דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב 2016

בחירות בארה"ב / העימות הנשיאותי השני: חילופי מהלומות ורפש

כשברקע שערוריות, הטחות רפש ואיומים בחשיפות נוספות, נפגשו הלילה הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לעימות נשיאותי. את האווירה הקרירה ביניהם סימלה בחירתם שלא ללחוץ ידיים. בין לבין, דנו גם בכמה נושאים מהותיים

(צילום: AP)
(צילום: AP)
יאיר ויטמן
יאיר ויטמן
עורך ניו- מדיה
צרו קשר עם המערכת:

שני המועמדים לנשיאות ארה"ב נפגשו הלילה (שני) לעימות הנשיאותי השני ונדמה שלכולם היה ברור במה בעיקר יעסוק העימות: שערוריית ההקלטה של טראמפ מחפצן ומבזה נשים מצד אחד ואיומיו לחשוף תקיפות מיניות של ביל קלינטון מצד שני, שהפכו ממרומזים לגלויים כששעות ספורות לפני העימות הופיע טראמפ למסיבת עיתונאים יחד עם שלוש נשים שבעבר העלו האשמות נגד הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. שלושתן גם ישבו בקהל העימות בשורה הראשונה, כנראה כחלק מניסיון של  טראמפ להראות שיש לו נשק יום דין משלו למקרה שההקלטה המדוברת תשמש נגדו יותר מדי.

עם תחילת העימות שנערך בשיטת ה"טאון הול" (town hall), שאלות מהקהל ומהרשת, 2 דקות לכל מועמד/ת להשיב ושאלות המשך מצד המנחים, אכן החלו חילופי מהלומות סביב הסוגיות האלה בסגנון שבייש את שני המועמדים אך בעיקר את הדמוקרטיה האמריקאית. גם לאורך המשך הערב הסגנון היה מתלהם, בוטה ונמוך כששני המועמדים, ובייחוד טראמפ, ניצלו שאלות כדי לענות את מה שהם רצו להגיד ולא לענות במישרין, כמו גם לעקוץ אחד את השנייה את העקיצות הצפויות: העלמות המס של טראמפ, מחיקת המיילים של קלינטון, לכלוכים בין אובמה לקלינטון ובין סנדרס לקלינטון במירוצים לרשות המפלגה הדמוקרטית ופליטות הפה של טראמפ.

חשובים ככל שיהיו נושאים אלה, כולל מעמד האישה והמאבק המתבקש בביזוי נשים ואלימות נגדן, דומה שהסגנון האפיל על עיסוק ענייני ובפראפרזה לפתגם הנודע, "כשחמור ופיל מתקוטטים, בעיקר הדשא סובל". עם זאת, מבין השורות ניתן וצריך היה בכל זאת לדלות קצת עמדות ביחס לסוגיות אמתיות ובוערות איתן מתמודדת אמריקה מבית ומחוץ.

כך למשל ביחס לשאלה על "אובמה-קר" (תכניתו של הנשיא אובמה להבטחת ביטוח בריאות לכל אזרח אמריקאי) ציינה קלינטון שאכן ישנן בעיות בתכנית ובראשן עלותו הגבוהה עדיין של ביטוח הבריאות אך שבעבור 20 מיליון אמריקאים שעד אז לא נהנו מביטוח, בין אם בשל עלותו ובין אם בשל היותם סובלים ממצב רפואי קיים, זוהי מהפיכה אמתית. עוד הוסיפה שאובמה-קר השוותה את עלות הביטוח בין גברים ונשים, שעד אז שילמו יותר. טראמפ לעומתה טען שהעלויות של התכנית, המושתות על המעסיקים, מכבידות על עסקים קטנים וכי היעדר תחרות הוא מה שמייקר את ביטוחי הבריאות. לדבריו, אם יבחר כנשיא, יסיר חסמים ויאפשר לחברות הביטוח להתחרות ביניהן. לשאלה כיצד יחייב את החברות לבטח אנשים עניים לא נתן תשובה והעדיף לציין שלמרות מערכת הבריאות הקנדית, כשקנדים רוצים טיפולים מורכבים, הם באים לארה"ב.

