דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

עבודה מסוכנת / ח"כ בן ראובן סייר באתרי בניה - בכולם נמצאו ליקויי בטיחות

הח"כ הצטרף לביקורת שערך מפקח משרד הכלכלה בפתח תקווה. הליקויים שהתגלו: בעיות בפיגומים, מנופאי ללא רישיון ומנהל עבודה שאינו נוכח באתר. בן ראובן: "התמונה בלתי נסבלת"

ח"כ אייל בן ראובן בסיור יחד עם רועי ויינשטיין, איגוד מפעילי עגורן צריח, והמפקח של משרד הכלכלה (צילום: דובר ח"כ איל בן ראובן)
ח"כ אייל בן ראובן בסיור יחד עם רועי ויינשטיין, איגוד מפעילי עגורן צריח, והמפקח של משרד הכלכלה (צילום: דובר ח"כ איל בן ראובן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חבר הכנסת איל בן ראובן (המחנה הציוני) הצטרף ביום חמישי האחרון לסיור באתרי בניה בפתח תקווה שערך מפקח משרד הכלכלה. בשלושת האתרים שנבדקו בעת הסיור המשותף נמצאו ליקויי בטיחות ושבגינם הוצאו חמישה צווי בטיחות לתיקון מיידי של הליקויים.

באתרים של הקבלן המבצע חיים פרטוש הוצאו צווים המחייבים את תיקוני הפיגומים, ביצוע הדרכת בטיחות למנהל העבודה וצו נוסף בגין הפרת כללי העבודה במנוף. זאת לאחר שהמנופאי באתר נמצא בלא רישיון, והורד מהמנוף. באתר של החברה הקבלנית פיטנגו הוציא המפקח צווים המורים על תיקון של כלל הפיגומים ומעקות הבטיחות בבניין.

"התמונה היא בלתי נסבלת. מנהלי העבודה אינם נוכחים באתרים, מנופאים פועלים ללא רישיון עבודה ועוד שלל מחדלים שעולים בחיי אדם", אמר ח"כ בן ראובן בעקבות הביקור. "לצערי הרב, הליקויים שראיתי היום אינם חריגים. גם ברגעים אלו עובדי בנייה פועלים בתנאים מחפירים המהווים סכנת חיים. אני שמח שבעקבות ביקורי הוצאו צווי בטיחות. אמשיך לעקוב ולוודא שהצווים ייאכפו במלואם. לא אוותר עד שאראה תוצאות אמיתיות בשטח".⁠⁠⁠⁠

סיור ח"כ בן ראובן (משמאל) באתרי בניה (צילום: דובר הח"כ)
סיור ח"כ בן ראובן (משמאל) באתרי בניה (צילום: דובר הח"כ)

"ראינו מנופאי שעובד כשאין עליו רישיון, ללא אתתים ומכשיר קשר, ומנהל העבודה לא נמצא באתר" אמר רועי ויינשטיין, דובר ארגון בארגון מפעילי עגורן צריח, שהצטרף לסיור. "ניתנו חמישה צווי בטיחות מגוכחים, שגם ככה לא יבדקו אותם. אם יחזרו מחר לעבוד, אף אחד לא יודע מזה". רק השבוע נפצע עובד באתר שבו לא תוקנו ליקויים על אף צווי הבטיחות שהוצאו לגביו. זו תופעה החוזרת על עצמה, ואין בכך פלא – כשבמינהל הבטיחות 17 מפקחי בניה בלבד, החולקים חמישה רכבים עם כלל מפקחי וחוקרי המנהל – היכולת שלהם לשוב לאתרים עליהם הטילו צווים ולוודא את ביצועם מוגבלת ביותר.

"זה א-ב של מינהל תקין שמנופאי לא נכנס לאתר עבודה בלי מנהל עבודה", אומר וינשטיין, "מנהל העבודה צריך לבדוק שהוא זה מי שמופיע ברישיון. תפקיד מנהל העבודה לדעת מי נמצא על הכלים שלו". עוד הוסיף "שעתיים וחצי כל הפועלים עובדים שם בלי קסדות, בלי פיגומים, ואין מנהל עבודה באתר בארבעה מתוך ארבעה אתרים. מה, לכולם יש משהו אחר לעשות באותו הרגע?".

ויינשטיין מבהיר שאין בכוונת הארגון להחליק עבירות בטיחות ונהלים. "אני לא מייצג אנשים שמסכנים את המקצוע, מה שאנחנו צריכים לנקות מהאורוות שלנו. אני מייצג אנשים שמנסים לשמור על הבטיחות ועל הפרנסה שלהם, בכך שהם שומרים על החוקים ומנסים לגרום גם לאנשים אחרים לשמור על החוקים".

הקבלן חיים פרטוש אמר ל"דבר ראשון" כי מנהל העבודה איחר באותו היום במקרה כיוון שבנו לא הרגיש טוב. הוא אינו רואה בעייה להתחיל בעבודה גם בלא מנהל העבודה. "חיפשו מתחת לאדמה דברים שאין, לא יצא שום צו הפסקת עבודה, ולא היה חסר שום דבר מבחינת אישורים", הוסיף. "היה שם חבר כנסת אחד עם העוזר שלו שחיפש בכוח להסית את המפקח כדי שיוציא הפסקת עבודה. למפקח מטעם התמ"ת לא היה על מה. היו תיקונים במקום. אז למפעיל לא היה את הארנק עם הרישיון והתעודת זהות שלו באותו רגע, והוא נסע הביתה והביא את זה. בדקו שהכול בסדר גמור, אין בעיה".

תגובת חברת פיטנגו בנייה בע״מ: "החברה עושה הכל לשמור על כללי הבטיחות. במיוחד בתקופה האחרונה בוצעו הדרכות רבות ורענונים לכל הפועלים באתר ע״י מהנדס הבטיחות שצמוד לחברה מר יעקב שדה. המבנה שנבדק נמצא בשלבי סיום והפיגום נמצא בתחילת פרוק. מעקות המרפסות פורקו לאחרונה והורכבו מעקות פנים דירתיות, כשלב לפני הרכבת המעקה הקבוע במבנה. למרות זאת החברה התייחסה ברצינות לכל ההערות והן יתוקנו באופן מיידי. מאיר מלכה מנכ"ל החברה מסר עוד כי הופסקה כל עבודה באתר, ומחר יבוצעו רק עבודות הבטיחות, רענונים ודגשים לעבודה בטוחה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!