דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"מתוך 14 אלף אוקראינים שהגיעו לישראל, 4,000 אינם זכאי חוק השבות וללא משפחה בישראל"

בדיון בכנסת ביקרה השרה שקד את הבג"צ שהגישה שגרירות אוקראינה: "עתירה מיותרת וחצופה" | חברי השדולה הגאה ביקשו לסייע בקליטת משפחות להט"בים, שאינם מוכרים באוקראינה ורוסיה

שרת הפנים איילת שקד בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת הפנים איילת שקד בכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
אוריאל לוי

"עד כה הגיעו לישראל מאוקראינה 5,000 זכאי חוק השבות, וכ-9,000 שאינם זכאים", כך אמרה השרה איילת שקד בדיון שנערך היום (רביעי) בדיון על מדיניות הממשלה בסוגיית הפליטים מאוקראינה.

השרה שקד מתחה ביקורת חריפה על העתירה שהגישה ממשלת אוקראינה נגד מדינת ישראל: "אני צריכה להיות עכשיו בפגישה עם שגריר אוקראינה, מה שמוכיח שהעתירה מיותרת וחצופה. מי שמגיע לנתב"ג מבין למה לעתים מסרבים לחלק אשרות, יש כאלה שמנצלים את המצב – יש לזכור שהמדינה היא יהודית".

תומר מוסקוביץ' מרשות ההגירה והאוכלוסין אמר כי לכ-5,000 מבין 9,000 האוקראינים שאינם זכאי שבות והוכנסו לישראל יש קרובי משפחה ישראלים, שלושה רבעים הם קרובי משפחה מדרגה ראשונה של ישראלים, רבע נוספים קרובים מדרגה שניה. עוד אמר כי למעלה מששת אלפים מהאוקראינים שנכנסו מאז תחילת  לחימה הגישו בקשות מקלט בישראל.

לפי רשות האוכלוסין אתמול הגיעו לנתב״ג 432 עולים חדשים וזכאי שבות, מתוכם 363 מאוקראינה והיתר מרוסיה ובלארוס. נוסף אליהם נכנסו 364 אוקראינים באשרת תייר. למעלה מ-1,200 אזרחי אוקראינה עזבו את המדינה מאז החלה המלחמה.

אתמול פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב צו ביניים שבו הורתה לרשות האוכלוסין לא להרחיק פליטים מאוקראינה מהארץ בטרם עברו 48 שעות מרגע ההחלטה לגרשם, וזאת כדי לאפשר להם להגיש ערר על ההחלטה. כמו כן, היא הקציבה 48 שעות נוספות לפליט שבקשתו לא התקבלה כדי שיוכל לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי.

במסגרת צו הביניים, החליטה השופטת מיכל אגמון-גונן כי על המדינה ליידע כל פליט מאוקראינה בשפתו שהוא זכאי להתייעץ עם עורך דין ולהגיש ערר אם יוחלט לגרשו. אגמון-גונן קבעה דיון נוסף בנושא ביום ראשון הקרוב, אך ציינה כי הדיון יתבטל אם רשות ההגירה תחיל כללים אלה כמדיניות.

הדיון נערך בעקבות סירובה של רשות האוכלוסין להכניס ארצה נער בן 14 ואת אחותו בת ה-18 שאמם שוהה בארץ שלא כחוק. בדיון ביקרה אגמון-גונן את דיין בית הדין לעררים אסף נועם שדן בתיקם של השניים, וציינה כי הוא ניהל את הדיון במעמד צד אחד, ללא מינוי אפוטרופוס לנער ומבלי שביקש את תגובת רשות האוכלוסין. לאחר הפנייה לבית המשפט המחוזי, החליטה הרשות לאפשר את כניסת הקטין ואחותו.

כפי שפורסם ב'דבר', נותרו עוד למעלה מ-1,000 מקומות במכסה שהקציבה השרה שקד לכניסת פליטים אוקראינים. המכסה לא כוללת קרובי משפחה של אזרחים ישראלים. האוקראינים שנכנסו ללא זכאות לחוק השבות קיבלו אשרת תייר לשלושה חודשים בלבד – אשרה שלא מאפשרת להם לעבוד בארץ. עם זאת, משרדי האוצר והרווחה הודיעו השבוע שהמדינה תעניק ביטוח בריאות לפליטים מאוקראינה בני יותר מ-60 ולפליטים עם מוגבלויות. פליטים אחרים יהיו זכאים לקבל טיפול רפואי ראשוני וטיפול חירום במרפאות פרטיות במימון המדינה.

חברי השדולה הגאה בכנסת פנו היום במכתב דחוף לשרת הפנים איילת שקד ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה בבקשה להסדיר את עלייתם של פליטים מקהילת הלהט״ב שלפחות אחד מהם זכאי לעלייה מתוקף חוק השבות ומשפחותיהם. במכתב סיפרו חברי הכנסת כי בעקבות המלחמה באוקראינה, הגיעו ללשכותיהם פניות בנוגע לסיוע דחוף לזוגות ומשפחות להט"ביות, אשר רק אחד מבני הזוג הוא יהודי או זכאי חוק השבות.

במכתב ששלחות לשרות, נכתב, "בניגוד לזוגות הטרוסקסואלים, זוגות להט"בים אינם מוכרים באוקראינה ורוסיה. הפתרון שממשלת ישראל העניקה לזוגות הטרוסקסואלים, לפיו יהודי או זכאי שבות רשאי להגיע לישראל עם בן או בת הזוג וילדיהם, אינו תקף לגבי זוגות להט"בים שאחד מהם זכאי להגיע לישראל. המדיניות הנוכחית, מעמידה את זכאי השבות במצב בו עליהם לבחור אם להשאיר את בן או בת הזוג והילדים מאחור או להישאר יחד איתם בסכנת חיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!