שאלת האיסלאמופוביה ויחסו של הממשל ל-3.3 מליון מוסלמים החיים בארה"ב הביאה את טראמפ להאשים את קלינטון ואובמה על כך שהם מסרבים להתייחס לקיומו של טרור איסלמי קיצוני ולטעון שאפשר להיות פוליטיקלי קורקט אבל יש בארה"ב בעיה של מוסלמים שמודעים לפעילות טרור ואלימות נגד ארה"ב ולא מדווחים על כך. קלינטון השיבה לו שמוסלמים נמצאים בארה"ב מאז ימי ג'ורג' וושינגטון ובכוונתה לרתום אותם לטובתה של ארה"ב ולתת מקום לכל מי שעובד קשה ומעוניין להצליח. עוד הוסיפה כי בכוונתה לנצח את דאע"ש וכי התבטאויות איסלמופוביות מצד בכירים אמריקאים משרתות את דאע"ש ומערערות את היכולת של ארה"ב לבסס קואליציה עם מדינות מוסלמיות מתונות שכן ארה"ב אינה במלחמה עם האיסלאם אלא עם טרור ג'יהדיסטי קיצוני. טראמפ הגיב שהדמוקרטים רוצים להגדיל את מספר הנכנסים מסוריה ב-550% (מ-10 אלף ל-65 אלף – י.ו) ובעצם מכניסים לארה"ב "סוס טרויאני". על כך השיבה קלינטון שאין כוונה להכניס אנשים שיהוו איום על המדינה ושלא ניתן להיות אדישים למצוקתם של נשים וילדים תוך שהיא מזכירה את הילד הסורי מחאלב המופגזת שתמונתו התפרסמה בכל העולם ושאין בכוונתה לערוך מבחני דת לנכנסים בשעריה של ארה"ב, מדינה שהוקמה על חופש דת.

גם הדלפות ויקיליקס נידונו בעימות כשאחת השאלות נגעה במסמך שדלף אודות נאומיה של קלינטון מול בכירי וול סטריט וטענתה כי לפוליטיקאי יכולה להיות עמדה ציבורית ועמדה פרטית ששונות זו מזו. קלינטון הסתבכה בדבריה והביאה דוגמה לא רלוונטית אודות לינקולן שכדי להעביר את התיקון ה-13 לחוקה (ביטול העבדות) פנה לאנשים שונים עם טיעונים שונים שידע שישפיעו עליהם. את טיעונה המופרך ניצל טראמפ היטב כשטען נגדה שלעומת אברהם לינקולן שנודע בכינויו "אייב ההגון", קלינטון היא שקרנית. על המשך טענותיה בדבר הקשרים בין טראמפ לפוטין ומעורבותה של רוסיה במערכת הבחירות השיב טראמפ שזורקים נגדו את פוטין כי אין מה להגיד נגדו באמת.

ביחס לסוגיות מדיניות המסים של ארה"ב והתחמקותם של עשירי ארה"ב מתשלום מלוא חובות המס שלהם השיב טראמפ שהוא אכן מנצל לולאות בחוק על מנת לחסוך לעצמו תשלומי מס ושקלינטון עצמה לא פעלה כדי לסגור את הלולאות האלה שכן היא ממומנת מתרומות של עשירים כמוהו שכמוהו נהנים מלולאות אלה. לעומת זאת, טען שבכוונתו להוריד מסים כך שמעמד הביניים והחברות ישלמו פחות. על כך השיבה קלינטון שרפורמת המס של טראמפ רק תפגע בסופו של דבר במעמד הביניים בעוד שהיא מתכוונת ליזום שינויי מיסוי שלא ייפגעו בבעלי שכר בינוני ומטה אלא רק במי שמרוויחים מעל מיליון דולר במה שמכונה "חוק באפט" על שם המיליארדר וורן באפט שטען שהא לא משלם מספיק מסים. את המשך תגובתו בנושא בחר טראמפ לקחת לנושא הוואקום שהשאירה ארה"ב בלוב ובעיראק עם סיום מעורבותה הצבאית בשתי המדינות וקלינטון השיבה בפירוט רקורד העשייה הציבורית שלה מימיה כעורכת דין צעירה ועד הסכמים לפירוק נשק גרעיני כמזכירת המדינה.

