דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ניצחון היסטורי: עובדי אמזון בארה"ב התאגדו לראשונה

רוב עובדי המחסן בניו יורק הצביעו בעד הקמת התאגדות, למרות קמפיין של מיליוני דולר שניהלה החברה | הצלחת ההתאגדות צפויה להשפיע על מקומות נוספים ברשת שמעסיקה מיליון עובדים

עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
ניצן צבי כהן
יעל אלנתן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מחסן של חברת אמזון בניו-יורק הצביעו בעד הקמת איגוד, ובכך הקימו את התאגדות העובדים הראשונה ברשת הענק. רשת אמזון, המעסיקה השנייה בגודלה בארה"ב עם יותר ממיליון עובדים, היא מתנגדת עיקשת לעבודה מאורגנת והשקיעה מיליונים בסיכול המהלך. כעת היא תצטרך לראשונה להתמודד עם ועד עובדים, והיא כבר מאותת שהיא אינה מתכוונת לכבד את ההחלטה.

2,654 מהעובדים במחסן ברובע סטייטן איילנד הצביעו בעד הקמת האיגוד, בעוד 2,131 התנגדו, כך לפי המועצה האמריקנית ליחסי עבודה. מספר הקולות שבמחלוקות איננו מספיק כדי להפוך את התוצאה.

אמזון עשתה מאמצים רבים למנוע כדי את התארגנות העובדים וניהלה קמפיין עוצמתי נגד מהלך ההתארגנות. בעוד שבישראל התערבות מעסיק בהתאגדות עובדים היא אסורה בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, בארצות הברית הדבר מקובל. החברה פרסמה הודעות נגד האיגוד, וערכה פגישות תכופות עם העובדים כדי להרתיע אותם מלחתום על הצטרפות או להצביע בעד הקמת הוועד. על פי מסמך גילוי שהגישה למועצה ליחסי עבודה ביום חמישי, אמזון הוציאה 4.3 מיליון דולר בשנה שעברה על יועצים מומחים בפירוק התארגנויות.

עד ההצבעה הנוכחית, טקטיקה זו הצליחה לחברה, שהצליחה למנוע הקמת ועדים בסניפיה השונים. באיגודים מעריכים שעם הקמת הוועד הראשון, שיחייב פתיחת משא ומתן להסכם קיבוצי, יתחזקו ניסיונות ההתארגנות בחלקים נוספים של החברה. אחד האתגרים המשמעותיים עימם מתמודדים ניסיונות ההתארגנות בחברה היא תחלופת העובדים הגבוהה.

בחברת אמזון פרסמו הצהרה לפיה הם מאוכזבים מהתוצאה, ואמרו כי הם שוקלים לערער עליה.

איגוד עובדי אמזון (ALU) הוקם רק בשנה שעברה על ידי קבוצת עובדים בניו-יורק. הוא מובל על ידי כריס סמואלס, עובד לשעבר שהחברה פיטרה בתחילת משבר הקורונה לאחר שהציף סוגיות הנוגעות לשמירה על בטיחות העובדים, ודריק פאלמר העובד במחסן המכונה JFK8, הגדול מבין ארבעת המחסנים של אמזון בסטייטן איילנד.

מהלך ההתאגדות החל בקבוצה שמחתה על תנאי הבטיחות הירודים, ואף שבתה במחאה. שנה אחרי, האיגוד נכשל להשיג חתימות של 30 אחוז מהעובדים כדי  לדרוש בחירות לאיגוד במקום. בפעם השנייה ההתארגנות התחזקה, והגישה חתימות של מאות עובדים למועצה ליחסי עבודה.

האיגוד עצמאי ואיננו חלק מהארגונים הגדולים והמסורתיים הפועלים בארה"ב. הוא קטן ואין בו צוות גדול מארגנים מקצועיים בשכר. הקבוצה גייסה כסף במימון המונים והניעה את קמפיין ההתארגנות באמצעים דיגיטליים כמו טיק טוק וטוויטר.

האתגר הבא עמו צפוי הארגון להתמודד הוא ניהול המשא ומתן הקיבוצי שעשוי להתארך ואף לקחת שנים. הארגון קורא לשכר שעתי של 30 דולר לשעה בחברה בניו-יורק בעקבות עלויות המחיה הגבוהות בעיר, והגברת הביטחון התעסוקתי של העובדים והתאמה של המכסות בהם נדרשים העובדים לעמוד.

במקביל, הצבעה בעד איגוד בבסמר שבאלבמה נפלה כש-993 עובדים הצביעו נגד  מול 875 שתמכו בההקמה. עם זאת, לגבי 416 קולות נוספים שטרם נספרו הוגשו עררים והמועצה ליחסי עבודה צפויה לבחון אותם בהמשך כך שייתכן שהתוצאה תתהפך. גם התוצאה הלא וודאית מהווה הישג יחסי לאיגוד, שהובס בבחירות הקודמות ביחס כמעט כפול של קולות באותו מחסן.

ניצחון הקמת האיגוד בניו יורק הוא מהפכני ויכול להוות פריצת דרך לשאר העובדים במחסנים . בחודש הבא יצביע מחסן של כ-1600 עובדים בניו יורק שנקרא LDJ5.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!