דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

אלכסיי נבלני בעקבות גזר דינו במוסקבה: "שטויות מוחלטות"

בסדרה של ציוצים כתב פעיל האופוזיציה, שנדון לתשע שנות מאסר נוספות: "העזרה הכי טובה עבורי היא לא אמפתיה ומילים מעודדות, אלא פעולה אקטיבית. כל פעולה נגד הגנבים והרמאים במשטרו של פוטין, כל פעולה נגד פושעי המלחמה הללו"

מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני בבית המשפט, נידון לתשע שנות מאסר 
 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני בבית המשפט, נידון לתשע שנות מאסר (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
אור גואטה

בית המשפט במוסקבה גזר אתמול (שלישי) על פעיל האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני, תשע שנות מאסר במושבת עונשין, תחת הגבלות חמורות, וקנס של 1.2 מיליון רובל (כ-36 אלף שקלים), באשמת "הונאה וביזוי בית המשפט".

נבלני הורשע בגניבה של תרומות לפוליטיקאי במערכת הבחירות ב-2018; ובהוצאה של כ-356 מיליון רובל (כ-10.6 מיליון שקלים) לצרכים אישיים מכספי ציבור שהועברו לקרנות.

בפברואר בשנה שעברה נגזר עליו מאסר של שנתיים וחצי באשמת הפרת התנאים המגבילים שהוטלו עליו במשפט שנערך לו ב-2014.

לאחר גזר הדין צייץ נבלני: "9 שנים. נו, איך אומרים הגיבורים של הסדרה האהובה עליי 'הסמויה': אתה יושב רק יומיים: היום שאתה נכנס והיום שאתה יוצא. אפילו הייתה לי טי-שירט עם הסלוגן הזה, אבל רשויות בית הסוהר החרימו אותה, כי הגדירו אותה 'קיצונית'".

את גזר הדין כינה בציוצי המשך, "שטויות מוחלטות". לדבריו, "הקרן למלחמה בשחיתות", שהקים ב-2011, תרחיב את פעילותה ותהפוך לארגון בינלאומי. הוא ביקש מהציבור לתרום לקרן, והבטיח שיתרום לפעילות הקרן את הכסף שקיבל מהאיחוד האירופי עבור "פרס סחרוב" (שבו זכה על מאבקו למען הדמוקרטיה).

"העזרה הכי טובה עבורי ועבור אסירים פוליטיים אחרים", הוסיף, "היא לא אמפתיה ומילים מעודדות, אלא פעולה אקטיבית. כל פעולה נגד הגנבים והרמאים במשטרו של פוטין, כל פעולה נגד פושעי המלחמה הללו. כתבתי ה-2013 ואכתוב זאת שוב: אל תתעצלו, הקרפדה היושבת על צינור הנפט, לא תזוז משם לבד".

עורכי דינו של נבלני עוכבו על ידי המשטרה עם צאתם מבית המשפט בטענה שהפריעו למעבר כלי רכב סמוך לבית המשפט, כשהתראיינו על גזר הדין. השניים נלקחו לניידת אך שוחררו כעבור מספר דקות. כפי שדווח ברשת הטלוויזיה הבלארוסית, "נקסטה",

"9 זה רק מספר"

"הקרן למלחמה בשחיתות" הוצאה מחוץ לחוק ברוסיה ב-2020 והוגדרה "קיצונית". מאז שפעילותה הופסקה באופן רשמי ברוסיה, היא פועלת בעיקר סביב משפט נבלני ברחבי העולם. אשתו של נבלני, יוליה, עזבה את רוסיה לפני כשנה ומקדמת את הקמפיין לשחרורו ולשקיפות במשפט שלו. בשנה האחרונה פורסם בתקשורת הגרמנית שהיא עשויה לרוץ לפרלמנט הרוסי. על גזר הדין היא אמרה אתמול: "9 זה רק מספר".

יוליה נבלני (צילום ארכיון: AP Photo/Viktor Berezkin)
יוליה נבלני (צילום ארכיון: AP Photo/Viktor Berezkin)

היועץ המשפטי לשעבר של הקרן, עו"ד ויטלי סרוקנוב, התראיין לערוץ הטלוויזיה הרוסי RT, המזוהה עם הקרמלין, ואמר כי "כל קו ההגנה של עורכי דינו של נבלני התבסס על חוצפה". לדבריו, "נבלני סירב לענות על שאלות במשפט כאשר הדבר נגע לנושא התשלומים לעובדי העמותה, שקיבלו שכר זעום או עוכבו משכורותיהם, בזמן שהוא בילה בטיולי יוקרה, ועשרות מיליונים נלקחו מחשבון העמותה לחשבונו הפרטי".

איליה יאשין, חבר בכיר במועצת עיריית מוסקבה, בלוגר פוליטי ותומך ידוע של נבלני, הסב את תשומת לבם יותר ממיליון המנויים לערוץ היוטיוב שלו, לכך שבעקבות פשעים חמורים יותר או דומים בחומרתם, נאשמים רבים ברוסיה קיבלו עונשים קלים מזה שקיבל נבלני. כדוגמה נתן את שר ההגנה לשעבר, אנטולי סרדיוקוב, שהורשע בשימוש ב-56 מיליון רובל מתקציב הביטחון לצרכים אישיים, ואמנם פוטר, אך קיבל חנינה נשיאותית.

"האיש שהכי מפחיד את פוטין"

נבלני נעצר לראשונה בפברואר 2021, שבועות ספורים לאחר ששב לרוסיה מחמישה חודשי שהות בגרמניה, בהם עבר טיפול רפואי לאחר שהורעל, לפי החשד על-ידי אנשי PSB (שירות הביטחון הרוסי).

הוא הוגדר בעבר "האיש שהכי מפחיד את פוטין", ומעצרו המתוקשר הוציא עשרות אלפי אזרחים רוסים ואלפים רבים בעולם למחאות. במהלך מעצרו שבת רעב במשך 24 ימים ובעבר קיבל הצעות לסיוע מממשלות צרפת וגרמניה, שדרשו חקירה מקיפה של הנסיבות שהובילו להרעלתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!