ביחס לסוריה ולנעשה בחאלב השיבה קלינטון כי המצב שם קטסטרופלי וכי על ארה"ב לפעול ליצירת אזורים אסורים בטיס כדי להפסיק את ההפצצה הרוסית בחאלב ותמיכת רוסיה בפשעי אסד, זאת לצד תמיכה בכוחות הפועלים על הקרקע למאבק במשטר אסד. טראמפ הגיב שמדיניות אובמה נכשלה וכל העולם צוחק ממנה. שבעוד שארה"ב מפגרת במירוץ החימוש הגרעיני, קלינטון מדברת בקשיחות נגד פוטין, אסד ואיראן כשהם אלה שנלחמים בפועל נגד דאע"ש ושהמורדים שהיא רוצה לחמש ייתגלו בעתיד, כמו בכל הפעמים הקודמות, כגרועים יותר ממה שהיה לפני. עוד הוסיף כי מדיניות החוץ של ארה"ב נכשלה גם מול איראן אתה הושגה "העסקה המטומטמת ביותר שאי-פעם ראיתי". לשאלת ההמשך של המנחה בדבר מעורבות קרקעית אמריקאית בסוריה השיבה קלינטון שהיא מתנגדת לאחת כזאת ושצריך להמשיך עם פעילות של כוחות מיוחדים לצד הכשרה ואימון של כוחות מקומיים ובראשם הכורדים שנלחמים בדאע"ש. עוד הוסיפה שארה"ב צריכה לחסל את אבו בכר אל-בגדדי, מייסד דאע"ש.

בנושא בעיות האנרגיה של ארה"ב התחייבה קלינטון לאנרגיה מתחדשת ולעצמאות אנרגטית בעוד טראמפ, בקריצה למדינת אוהיו המתנדנדת, דיבר על חיזוק הכורים ותעשיות הפחם והפלדה האמריקאיות. קלינטון השיבה בעקיצה שאת הפלדה הסינית שזורמת לארה"ב ובה טראמפ משתמש כדי להפחיד קונה אותו טראמפ עבור בנייניו. בסוגיית מינוי מחליף לשופט ביהמ"ש העליון סקאליה שנפטר בתחילת השנה ומאז הסנאט מעכב מינוי של מחליף, העלתה גם את נושא התיקון ה-2 לחוקה, הזכות לשאת נשק, שבעוד שטראמפ הביע בו תמיכה בלתי מסויגת, קלינטון טענה שיש לנקוט בו זהירות ולהכניס בדיקות רקע לרוכשי נשק ולאסור על היכולת לרכוש נשק דרך האינטרנט.

העימות הסתיים בשאלה הנדושה "מה אתם מעריכים במתמודד/ת שמולכם?". על כך השיבה קלינטון שהיא מעריכה את ילדיו של טראמפ שנראים מסורים ומוכשרים ושזה אומר הרבה עליו. טראמפ השיב שהילארי היא לוחמת ולא מוותרת ושלמרות שהוא לא מסכים כמעט עם אף אחת מעמדותיה, הוא מעריך אותה ומכבד אותה על כך.

סקר CNN שנערך מיד לאחר העימות הכתיר את קלינטון כמנצחת עם 57% שטענו כך לעומת 34% שטענו כי טראמפ ניצח ובעוד שקלינטון הגיעה לעימות כשהיא גם במגמת עלייה בסקרים ברחבי המדינה, יש האומרים שעצם העובדה שטראמפ הצליח "להחזיק את עצמו" בעימות ולא לאבד שליטה מהווה ניצחון מסוים עבורו.

לאחר העימות הביע מייק פנס, המועמד לתפקיד סגן נשיא מטעם המפלגה הרפובליקנית, תמיכה בלתי מסוייגת בטראמפ, זאת על רקע שמועות כי הוא פורש מן המירוץ. לצד זאת נשמעו דברי ביקורת מצד אישים במפלגה על סגנונו של טראמפ ובעיקר על התבטאותו כי כשייבחר לנשיא יקים צוות חקירה מיוחד נגד קלינטון ופרשת המיילים שמחקה ואמירתו "את תהיי בכלא". עוד תגובות מצד המפלגה הרפובליקנית התייחסו לעמדה שהציגו מנחי העימות נגד טראמפ וצידודם בקלינטון. כך למשל בפוסט בדף הפייסבוק הרשמי של טראמפ:

Once again, the media shows its true colors — I was supposed to be debating #CrookedHillary, NOT Martha, NOT Anderson, #CrookedHillary. We STILL won — BIG LEAGUE!

Posted by Donald J. Trump on Sunday, October 9, 2016

אחד מדובריה של קלינטון צייץ ציוץ בוטה נגד טראמפ בתגובה להתבטאותו על כך שאם הוא היה נשיא, קפטן הומיון ק'אן עוד היה חי. ק'אן הוא קצין אמריקאי מוסלמי ממוצא פקיסטני שנהרג בעירק והוריו התבטאו באחד מכינוסי המפלגה הדמוקרטית נגד תקיפות איסלאמופוביות מצד טראמפ.

 

העימות הבא צפוי להתקיים ב-19/10 וניתן רק לשער לאילו עוד שפלים יגיעו חילופי המהלומות בין המתמודדים והמחנות שלהם עד אז.

תודות לטל שניידר על סיוע בכתיבת הכתבה.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!