דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סנקציות מהמערב וגיוס של הפוסי ריוט: הקרב על הקריפטו הגיע למלחמה באוקראינה

ממשלת אוקראינה גייסה מטבעות קריפטו בשווי מעל 50 מיליון דולר לצבא אוקראינה, סכום שקשה לקבוע במדויק לאור התנודתיות הרבה בשערי מטבעות הקריפטו | בין התרומות הבולטות, ארגון המזוהה עם הלהקה הרוסית פוסי ריוט, המתנגדת לשלטון של פוטין

מטבע הקריפטו Tether (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מטבע הקריפטו Tether (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הרובל הרוסי התרסק, הריבניה האוקראיני נשחק וממשלת אוקראינה גייסה מטבעות קריפטו בשווי מעל 50 מיליון דולר בעבור הצבא, חלק ניכר ע"י יוזמה בהובלת להקת הפוסי ריוט האופוזיציונית הרוסית. תרומות הקריפטו נושאות גם סיכונים משמעותיים, ומחייבות זרם מקביל של כסף אמיתי על מנת שיהיה ניתן לעשות בהן שימוש.

הרובל הרוסי התרסק בכ-30% מתחילת השנה ונסחר כעת במעל 110 רובלים לדולר. גם הריבניה האוקראיני נשחק בכ-6% בימים האחרונים מול הדולר, לאור מצב המלחמה השורר במדינה והמגבלות שהטילה הממשלה על מערכת הבנקאות, בייחוד בתחום מטבע זר. במקביל, ממשלת אוקראינה פרסמת כתובות של ארנקים דיגיטליים לתרומות בקריפטו מרחבי העולם.

 

במסגרת קמפיין הגיוס הזה התקבלו תרומות השוות בערכן  ליותר מ-50 מליון דולר, סכום שקשה לקבוע במדויק לאור התנודתיות הרבה בשערי מטבעות הקריפטו אצל חלפנים הממירים אותם לכסף אמתי.

ללא זרימה של כסף אמיתי אין לתרומות ערך

באוקראינה פועלת זירת חלפנות משמעותית אחת בשם KUNA, ובה מעל 400,000 חשבונות, 90% מהם של אזרחי אוקראינה. בראיון לאתר טק-קראנץ', מספר מנהל הזירה, מיכאל צ'ובאניאן כי KUNA ממירה את התרומות לכסף אמיתי ודרכו נרכש ציוד לצבא האוקראיני, תוך שהוא מסרב לפרט את הפריטים המדויקים.

צ'ובניאן אמר ש-KUNA מצבעת העברות ורכישות בכסף אמתי מספקים בהתאם להנחיות הממשלה, אף מבלי להעביר את הכסף לחשבון ממשלתי. ללא שירותי חלפנות,  תרומות הקריפטו היו חסרות ערך, מאחר ואין כמעט שום עסק בעולם שמוכן לקבל תשלום בקריפטו ולא בכסף אמיתי.

מי שמספק את הכסף האמיתי למעשה הם תושבי אוקראינה עצמם, אשר מגבירים את הביקוש שלהם לרכישת מטבעות קריפטו. רכישות אלו נושאות בצידן לא מעט סיכון. לפי אתר COINDESK, עשירי אוקראינה העדיפו לרכוש מטבעות קריפטו מסוג USDT, שאמורים להיות צמודים בערכם לדולר, אך נתקלו במחסור של מטבעות אלו באתרי חלפנות כמו KUNA, והם נמכרים לעיתים במחיר של 104 סנט ל-USDT בודד.

הפוסי ריוט מתגייסות למאמץ המלחמתי

בין התרומות הבולטות, ישנה מכירה פומבית אחת גדולה. ארגון המזוהה עם הלהקה הרוסית פוסי-ריוט, המתנגדת לשלטון של פוטין, ערך מכירה פומבית של אסימון דיגיטלי ייחודי (NFT) שמוצמדת אליו תמונה של דגל אוקראינה. הוא נמכר ב-2,258 את'ר, שערכם הוא כ-6.75 מיליון דולר.

להקת הפוסי ריוט (צילום: Santiago Felipe/Getty Images)
להקת הפוסי ריוט (צילום: Santiago Felipe/Getty Images)

את היוזמה הזו מובילה חברת הלהקה נדיה טולוקוניקובה, שאמרה ל-YAHOO MUSIC כי "הבלוקצ'יין הוא כלי מצוין לאקטיביסטים, וזה הפך את הפעילות שלנו לגלובלית". לפני כעשור, טולוקוניקובה נכלאה נכלאה במושבת העונשין, IK-14, כלא הדומה במתכונתו למחנה כפיה (גולאג) סובייטי במשך כשנה וחצי בגין פרובוקציית מחאה שהתקיימה בכנסיה האורתודוקסית במוסקבה.

הסיכונים: שוד, זיופים ועמלות גבוהות

אחזקת קריפטו בארנק דיגיטלי נושאת סיכון מתמיד של פריצה לטלפון או למחשב בו מאוחסנת הסיסמה, מה שעלול להוביל לאבדן הנכס הדיגיטלי במלואו. לכן, מרבית הרוכשים מעדיפים אחזקה באמצעות צד שלישי, כמו חשבון מסחר אצל חלפן. גם אחזקה אצל חלפנים נושאת סיכון משום שעסקים אלו פועלים כמעט ללא פיקוח ועשויים לקרוס, להשידד או לשדוד את לקוחותיהם בעצמן, ללא אכיפה משמעותית מצד רשויות החוק.

