני רוצה שילדיי יחיו בשלום! אני רוצה לחיות וליצור בעתות שלום!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!