דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
26.9°תל אביב
  • 26.7°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 20.6°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 31.5°אילת
  • 24.3°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 26.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"הצבא הרוסי הגיע למיצוי ההתקפה, המלחמה הולכת ונהפכת למלחמת התשה"

אורן האס, חוקר תורות לחימה עצמאי מעריך שרוסיה סובלת ממחסור בכוח אדם וצריכה להתארגן מחדש כדי להמשיך את הלחימה | לדבריו, "האוקראינים עשויים לבנות כוח כדי לערוך מתקפת נגד שתהווה מכה משמעותית לרוסים"

אוטובוסים אוקראיניים חוסמים טנקים רוסיים בעיר מריופול (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka, File)
אוטובוסים אוקראיניים חוסמים טנקים רוסיים בעיר מריופול (צילום: AP Photo/Evgeniy Maloletka, File)
אוריאל לוי

"המתקפה הרוסית הגיעה לנקודה המכונה "מיצוי ההתקפה", אומר ל'דבר' אורן האס, חוקר תורות לחימה עצמאי. "זה לא שרוסיה סיימה להתקיף או לא יכולה יותר, אלא שהצבא הגיע למצב שבו יתקשה להמשיך במתקפה בשלב זה. רוסיה צריכה להתארגן כדי להמשיך להתקדם. השאלות שעולות מכך הן: כמה זמן ייקח לה להתארגן? האם יש לה משאבים לכך? ומה מצבם של הכוחות האוקראינים?"

אורן האס, חוקר תורות לחימה (צילום: אלבום פרטי)
אורן האס, חוקר תורות לחימה (צילום: אלבום פרטי)

מה עוצר את רוסיה?
"רוסיה מתמודדת עם התנגדות קשה של צבא אוקראינה, עם מכשולים טכנים, לוגיסטים, עם שטח בעייתי שמגביל אותה לצירים, במיוחד בצפון המדינה ועם מחסור בכוח אדם. הערכה את יכולתה תלויה כעת במה שמתרחש מעבר למגרש הצבאי: הכלכלה הרוסית ויכולתה לעמוד בסנקציות ולהתאים עצמה למצב החדש, המצב הפוליטי בתוך רוסיה, הרתמות הרוסים להמשכה של המלחמה על כל הסבל הכרוך בה, ובעיקר לגיוס נוסף של כוח אדם: חיילי החובה וחיילי מילואים.

לגבי חיילי החובה, הכוונה לחיילים שלא חתמו על חוזה התנדבות להאריך את השרות בשנה ובכך להפוך ל'חיילי קבע' במונחים שלנו. לפי החוק הרוסי אסור לשלוח את מגוייסי החובה להילחם מחוץ למדינה. גיוס של אנשי מילואים או שינוי החוק ושליחתם של מגויסי חובה תשפיע על המצב הפנימי ברוסיה, והשאלה שפוטין עומד לפניה היא אם ניתן לגייס את מרבית העם לתמיכה במהלך כזה".

הצבא הרוסי העצום סובל מחוסר בחיילים?
צבא היבשה הרוסי הסדיר עומד על סדר גודל של בין 220 ל- 280 אלף איש. הרוסים צברו על-פי ההערכות כ-150,000 איש לצורך  הפלישה ונראה שכלל הכוח הוכנס ללחימה, כאשר הערכה של גורמים אמריקאים מהימים האחרונים היא ש-90% מהכוח עוד כשיר. יש יחידות רוסיות שנפגעו יותר, חלק באופן קשה עד כדי הוצאה מכלל פעולה – כך למשל באשר לחטיבה המוטסת 331 שפעלה סמוך לקייב ושבימים האחרונים פורסם במספר מקומות שהיקף האבדות שלה הביא למעשה להשמדתה".

מה הסד"כ של האוקראינים?
"צבא היבשה האוקראיני מנה כ-160,000 חיילים טרם הפלישה, והיה בתהליך הקמה של כוחות הגנה מרחבית אליו גויסו כ-150,000-200,000 חיילים. בנוסף לכך יש לאוקראינים משמר לאומי שכפוף למשרד הפנים, ומשתתף בקרבות. יש גם מיליציות מקומיות שמתארגנות בערים ובמחזות – חלקן השתלבו במשמר הלאומי ובצבא. כך למשל "רגימנט אזוב" שלא ברור היקפו, אך האוקראינים פרסמו שיש לו גם "כוח מיוחד" שיוצא למבצעים עם יחידות מובחרות של הצבא.