בשלב זה, לא ידוע על אבדן משמעותי של מטבעות קריפטו שנרכשו ע"י אזרחים אוקראינים, אך חברות אבטחה הודיעו על מספר ניסיונות גנבה באמצעות יוזמות מזויפות לגיוס תרומות קריפטו. מכיוון שתשלומי קריפטו תוכננו במקור שלא לאפשר שום סוג של החזרים, כסף ששולם כתרומה לתרמית לא ניתן להחזרה כמעט בשום תרחיש.

בימים האחרונים  עמלות התשלום בביטקוין אינן גבוהות במיוחד, אך במטבע את'ר הן עומדות על כ-46 דולר לפחות לכל תשלום. התשלום מוענק למפעילי רשת המחשבים של המטבע הדיגיטלי, והתשלום מתחלק בערך 50% לתשלום הוצאות חשמל אדירות וכ-50% לרווח. קוד התוכנה מטבעות כמו ביטקוין ואת'ר בנוי מראש לבזבז כמויות עתק של חשמל, שגדלות ככל שערך המטבע עולה בזירות חלפנות, ללא קשר להיקף הפעילות בו.

מבין הכתובות שפרסמה ממשלת אוקראינה לתרומה, העמלות הנמוכות ביותר הן תרומת USDT על גבי רשת TRON. כל מחזיקים קריפטו התורמים באמצעות זירת חלפנות משלמים עמלות נמוכות יותר מאלו אשר מחזיקים קריפטו בארנק דיגיטלי אישי.

על מנת להגביר את התרומות, ממשלת אוקראינה הודיעה כי תנפיק מטבע קריפטו חדש, שהקצאות ממנו יוענקו במתנה לתורמים במטבעות אחרים במהלך שמכונה AIR DROP, לפי פרסום באתר BLOCKWORKS. זו הפעם הראשונה שגוף ממשלתי פועל כך, בעוד הרבה מהמיזמים הפרטיים שפעלו באופן זה התבררו כתרמיות.

מנסים להחיל את הסנקציות על הקריפטו

למרות שרוב הזירות לחלפנות קריפטו בכסף אמיתי נדרשות על פי חוק לבצע בדיקות לכל לקוחותיהן, רוב נפח המסחר בזירות חלפנות כספים במטבעות קריפטו נעשה בזירות בלתי מפוקחות עם הליכים רדודים למניעת הלבנת הון ומימון טרור. תשלומים בקריפטו מאפשרים הלבנת כספים, סחיטת דמי כופר, מימון וטרור ואפילו את עקיפת הסנקציות נגד צפון קוריאה, לאור זרימת הכסף האמיתי המתגברת לזירות אלו.

יש הבדל משמעותי בין הלבנות הון וחמיקה ממס בעבור אדם בודד ואפילו אדם עשיר מאוד, לבין נסיון לעקוף סנקציות המוטלות על מדינה, מבחינת היקף הכספים המדוברים.

לכן, לרוסיה לא יהיה קל לעקוף את הסנקציות משום שמדובר במדינה בעלת כלכלה גדולה כאשר שווקי הקריפטו הם בעלי נזילות נמוכה בכסף אמיתי, ולא יכולים לשאת המרות גדולות לכסף אמיתי בבת אחת. חיסרון נוסף בכל שימוש בקריפטו הוא התנודתיות הגבוהה של המטבעות, ששעריהם יכולים לעלות או לרדת בעשרות אחוזים ביום.

למרות הקשיים המעשיים, המרה לקריפטו יכולה עקרונית לשמש את רוסיה לעקיפת הסנקציות בהיקף קטן ולכן באיחוד האירופי ובארצות הברית פועלים להקשות עליה שימוש שכזה.

עד כה, למעט KUNA, זירות גדולות למסחר בקריפטו סירבו לחסום ולהקפיא חשבונות מסחר השייכים לאזרחים רוסים. עם זאת, לממשלת רוסיה לא יהיה קשה לפתוח חשבונות מסחר בזירות החלפנות ממדינות אחרות בשמה.

בשל כך, באיחוד האירופי ובארצות הברית שוקלים חקיקה שתטיל חובה על החלפנים לוודא במידת יכולתם, כי השירותים שהם מעניקים לא מפרים ישירות או בעקיפין את משטר הסנקציות על רוסיה. לא ברור מה יהיו צעדי החקיקה המוצעים ובאילו אופן ייאכפו על זירות חלפנות שמתואגדות במקלטי מס דוגמת איי הבהמה.

כאמור, המגבלה על עקיפת סנקציות דרך מטבעות קריפטו מוטמעת באופי הטכנולוגי של מטבעות הקריפטו עצמם, ובזירות החלפנות בעלות הנזילות הנמוכה יחסית בכסף אמיתי כיום. מכיוון שקל להסוות העברות בקריפטו, הרי שחסימת האפשרות של השימוש בקריפטו לעקיפת סנקציות מצריך את הגבלת זרימת הכספים לקריפטו באופן כללי. אחת ההצעות שיכולות להשיג מטרה זו היא הטלת מיסוי כבד על השקעת כסף אמיתי בזירות מסחר בקריפטו, אך אין עדיין הצעות חוק בכיוון זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!