דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרס נובל 2016

פרס נובל / אוליבר הארט ובנגט הולמסטרום הם זוכי פרס נובל לכלכלה 2016

השניים זכו בפרס על תרומתם לתורת החוזים, בה הראו איך חוזים מסייעים בהתמודדות עם אינטרסים סותרים. הולמסטרום אמר כי הוא חש "בר מזל" ו"אסיר תודה".

מועמד לפרס הנובל בכלכלה - בנגט הולמסטרום הפיני (צילום: סוכנות AP).
מועמד לפרס הנובל בכלכלה - בנגט הולמסטרום הפיני (צילום: סוכנות AP).

הכלכלן הבריטי אוליבר הארט והכלכלן הפיני בנגט הולמסטרום הם זוכי פרס נובל לכלכלה 2016. השניים קיבלו את הפרס על תרומתם לתורת החוזים, בה הראו איך חוזים מסייעים בהתמודדות עם אינטרסים סותרים.

יחסים חוזיים כאלה יכולים להתמודד עם כל דבר החל מבונוסים למנהלים ועד הוצאות מוכרות במס והשתתפות עצמית בכיסוי ביטוחי, כך אמרה היום (שני) האקדמיה המלכותית השוודית בהודעתה על הזוכים.

"הכלים התאורטיים החדשים שיצרו הארט והולמסטרום בעלי ערך בהבנת חוזים ומוסדות בעולם האמתי, כמו גם מלכודות בעיצוב וניסוח חוזים", אמרה האקדמיה.

שני הזוכים בפרס מכנים כפרופסורים באוניברסיטאות בקיימברידג', מסצ'וסטס. הארט, יליד לונדון בן 68, הוא אזרח אמריקני שעובד באוניברסיטת הרווארד, בעוד הולמסטרום, אזרח פינלנד בן 67, עובד במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT). הולמסטרום ישב בעבר במועצת המנהלים של יצרנית הטלפונים הפינית נוקיה.

בראיון טלפוני עם כלי התקשורת בשטוקהולם, אמר הולמסטרום כי הוא חש "בר מזל" ו"אסיר תודה".

בשנות השבעים הראה הולמסטרום כיצד נציג, למשל בעלי מניות של חברה, צריך לעצב חוזה מיטבי עבור סוכן, כמו למשל מנכ"ל החברה. "עיקרון האינפורמטיביות" שלו הראה איך חוזה צריך לקשר בין שכרו של הסוכן למידע הרלוונטי על ביצועיו או ביצועיה, תוך שקילה זהירה של סיכון מול תמריץ, אמרה האקדמיה.

להארט תפקיד מרכזי בפיתוח ענף חדש בתורת החוזים באמצע שנות השמונים. ממצאיו ביחס ל"חוזים לא גמורים" האירה באור חדש את סוגיית הבעלות והשליטה על עסקים, אמרה האקדמיה.

"המחקר שלו מספק לנו את הכלים התאורטיים הנחוצים כדי לחקור שאלות כמו על אילו סוגי חברות להתמזג, התמהיל הנכון של חוב ומימון באמצעות מניות, ואלו מוסדות כמו בתי ספר ובתי סוהר צריכים להיות בבעלות פרטית או ציבורית", אמרה האקדמיה.

הפרס לכלכלה הוא לא חלק מפרס נובל המקורי. שמו הרשמי הוא פרס בנק שוודיה לכלכלה לזכרו של אלפרד נובל, והוא התווסף לפרסים האחרים על ידי הבנק המרכזי של שוודיה בשנת 1968.

זוכים נוספים

החוקרים ז'אן פייר סוואג' מצרפת, ג'יימס פרייזר סטודארט מארה"ב וברנארד פרינגה מהולנד הם הזוכים בפרס נובל בכימיה לשנת 2016, כך הודיעה ביום רביעי שעבר האקדמיה השוודית. השלושה זכו בפרס על תכנון וייצור מכונות מולקולריות.
סוואג', 71, הוא פרופסור אמיריטוס באוניברסיטת שטרסבורג ומנהל המחקר לשעבר במרכז הלאומי למחקר מדעי בצרפת. סטודארט, 74, נולד באדינבורו שבסקוטלנד וכיום הוא פרופסור לכימיה באוניברסיטת נורת'ווסטרן שבאוונסטון, אילינוי. פרינגה, 65, הוא פרופסור לכימיה אורגנית באוניברסיטת כרוניגן שבהולנד.
השלושה "פיתחו מולקולות שניתן לשלוט בתנועתן, המסוגלות לבצע פעולה כאשר מוסיפים להן אנרגיה", ציינה ועדת הפרס, והוסיפה כי מכונות מולקולריות "ככל הנראה ישמשו בפיתוח של חומרים חדשים, חיישנים ומערכות לאחסון אנרגיה".

דיוויד תאולוס, בן 82, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת וושינגטון, דאנקן הלדיין, בן 65, פרופסור לפיזיקה מאוניברסיטת פרינסטון בניו ג'רזי ומייקל קוסטרליץ, בן ה-73 מאוניברסיטת בראון ברוד איילנד, הם זוכי פרס נובל לפיזיקה השנה. הפרס הוענק לשלושה על מחקרם בתחום החומר המעובה, המקבל צורות "מוזרות". השלושה השתמשו במודלים מתמטיים מתקדמים כדי לחקור שלבים או מצבים לא שגרתיים של החומר — כמו מוליכי־על ונוזלי־על — וגילוייהם שינו את האופן שבו מבינים אותו בעולם המדעי. לגילוייהם חשיבות הן עבור מדעי החומר והן עבור תחום האלקטרוניקה.

גם הזוכים בפרס נובל לרפואה ופרס נובל לשלום הוכרזו בשבוע שעבר. ההכרזה תסתיים היום חמישי עם הזוכה בפרס נובל לספרות.

שוויו של כל פרס הוא 8 מיליון קרונות שוודיות (כ-3.5 מיליון ש"ח). הפרסים יוענקו לזוכים בטקס שיתקיים באוסלו ובשטוקהולם ב-10 בדצמבר, לציון יום מותו של אלפרד נובל מייסד פרס הנובל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!