חיילים אוקראינים על רכב משוריין בפאתי קייב (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
חיילים אוקראינים על רכב משוריין בפאתי קייב (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)

קשה לדעת מה היקף הכוח האוקראיני, אך הוא מבחינה מספרית הוא גדול בהרבה מזה שהרוסים מפעילים באוקראינה. מעבר לזה ל ניתן לדעת מה היקף האבדות האמיתי של האוקראינים. הם לא מפרסמים מידע ויש המון 'ערפול מרצון' מצד גורמי מודיעין ממקורות גלויים שלא מפרסמים דבר על האוקראינים ומשתדלים לפרסם כל מה שניתן על הרוסים".

רוסיה נכשלה?
"רוסיה לא נמצאת היכן שרצתה להימצא בשלב הזה. היא נכנסה למלחמה הזו במחשבה להחליף את המשטר בקייב, ולאיים על אוקראינה. זה לא קרה. כעת היא איננה מעוניינת להחליף את המשטר בקייב על פי טענות הקרמלין, אך סביר שהיא תמשיך להילחם לפחות עד שתוכל להציג הישג מובהק – השלמה של רצף טריטוריאלי בין קרים, דונבאס, וצפונה עד לחרקיב, כך שתכתר את הצבא האוקראיני במזרח או תאלצו לסגת, למשל. ניתוקה של אוקראינה מהים השחור נראה בשלב זה פחות ראלי כיוון שלרוסיה אין די כוחות לכבוש את אודסה כפי שהיה נראה שבכוונתה. אולי כיתור ערים גדולות במזרח עד שיאלצו להכנע – כל זה עוד לא גמור וספק אם רוסיה תצליח בכך".

ומה לגבי אוקראינה?
"ההישג העיקרי של האוקראינים הוא כמובן סיכול המהלך הרוסי. האוקראינים בלמו את הרוסים, הסבו להם אבדות כבדות והצליחו לשמור על קייב. כרגע נראה שכיבוש שלה הוא מחוץ להישג ידה של מוסקבה, וגם כיתור נראה כיעד שהיא תתקשה להשיג. העובדה שהרוסים לא השיגו עדיין חופש פעולה מעל שמי אוקראינה היא כישלון מהדהד שלהם".

עצם זה שרוסיה לא הביסה אותם זה הישג לא רע
זה בהחלט הישג ביחס לציפיות של רוסיה ושל רוב המשקיפים טרם תחילת המלחמה. "לא רק שהאוקראינים בלמו את הכוחות הרוסיים בשטח, הם מביסים את הרוסים במלחמת המידע והתודעה, תחומים שדווקא הרוסים הדגישו בשנים האחרונות. למעשה כל מרכיב מתפיסת הלוחמה הרוסית "החדשה" כפי שהבינו אותה במערב – לא בא לידי ביטוי מוצלח. תודעה, סייבר, עוצמה רכה, שימוש באש מדויקת וכיוצא בזה".

העמידה של אוקראינה מפתיע את המומחים הצבאיים?
"כן. ועוד מה שממש מפתיע זה ההתארגנות המהירה של נאט"ו לסנקציות, התמיכה המוראלית באוקראינה, העברת הנשק המהירה – שגם קליטתו, במיוחד נשק נ"ט קצר טווח – הוא הצלחה אוקראינית, וסיוע שנאט"ו נותן לאוקראינה במודיעין. פרסומים במערב חושפים את המובן מאליו – אוקראינה נהנית מסיוע מודיעיני משמעותי. איסוף וניתוח של מידע, והעברתו במהירות לאוקראינים.

ייתכן שחלק מההצלחות בהריגת גנרלים (עד כה דיווחה רוסיה על מותם של שישה מבין כעשרים גנרלים רוסים שמנהלים את המלחמה – א. ל), וקצינים בכירים רוסיים אחרים, ניתן לייחס למודיעין זה. כך גם לגבי סיכולי מבצעי ההנחתה הרוסיים בימים הראשונים ללחימה, וחשיפת מאמצים רוסיים אחרים לפגוע בבטן הרכה של אוקראינה (יחידות מוסוות שכשלו מלפעול, ניסיונות חיסול של זלנסקי שכשלו, ועוד – א. ל)".

