דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מוביל ההתאגדות באמזון ל'דבר': "קבענו טרנד, עובדים מכל העולם שואלים אותי איך מתאגדים"

טריסטן דטצ'ין, בן 27, הוא אחד מהמאגדים באיגוד שהוקם רשמית בסוף השבוע שעבר | בראיון ל'דבר' הוא מספר על המציאות היומיומית הקשה של עובדי החברה, ובפרט של החברים באיגוד, ואיך הפך מעובד רגיל ל"אדם שנותן השראה לעובדים בכל העולם" | ויש לו גם מסר מתבקש לעובדים הישראלים

טריסטן דטצ'ין (צילום: אלבום פרטי)
טריסטן דטצ'ין. "הרבה פעמים יכולתי להיות מפוטר ללא הצדקה, אבל דווקא ההצטרפות שלי לאיגוד היא שהגנה עליי" (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אמזון, המעסיקה השנייה בגודלה בארצות הברית, ניסתה לאורך שנים לסכל את מהלכי ההתאגדות והשקיעה בכך מיליוני דולרים. אבל בסוף השבוע שעבר הצביעו עובדי המחסן של החברה בניו יורק בעד הקמת האיגוד הראשון בה. אחד האנשים שהובילו את מהלך ההתאגדות ההיסטורי הוא טריסטן דטצ'ין, שמתגורר בברוקלין.

דטצ'ין, 27, עובד באמזון כשנה, יומיים בשבוע. המשמרות שלו מתחילות ב-7:15 בבוקר ומסתיימות ב-17:45, לא כולל שעות נוספות. "אמזון זה מקום עבודה תחת לחץ גבוה", אומר דטצ'ין ל'דבר'. "אתה על הרגליים כל היום. אין זמן לשבת חוץ מהפסקות מעטות של 20 דקות. כשאני הולך בבוקר לעבודה בתחנה שלי, מנהלים ומפקחים בודקים את הפרודוקטיביות שלך. אתה מרגיש שלוקחים ממך את הכול. זה כאוס במקום הזה".

טריסטן דטצ'ין. "כל העובדים עוברים את אותה מסכת ייסורים ויחס נורא מהחברה" (צילום: אלבום פרטי)
טריסטן דטצ'ין. "כל העובדים עוברים את אותה מסכת ייסורים ויחס נורא מהחברה" (צילום: אלבום פרטי)

יום אחד, בסיום של עוד יום עבודה מתיש, ראה דטצ'ין אוהל שהקים האיגוד עם פעילים שחילקו אוכל. האדם הראשון שראה היה סגן נשיא האיגוד (ALU) דרק פלמר. הוא עודד אותו להצטרף לאיגוד, וחלק את הניסיון שלו ושל העובדים שסבלו מאותו היחס. "הייתי בשפל", אומר דטצ'ין. "לא ידעתי מה זה איגוד מקצועי, ואחרי השיחה עשיתי קצת מחקר להבין מה זה. החלטתי להצטרף, ועם עידוד מהבית אני עדיין שם".

זהו איגוד העובדים הראשון שדטצ'ין חבר בו. "לפני העבודה במחסן של אמזון הייתי שליח חבילות בשכונות שונות", הוא מספר. "לפני זה עבדתי בשדה התעופה, וזה היה נורא. עבדתי במסעדות ובעבודות מתחת לרדאר. כשאני מסתכל על העבודות האלה, הייתי צריך לאגד את העובדים שם, אבל לא ידעתי מה זה איגוד אז. זה היה משפר את החיים שלי".

"אתה יכול להיות העובד הכי טוב במחסן ועדיין ימצאו דרך להיפטר ממך"

 דטצ'ין מסמן את ההצטרפות לאיגוד כנקודת מפנה בחוויית העבודה שלו. ״אם להיות כן, אמזון הוא מקום די מדכא", הוא אומר, "אתה שם רק כדי לקבל שכר וללכת הביתה. אבל עם האיגוד אני מרגיש מאושר ונינוח יותר. אתה מחייך, מדבר עם אנשים לידך. יש מישהו לצדך שיעזור לך. יש לי ליווי בסיסי".

דטצ'ין מתאר איך פעלו המאגדים להגדיל את כוחו של האיגוד ולגייס חברים נוספים. "אחרי המשמרת שלי או בהפסקת הצהריים הייתי מתחבר עם חברי איגוד נוספים", הוא אומר. "עשינו בנק טלפונים ושיחות לעובדים להודיע להם על הבחירות הקרובות ולשאול אותם אם יש להם שאלות שמטרידות אותם. חילקנו דפי מידע על מה האיגוד, חילקנו אוכל.

"יצרנו קשר עם עובדים שהיו עוינים ואפילו אלימים, כי הם ניזונו מכל מה שאמזון אומרת להם. זה היה האתגר הכי גדול שלנו: להסביר בפשטות מה עומד מאחורי רעיון ההתאגדות ושהרצון שלנו הוא לעשות טוב".

לדבריו, לא כל אופני ההתאגדות היו נוחים לו. הרבה אינטראקציה דורשת יכולות בין אישיות גבוהות, שלא מתאימות לאישיות של כל אחד. "אני מאוד טוב בבנק הטלפונים", הוא אומר. "אז כשדיברתי עם עובדים בטלפון זה הלך מאוד חלק. הם נתנו לנו תסריט שיחה. לפעמים במפגשים בהפסקות עובדים התגרו בי ותקפו אותי אם לא היו לי תשובות לכל השאלות שלהם במקום, אז הייתי קורא למארגן אחר".

