דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים למען ה-15

ארה"ב / עובדי המזון המהיר בארה"ב נאבקים בהטרדות מיניות

עצומה שיזם ארגון "נאבקים למען ה-15" קוראת לרשתות המזון המהיר להפוך את מקומות העבודה לבטוחים יותר לעובדות. על פי נתונים שהציגו, 4 מתוך 10 עובדות הוטרדו במהלך עבודתן

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התנועה להעלאת שכרם של עובדי המזון המהיר בארצות הברית "fight for 15" מסמנת יעד מאבק נוסף – מאבק בהטרדות מיניות במקומות העבודה. לדבריהם, ארבע מכל עשר נשים העובדות במסעדות מזון מהיר מתמודדת עם הטרדות מיניות במהלך עבודתה, שיעור הגבוה ב-60% מעבודה במקצועות אחרים.

בסרטון שהפיקה תנועת המאבק מעידות עובדות על תקיפות מיניות והתנהגות סקסיסטית שהן נתקלות בהן במהלך עבודתן, בעת שלקחו הזמנות, עבדו במטבח וביצעו משמרות לילה. גם גברים העובדים ברשתות המזון המהיר מספרים על הטרדות מיניות והצעות מגונות שהפנו כלפיהם. התנועה מפיצה עצומה הקוראת לרשת מקדונלד'ס, הרשת הגדולה בתחום בארצות הברית, לפעול להפסקת התופעה בסניפיה.

"הוא שאל אותי איך אני מתנהגת במיטה", מספרת אחת, האחרת מספרת על ניסיון אלים לנשקה בחדר סגור ונגיעות בישבן מצד מנהל המשמרת. מי ששילמו את המחיר בעקבות התקיפות וההטרדות, סיפרו העובדות, הן העובדות ולא התוקפים. הן עברו סניפים ותפקידים, שינו את שעות העבודה שלהן, הרגישו לא בטוחות, לא ידעו למי לפנות, וחששו אף לאבד את מקום עבודתן.

הטרדה מינית היא התייחסות מבזה או משפילה למינו או לנטייתו המינית של אדם. יצירת סביבה סקסיסטית, עוינת ולא נעימה (לדוגמא סביבה עם תכנים פורנוגרפיים, בדיחות גסות במקום העבודה או דיבור גס) או שימוש בכוח, ובכלל זה שימוש ביחסי מרות לכפיית מעשים בעל אופי מיני.

בישראל הופיע המושג הטרדה מינית בראשונה באיסור על הטרדה מינית במקומות העבודה כחלק מהחוק לשוויון זכויות בעבודה משנת 1988. בשנת 1998 נחקק חוק למניעת הטרדה מינית, הקובע שזוהי עבירה פלילית שדינה מאסר, וכן עוולה אזרחית המאפשרת לבית המשפט לפסוק לטובת הנפגעת פיצוי ללא הוכחת נזק. כמו כן מטיל החוק חובה על המעסיק לפעול למניעת הטרדה מינית במקום עבודתו. עובדים ומעסיקים יכולים להיעזר גם בנציבות השוויון בעבודה לסיוע וייעוץ באשר להתמודדות עם נושא ההטרדות המיניות במקום העבודה.

עובדי המזון המהיר ברובם הם עובדים צעירים, המועסקים במסגרת נטולת ביטחון תעסוקתי ובשכר מינימום. רבים מהם מקבוצות אוכלוסיה מוחלשות. תנועת "נאבקים למען ה-15" (fight for 15) הוקמה במטרה להעלות את שכר המינימום במסעדות המזון המהיר ל-15$ בשעה. התנועה האזרחית הזו פועלת באמצעים המזכירים איגוד מקצועי, אולם נכון להיום היא אינה מהווה איגוד מקצועי הפועל להסדרת יחסי העבודה ברשתות באמצעות הסכמים קיבוציים. בישראל בשנים האחרונות החלו עובדי מזון מהיר להתאגד בהסתדרות הנוער העובד והלומד. בין היתר התאגדו עובדי רשתות בורגראנץ', פיצה האט, דומינוס פיצה ומקדונלד'ס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!