דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / ליברמן מוותר על 8 מיליארד ש״ח הכנסות ממסים, ומחייב קיצוץ רוחבי שיפגע בחלשים

שר האוצר הכריז על הורדת המס על הדלק, והדגיש את המחויבות שלו לכללים הפיסקליים שמחייבים קיצוצים למרות הכנסות השיא ממסים | המשמעות בפועל היא העדפת המעמדות המבוססים

שר האוצר אביגדור ליברמן. נצמד לכללים השמרניים (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן. נצמד לכללים השמרניים (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

״אני שמרן״, אמר אתמול (שלישי) ליברמן במסיבת העיתונאים בה הודיע על הורדת המס על הדלק, ״ומאמין שהכללים הפיסקליים של היום הם כללים נכונים״. זו היתה תשובתו של שר האוצר לשאלה על המלצות בנק ישראל לשנות את החוקים שמגבילים את ההוצאה בישראל.

בהמשך לכך הסביר ליברמן את דרישתו לקצץ רוחבית במשרדי הממשלה לטובת קליטת עולים מאוקראינה, למרות הכנסות השיא ממסים. ההיגיון אותו היגיון: לא מגדילים את ההוצאות על אזרחי ישראל. אם מגדילים תקציב במקום אחד, צריך לקצץ במקום אחר.

החוק הפיסקלי של הגבלת ההוצאה בישראל מכיל הטיה מובנית: בגלל שהיקף ההוצאה מוגבל במספר קבוע, קל יותר לוותר על הכנסות מאשר לעלות את ההוצאות. למרות שמבחינה כלכלית שני הצדדים שקולים, כדי להגדיל את ההוצאה צריך "לפרוץ את מסגרת התקציב", שינוי חוק המסגרות והתקציב. כדי לוותר על הכנסה ממסים, כמו הבלו על הדלק, נדרש רק צו או תיקון חקיקה.

כך נוצר מצב אבסורדי בו המדינה מוותרת במודע על הכנסות על ידי הורדת מסים, הטבות להייטק ונקודות זיכוי במס הכנסה, כ-7 עד 8 מיליארד שקלים השנה, ובמקביל כופה קיצוץ רוחבי בשביל עשרות אלפי עולים ופליטים שיזדקקו לשירותים מקופת המדינה.

על פניו, הדברים מנוגדים לשכל הישר. כשיש עלייה לא צפויה במספר האזרחים, גדל הצורך בשירותים שונים מהמדינה, שום צורך אחר שכבר תוקצב לא הפך למיותר, ולהיפך. משרדי הממשלה יזדקקו למשאבים על מנת לקלוט את העולים. מנגד, כפי שליברמן עצמו אומר, אין לישראל שום מחסור במקורות מימון.

אין פסול במתן הקלות כלכליות לאזרחים, אבל רובן הגדול יגיע דווקא למשפחות המבוססות והעשירות, בדמות הטבות מס, ומיעוטן לעניים ולאזרחים שנמצאים מעט מעל קו העוני. הגדלת הוצאות המדינה על שירותים שניתנים לאזרח מצמצמת פערים ומסייעת לחלשים יותר לזכות בחינוך, בריאות ורווחה טובים יותר. אבל זה כאמור, חורג ממדיניות שר האוצר שמתנגד לשינוי הכללים.

לפי בנק ישראל כללי התקציב בישראל (תקרת ההוצאה, מגבלת הגירעון, והנומרטור) פועלים באופן פרו-מחזורי, כלומר, מאפשרים למדינה להוציא יותר כשהמצב הכלכלי טוב, ולצמצם את ההוצאות כשהמצב הכלכלי רע. גישה אנטי מחזורית לעומת זאת דוגלת בכך שהמדינה תרחיב את ההשקעות כשהמצב הכלכלי קשה, ותקטין אותן במצב של שגשוג כלכלי, במטרה להשיג צמיחה כלכלית יציבה וברת קיימא.

להיצמדות האידיאולוגית של ליברמן לכללים הקיימים, יש מחיר חברתי משמעותי. ההקלות לציבור ימשיכו ללכת בעיקר לחזקים, והקיצוץ בתקציב יפגע קודם כל בחלשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!