מה יחשב לניצחון?
"עבור האוקראינים נסיגה רוסית וחזרה למצב קודם הפלישה, אפילו עם השארת קרים והרפובליקות הבדלניות בידי רוסיה – זה ניצחון מהדהד. אבל כבר כעת, כל יום שהם ממשיכים להילחם והרוסים מסתבכים, הוא ניצחון עבורם. הם משלמים מחיר כבד, אבל עצם זה שהתכנית הרוסית לא מצליחה נותן להם את הניצחון".

ולגבי הרוסים?
"הישג רוסי משמעותי יכול להיות כיתור הכוחות האוקראינים במזרח – יש צבא גדול יחסית שעומד שם עוד מלפני הפלישה, וכעת עשוי למצוא את עצמו מכותר. בדרום זכו הרוסים למירב הצלחתם ויש להם על-פי הדיווחים קו רכבת פעיל שמתספק אותם מרוסיה גופא, דרך גשר קרץ' לקרים, וממנה לחזית. שם הם עושיים להצליח להתחבר לכוח שבא מאזור שדרומית לחרקיב ולכתר את האוקראינים. לכן האוקראינים משקיעים מאמץ סביב העיר איזיום, שהיא צומת דרכים חשוב, וטרם נאמרה שם המילה האחרונה".

מה דעתך על המו"מ?
"קשה לי לדעת מה מתרחש במו"מ, מה מתוכו אמיתי וכמה ערוצים מתנהלים. לשני הצדדים קשה כרגע להגיע להסכם שיספק את שניהם. אבל ייתכן שיש רצון להגיע להפסקת אש זמנית, בטווח זמן של השבועות הקרובים כדי להתארגן מחדש. זה תלוי כמובן באופן שהם תופסים את המצב, ולא בטוח שהוא זהה למה שאנחנו רואים".

איך זה ימשך מכאן?
"המלחמה הולכת ונהפכת למלחמת התשה. שימוש נרחב באש, ניסיון רוסי להמשיך להפעיל לחץ על קייב ולקרב לעברה עוד ארטילריה כדי לרתק שם את הצבא האוקראיני ולהפוך את העיר ללא מתפקדת. האוקראינים מצדם עשויים לנסות לבנות כוח כדי לנסות לערוך מתקפת נגד משמעותית, שתשיב לידם שטח גדול ותהווה מכה משמעותית לצד הרוסי".

טנק רוסי שהושמד בקרבות בין צבא רוסיה לאוקראינה ברובע ברוברי, צפון קייב, 10 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
טנק רוסי שהושמד בקרבות בין צבא רוסיה לאוקראינה ברובע ברוברי, צפון קייב, 10 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

"אנחנו רואים את הרוסים נערכים בחלק מהמקומות להגנה והתבצרות. משקיעים בלטהר את השטחים שלכאורה כבשו – האזורים שמעבר לצירים עליהם נעו. הם מתאמצים להכניע את מריופול ולהשלים שליטה מלאה על כל חוף ים אזוב. נראה שהרוסים וויתרו על התקדמות לעבר אודסה. בשלב זה אין להם די כוח לכך.

כיבוש מריופול יחשב כהישג עבור הרוסים – אולי שמחת עניים עבורם, אבל כזה שבשלב זה, ולאור המצב שנקלעו אליו, יוכלו לנופף בו. המחיר שתושבי העיר משלמים הוא איום ונורא, וזאת בדיוק הסוריזאציה שדיברנו עליה בפעם שעברה. מספר רב של עיירות וערים באוקראינה נהרסו. בתקשורת אנחנו חשופים רק לקצה הקרחון בכל הנוגע להרס שהמדינה הזו חווה".

מאיפה אתה משיג את המידע?
"אני מנתח את המידע המעט שמתפרסם ברשתות ומצליב אותו, ואני לא עושה את זה לבד. אני קורא פרשנים צבאיים שונים ומתייעץ עם חברים ועמיתים, במטרה להבין מה בדיוק מתרחש שם. "אחת הבעיות היא שיש הצפת מידע, כולל מידע כוזב, ומצד שני חוסר נכונות ברשת להפצת מידע שעשוי לפגוע באוקראינים, אולי בגלל שרוב הפרשנים המערביים הם פרו-אוקראינים, וחוששים שדברים שיעלו לרשת או יכתבו יפגעו באוקראינים. אז מלכתחילה המידע מוטה, וחסר. אני מנסה לנתח ולצייר את התמונה ככל שאפשר מהמידע הקיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!