דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / ממשלת בנט לפיד מעמיקה את אי השוויון בשני מהלכים

נטל המס על השכבות החלשות בישראל גבוה ביחס למדינות המפותחות | על רקע נתוני הגרעון המצומצם ועליית הכנסות המדינה ממסים, יכלה הממשלה לצמצם את הפערים, אבל היא עושה בדיוק ההיפך

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. מרחיבים את הפערים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. מרחיבים את הפערים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ממשלת בנט לפיד מגדילה את נטל המס העקיף על השכבות החלשות, למרות שהוא כבר מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות (כפי שפורסם אתמול, שלישי, על ידי האוצר). בנוסף, במסגרת התכנית למאבק ביקור המחייה, מעניקה הממשלה הטבות לחצי המבוסס יותר של האוכלוסייה. כל זאת כאשר הגרעון מגיע לשפל היסטורי והכנסות המדינה ממסים עולות.

***

נטל המס העקיף בישראל (מס על רכישת שירותים ומוצרים) הוא מהגבוהים ביותר במדינות ה-OECD. המס העקיף לא תלוי בגובה המשכורת וחל על העשיר והעני במידה שווה. המסים העקיפים דוגמת מע״מ והבלו, הם נטל כבד יותר על השכבות הנמוכות ונוגסים בחלק גדול מהשכר שלהם. 37% מתוך השכר בעשירון התחתון הולך לתשלום מסים עקיפים, לעומת 8% בלבד בעשירון העליון.

הממשלה הנוכחית הוסיפה על המסים העקיפים על המזון, הדלק והסיגריות, מסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים, גם אלה ישפיעו בעיקר על המשפחות העניות יותר, וינגסו בחלק גדול יותר משכרן או קצבאותיהן.

נטל המסים לפי חמישוני הכנסה (עיצוב: אידאה)
נטל המסים לפי חמישוני הכנסה (עיצוב: אידאה)

המס על כלים חד פעמיים יעלה למשפחה בחמישון התחתון 278 שקלים בשנה, לעומת 177 למשפחה בחמישון העליון, לפי מרכז המידע והמחקר של הכנסת. המס על משקאות ממותקים יעלה למשפחה בחמישון התחתון 191 שקלים, לעומת 99 שקלים בחמישון העליון.

המסים החדשים יוסיפו על החמישון התחתון נטל של 0.71% מסך ההוצאות בהן הוא נושא כבר עכשיו. לעומת זאת, על החמישון העליון יתווסף נטל של 0.57% מסך ההוצאות הנהוגות כיום. על זה צפוי להתווסף גם מס הגודש בכניסה לגוש דן.

הממשלה הסבירה שיש לעלות מסים על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים בשביל לדאוג לבריאות ולעתיד כדור הארץ, אבל צעד כזה היה ראוי ללוות בהורדת מסים עקיפים אחרים, בשביל לא להעמיס את הגדלת הכנסות המדינה על השכבות הנמוכות בלבד. השורה התחתונה ברורה: מדובר בצעדים מרחיבי פערים.

***

נתון נוסף שנחשף בדו״ח של האוצר הוא שכמחצית מהציבור כלל לא משלם מס הכנסה. המשכורות של מחצית מהישראלים העובדים לא מגיעות לרף המס המינימלי. מדובר בעובדים שמשלמים מסים: דמי ביטוח לאומי, מס בריאות ומסים עקיפים, אבל לא מס ההכנסה. הנתון הזה משמעותי במיוחד בהקשר של תכנית ״המאבק ביוקר המחייה״ שהממשלה מקדמת.

במרכז התכנית תוספת נקודת זיכוי למס הכנסה (להורה לילד בגילי 12-6), הטבה בשווי 223 שקלים בחודש. את ההטבה יקבלו מי שמשלמים מס הכנסה, החצי המבוסס יותר של האוכלוסייה. המשמעות היא שיותר מ-2,500 שקלים בשנה יחולקו לחמישון העליון במדינת ישראל. צעד נוסף להרחבת הפערים.

***

נתון נוסף שבולט בנתונים שפרסם האוצר וקיבל אישור בנתוני הגרעון שהצטמצם אתמול לשפל היסטורי של 2.2% בלבד, הוא גביית המסים היעילה של ישראל. ב-2021 זינקו הכנסות המדינה ממסים ב-2% תוצר, כ-27 מיליארד שקלים.

במשרד האוצר משוכנעים שמדובר בהכנסה תנודתית, שנובעת מפעילות מוגברת בענף הנדל"ן וההייטק. גם אם זה נכון, לפחות חלק מהפעילות בהיי טק משקפת עלייה קבועה ברמת השכר, כך שהכנסות המדינה ממסים הולכות אף לעלות עוד יותר.

העלייה הנמשכת בהכנסות המדינה ממסים וצמצום הגרעון, מאפשרים תיקונים היסטוריים במערך השירותים בישראל: הרחבת חינוך חינם לגילאי 3-0, השקעה במערכות החינוך והבריאות, שיקום מלאי הדיור הציבורי ועוד.

שירותים אוניברסליים טובים הם הדרך הבטוחה ביותר לדאוג לצמצום פערים ועלייה ברמת החיים. בינתיים הממשלה פועלת הפוך מזה, ומממשיכה להעביר כסף מהכיס של העניים לכיס של העשירים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!