איך הגיוון האתני של העובדים השפיע על ההתאגדות?
"זה עניין של אנשים. כל העובדים עוברים את אותה מסכת ייסורים ויחס נורא מהחברה. לקח לי זמן להבין שזה לא משנה איך אתה נראה או עד כמה אתה נתפס כמכובד. האנשים האלה ייפטרו ממך מיידית ויחליפו אותך באדם אחר. הכול קשור לכסף ולמספרים. אתה יכול להיות העובד הכי טוב במחסן והם עדיין ימצאו דרך להיפטר ממך".

לא פחדתם מפיטורים?
"אני באיגוד ועובד באמזון לזמן ממושך. זה כל כך מוזר ומפתיע אותי, כי כל כך הרבה פעמים יכולתי להיות מפוטר ללא הצדקה, אבל דווקא ההצטרפות שלי לאיגוד היא שהגנה עליי. זאת הרגשה טובה. הרבה עובדים צריכים להיות מוגנים ושיהיה להם ביטחון תעסוקתי. אנחנו לא רוצים שהחיים של אנשים ייהרסו ויילקחו מהם רק בגלל פעולה שלהם מאחורי הקלעים".

דטצ'ין (משמאל) חוגג עם עובדי המחסן בסטייטן איילנד אחרי פרסום תוצאות ההצבעה על הקמת האיגוד. "זה רגע משנה חיים עבורי" (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
דטצ'ין (משמאל) חוגג עם עובדי המחסן בסטייטן איילנד אחרי פרסום תוצאות ההצבעה על הקמת האיגוד. "זה רגע משנה חיים עבורי" (צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)

מה היה ייחודי באיגוד שלכם שהצליח?
"מה שמייחד אותנו זה שאנחנו עצמאיים. אנחנו לא מחוברים לאג'נדה מבחוץ כמו שאמזון מנסה לומר. אנחנו לא סומכים על פוליטיקאים שיילחמו בשבילנו. אני לא המזכיר או הנשיא של האיגוד, אבל זה שאני מארגן רגיל וחבר איגוד נתן לי גאווה. להרגיש אני נותן חזרה לאיגוד, נותן לאחרים. מחלק אוכל, מחלק ספרות שקשורה לזה, מקדם את האיגוד במדיות החברתיות שאני יכול".

יש לך שאיפות בתחום האיגודים?
"כן, אנחנו קובעים את הטרנד. קיבלתי הודעות מעובדים מכל העולם ששואלים אותי פתאום איך מתאגדים. זה רגע משנה חיים עבורי להפוך מעובד אמזון רגיל לאדם שמעורר השראה באחרים. זה החלום שלי לתת השראה לאחרים, לתת עצה, לעזור אם צריך. כל עבודה בחברה צריכה איגוד, עבודה מכל הסוגים, כולנו זקוקים לתנאי עבודה טובים יותר, שכר טוב יותר, כדי להפוך את עולם העבודה לטוב יותר. לאף אחד לא מגיע להיות עבד למערכת העבודה ולהיאבק על אוכל.

"יש מומנטום. הרבה אנשים מבריטניה קוראים לנו לעזרה. הרבה אנשים לא האמינו שאנחנו מסוגלים, קראו לנו חבורה של כלבים טיפשים. זה טיפשי, אבל בסוף היום אנחנו עדיין נמשיך להילחם על מה שנכון. להילחם על העובדים. היו לנו הרבה אנשים באיגוד שפנו נגדנו ועזבו. עברנו הרבה מכשולים ומהמורות".

יש לך מסר לעובדים הישראלים?
"אני מציע לכם להתאגד. אל תפחדו לדווח על דברים שמפריעים לכם בעבודה. אתם לא צריכים להיות עבדים למערכת שאתם נמצאים בה, אתם יכולים להיות חופשיים. אתם יכולים להתאגד ולהשיג שכר טוב יותר, שיפור תנאים, יותר תמיכה. אם תתאגדו תגרמו לזה לקרות".

אתה רואה בהתאגדות הישג שלך?
"אני רואה את זה כהישג כללי וגם כהישג אישי. החיים הם מצחיקים. בחיים לא חשבתי שאהיה מגדלור להתאגדות. אני אדם רגיל, אבל עכשיו במציאות של סלבריטי.

איך אתה רואה את העתיד שלך?
"אמזון היא לא עבודה לנצח. אני אעבוד שם עד שאעבור הלאה. אם אהיה במקום אחר, לא אפחד להתאגד. חוץ מזה, אני בעניין של מוזיקה, החלום שלי זה להיות מוזיקאי במשרה מלאה. אני יוצר מוזיקת רגאיי. אם אהיה מפורסם ככה אנשים יזכרו אותי, שהייתי חלק מהאיגוד בחברת ענק עשירה. אני עושה מוזיקה לפני שהייתי באיגוד. חברי האיגוד אומרים שאני צריך לכתוב שיר על איגוד אמזון. אני מהקריביים, וסגנון המוזיקה הזה הוא חלק מחיי. מוזיקה מעלה אותך בהמון דרכים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!