דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

מה למכולת קטנה בחיפה ולמלחמה באוקראינה

אולגה ברנזון עלתה מרוסיה לפני 22 שנה, ופתחה עם שותפה דימיטרי את מכולת בשכונת הדר בעיר. הם קראו לה "ליקר פוטין" | אבל בימים האחרונים הלקוחות עיקמו את האף, היו שאיימו, אז היא נאלצה בצער להוריד את פוטין מהשלט

המכולת בחיפה מסתירה את שמה הישן. "אנשים סובלים מאוד גם ברוסיה, והאזרחים לא אשמים" (צילום: אלבום פרטי)
המכולת בחיפה מסתירה את שמה הישן. "אנשים סובלים מאוד גם ברוסיה, והאזרחים לא אשמים" (צילום: אלבום פרטי)
הדס יום טוב

אולגה ברנזון עלתה מרוסיה לפני 22 שנים, ללא משפחה, וארבע שנים אחרי עלייתה, הקימה עם שותפה דימיטרי את המכולת "ליקר פוטין" בשכונת הדר בחיפה. "כשהתחלנו עם המכולת, התחלנו כזוג עולים, היינו שנינו לבד, והיה לא פשוט להשתלב פה בתרבות בארץ", היא מספרת ל'דבר'. "רצינו להקים משהו שימשוך את תשומת הלב של האוכלוסייה מברית המועצות בשכונה, אז בחרנו בשם פוטין. יש בשכונה המון יוצאי חבר העמים, ואף פעם לא הרגשתי שיש שנאה בין עולים מרוסיה לעולים מאוקראינה. אצלי בחנות תמיד עבדו כולם ביחד, גם רוסים, גם אוקראינים".

אבל השם, שהיה סמל לזהות העולים הרבים מברית המועצות לשעבר בשכונת הדר, הפך בימים האחרונים לשם גנאי. "בימים האחרונים אנשים בשכונה הגיעו לדרוש שנשנה את השם. ממש איימו עלינו, אמרו לנו: 'אם לא תשנו, נשרוף את החנות', איימו שיקחו אותנו לבית המשפט. בהתחלה היססתי, אבל החלטתי שדי, והדבקנו בבוקר משהו שיסתיר את השם על השלט. עכשיו אנחנו חושבים על שם אחר".

אולגה ברנזון, בעלת המכולת. "רצינו להקים משהו שימשוך את תשומת הלב של העולים בשכונה" (צילום: אלבום פרטי)
אולגה ברנזון, בעלת המכולת. "רצינו להקים משהו שימשוך את תשומת הלב של העולים בשכונה" (צילום: אלבום פרטי)

המלחמה באירופה נותנת את אותותיה בישראל. גם בעליו העולים מרוסיה של הפאב הירושלמי "פוטין פאב" בירושלים החליטו השבוע לשנות את שמו לטובת הבליינים ממוצא אוקראיני.

ברנזון מתארת התחממות ביחסים בין תושבי השכונה יוצאי רוסיה ואוקראינה, וכך גם בקרב העובדים במקום. "בזמן האחרון נהייתה פה הרבה מאוד פוליטיקה. אנשים מתווכחים יותר, כמובן סביב כל מה שקורה באוקראינה, וגם בפנים הרגשנו את המתיחות הזו. יש הרבה מאוד מבטים ומרגישים את המחשבות. השם הזה מאוד השפיע על כולם".

לברנזון יש מחשבות מורכבות על המצב. מצד אחד, היא מזדהה מאוד עם סבלם של האזרחים האוקראינים שנמצאים לפתע באזור מלחמה. מצד שני, היא מלאת דאגה להוריה בלב רוסיה, ומדגישה שהאבדות והסבל מורגשים בקרב אזרחים בשתי המדינות.

"מה שקורה בעיקר מאוד עצוב לי. אני שומעת הרבה מאוד סיפורים, גם בתקשורת וגם מאנשים מהשכונה שמכירים. אנשים שבורחים מהבתים שלהם, אנשים שתקועים במטרו, דברים שנשמעים לי ב-2022 פשוט הזויים.

"אני מאוד מאוכזבת מכך שפוליטיקאים לא יכולים להגיע להסכמות בלי מלחמות ובלי להרוג אנשים, מה שהיה אמור להיות כבר בזמנים שלנו. הלב שלי ממש נקרע וכואב מכל הדבר הזה, וחבל לי על האמהות שמאבדות את הילדים שלהם שם. אנשים סובלים מאוד גם ברוסיה, והאזרחים לא אשמים. הם נמצאים בתוך סיטואציה שפוליטיקאים החליטו, הם לא באמת רוצים את זה.

"ההורים שלי עוד ברוסיה, והם מאוד מפוחדים מכל המצב אף שהם לא נמצאים קרוב לגבול, כי גם עליהם זה כבר מתחיל להשפיע. הכסף יכול להיעלם להם, דברים לא מגיעים אליהם, ויכול להיות שלא יהיה להם אוכל בסוף".

לגבי שינוי השם, ברנזון מספרת שזו לא הייתה החלטה פשוטה. "אנחנו 18 שנה עם השם הזה, וזו הייתה החלטה קשה. אבל אנחנו רוצים משהו יותר ידידותי בתור השם שלנו.

"עוד אין משהו שמקובל על ידי כולם, חשבנו על דברים ניטרליים כמו ליקר מרקט או שפע מרקט, אבל צריך משהו שיהיה יותר קליט. למרות הכול, פוטין היה שם מאוד קליט, ואנשים כבר התרגלו לזה. זה היה שם בשכונה: 'איפה נפגשים? ליד הפוטין'. גם עכשיו צריך משהו שיצליח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!