דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

58% מהגמלאים בישראל לא מקבלים קצבת פנסיה

לפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת שהוצגו לוועדת העבודה והרווחה, מרבית הגמלאים שלא מקבלים קצבה הם עולים שלא צברו מספיק ותק בעבודה בארץ | שר האוצר: "אין לנו פתרונות ישירים ומידיים לחסרי פנסיה מספקת"

רבים מהקשישים נאלצים לצאת לעבוד ולא יכולים לקחת חופש עד שיעבור הגל (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אזרחית ותיקה בתל אביב. 41.3% מהגמלאיות מקבלות קצבת פנסיה מגורמים בארץ או בחו"ל, לעומת 54.3% מהגמלאים (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

58% מהגמלאים בישראל, כ-481 אלף איש, לא מקבלים בכלל קצבת פנסיה, כך לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצגו היום (שלישי) לוועדת העבודה והרווחה. מרבית הגמלאים שלא מקבלים קצבה הם עולים שלא צברו בארץ מספיק שנות ותק בעבודה. קצבת הפנסיה הממוצעת עומדת כיום, לפי הנתונים, על 6,451 שקלים.

ח"כ אלינה ברדץ'-יאלוב (ישראל ביתנו), יוזמת הדיון ויו"ר ועדת המשנה לקידום תעסוקה וסיוע לאזרחים ותיקים ללא רשת ביטחון פנסיוני, טענה שגם עולים חדשים שעלו בשנות הארבעים לחייהם, לא צברו בארץ די שנות עבודה כדי לקבל קצבת פנסיה. "בשנים שהם עבדו לפני 2017, לא הייתה חובת חיסכון פנסיוני", הסבירה.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר לחברי הוועדה: "בתקציב החדש הקצבנו מיליארד שקלים וחצי לשיפור מצבם של גמלאים חסרי פנסיה מספקת. גם לניצולי השואה (שלא זכאים לתגמול חודשי ממשרד האוצר, נ.צ.כ) דאגנו להעלות את הקצבה (השנתית, נ.צ.כ) מ-4,000 שקלים ל-6,500 שקלים. בסך הכל הוקצו כ-17 מיליארד שקלים לסיוע לגיל השלישי".

"אין לנו פתרונות ישירים ומידיים לסייע לחסרי פנסיה מספקת", הוסיף, "וזה אתגר שעומד בפתחנו".

ח"כ טטיאנה מזרסקי (יש עתיד) תהתה למה אזרחים ותיקים שזכאים לקצבת נכות זכאים רק ל-75% מהתוספת להעלאת קצבאות הנכות. ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) הוסיפה שעם ההזדקנות הנכות רק מחמירה, ולכן צריך להעלות דווקא את הקצבה ולא להפחית אותה.

בתגובה, אמר מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שבתקציב המדינה האחרון נעשתה לראשונה פעולה משמעותית לטובת אזרחים ותיקים. שפיגלר, הביע תקווה שבתקציב הבא תושלם תוספת הנכות לאזרח ותיק ל-100%.

מנהלת אגף אזרח ותיק וגמלאות קיום בביטוח הלאומי, עו"ד לבנה עזרא, אמרה שנעשים כל המאמצים לאתר את הגמלאים שזכאים לקצבת הבטחת הכנסה. לדבריה, עד היום נמצאו כ-10,000 זכאים חדשים, והביטוח הלאומי ממשיך לאתר זכאים נוספים.

עלי בינג, רכז הביטוח הלאומי באגף התקציבים, אמר שאזרח ותיק רשאי לעבוד ולהרוויח עד 2,500 שקלים בחודש, בלי שתופחת קצבת השלמת ההכנסה שלו, שעומדת על 3,799 שקלים.

לפי נתן שבע, כלכלן במרכז המידע והמחקר של הכנסת, בתקציב האחרון נכללה עלייה של 17% בקצבת השלמת ההכנסה של אזרחים ותיקים חסרי פנסיה מספקת.

לפי הנתונים שהציג, שיעור 54.3% מהגברים מקבלים פנסיה מגורמים בארץ ומחו"ל,  לעומת 41.3% מהנשים. ההכנסה הממוצעת לגברים מפנסיה היא 7,761 שקלים  בחודש, לעומת 5,040 שקלים אצל הנשים.

עוד אמר שבע שלפי סקר ההוצאות וההכנסות משקי הבית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2018, כ-62.3% מהגמלאים לא קיבלו קצבת פנסיה חודשית, ו-35.9% קיבלו קצבה חודשית בסכום של מעל ל-1,000 שקלים. "לכאורה עולה ששיעור הזכאים לקבלת קצבת פנסיה חודשית נמוך יחסית", אמר. "אבל נתונים אלה לא בהכרח מעידים על מצבם הכלכלי".

שבע הוסיף שצריך לקחת בחשבון שכספי פנסיה שהופקדו לפני 2008 היו ניתנים למשיכה חד פעמית. מי שמשך את כספי הפנסיה שלו אז, לא  נכלל בנתונים אבל יכול להיות שיש מהם כאלה שעדיין מתקיימים בפועל מהחיסכון הפנסיוני שמשכו.

"בנוסף, ייתכן ויש כאלה שבמקום להפקיד לפנסיה לאורך השנים בהן לא הייתה חובת חיסכון פנסיוני, השקיעו כספים באפיקי חיסכון שונים, כמו נדל"ן ושוק ההון", אמר. "לכן, גם במקרה זה ייתכן שיש להם הכנסה חודשית אבל מחסכונות שלא נספרים כהכנסות מפנסיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!