דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
26.1°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 25.0°אשדוד
  • 23.2°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 26.4°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

תובע בית הדין הבינלאומי נחת בבוצ׳ה: ״יסוד סביר לפשעים נגד האנושות״

כרים קאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג, תיאר את העיירה האוקראינית כ״זירת פשע״, ואישר כי צוות משפטי של בית הדין אמור להתחיל לאסוף עדויות בעיר בזמן הקרוב | הלילה אמר ביידן כי פוטין מנסה ״למחוק את העם האוקראיני״

הרס בעיירה בוצ'ה ליד קייב, לאחר הפצצות צבא רוסיה (צילום: AP Photo/Serhii Nuzhnenko)
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים קאן, ביקר היום (רביעי) בעיירה בוצ'ה באוקראינה, ואמר כי מדובר ב"זירת פשע. יש לנו יסוד סביר להאמין שמתבצעים פשעים נגד האנושות שבסמכות בית המשפט לדון בהם".

קאן הוסיף שדרושה חקירה עצמאית ומעמיקה ״מיד לאחר שיתפזר ערפל הקרב, במטרה להגיע לחקר האמת״. התובע הראשי אישר גם שצוות משפטי של בית הדין אמור להתחיל לאסוף עדויות בעיר בזמן הקרוב.

משרד ההגנה של אוקראינה האשים את הרוסים בשבוע שעבר בהוצאה להורג של אזרחים, ופרסם סרטון וידאו שמתעד גופות של אנשים בבגדים אזרחיים מוטלות ברחוב, כשידיו של אחד הקורבנות קשורות מאחורי גבו בבד לבן.

ראש העיר בוצ'ה, אנטולי פדורוק, אמר שלאחר שחרורה של העיר מהכובשים אותר בעיר קבר אחים, שבו נמצאו כמעט 300 איש, ועוד עשרות גופות של בני אדם שכבו ברחובות העיר, ידיהם של חלק מן הקורבנות היו כבולות. לדבריו של ראש העיר, רחובות העיר גדושים בגופות.

ביידן: ״פוטין מבצע רצח עם ומנסה למחוק את האוקראיניות״

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר הלילה שהמלחמה של רוסיה באוקראינה הגיעה לכדי "רצח עם", והאשים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בכך שהוא מנסה "למחוק אפילו את הרעיון של להיות אוקראיני".

"כן, אני קורא לזה רצח עם", אמר ביידן לכתבים כשביקר באיווה, "זה נהיה ברור יותר ויותר שפוטין פשוט מנסה למחוק אפילו את הרעיון של להיות אוקראיני".

מוקדם יותר, באירוע בעיר מנלו, איווה, התייחס ביידן לזינוק במחירי האנרגיה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה, והעיר שלדעתו פוטין מבצע רצח עם נגד אוקראינה, אך הוא לא הציג נתונים או ראיות לכך. ביידן והממשל האמריקני לא הציגו מדיניות חדשה ביחס לרוסיה או סיוע נוסף לאוקראינה בעקבות ההצהרה של ביידן.

ביידן אמר שזה יהיה עניין לעורכי דין להחליט האם מעשי רוסיה תואמים את ההגדרה הבינלאומית לרצח עם, כפי שטוענים בכירים באוקראינה, אך אמר "לי זה בוודאות נראה כך". לדבריו "מגיעות יותר ויותר ראיות מובהקות לדברים הנוראים שהרוסים עשו באוקראינה, ואנחנו הולכים רק ללמוד עוד ועוד על החורבן ולתת לעורכי הדין להחליט ברמה הבין לאומית האם הוא מתאים (להגדרת רצח עם) או לא".

ההצהרה זכתה תמיכה מנשיא אוקראינה וולודימיר זלינסקי, שעודד מנהיגים מערביים להשתמש בביטוי לתיאור הפלישה הרוסית לארצו. "מילים אמיתיות של מנהיג אמיתי", כתב זלינסקי בחשבון הטוויטר שלו, "לקרוא לדברים בשמם הכרחי כדי לעמוד מול הרוע. אנחנו מודים על הסיוע שסיפקה ארצות הברית עד כה ואנחנו זקוקים בדחיפות לעוד כלי נשק כבדים כדי למנוע זוועות נוספות".

אמנת האו"ם בדבר מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם, שארה"ב חתומה עליה, מגדירה רצח עם כפעולות שנעשות ב"כוונה להשמיד, באופן מלא או חלקי, קבוצה לאומית, אתנית, גזעית או דתית".

בשבוע שעבר אמר ביידן שהוא לא מאמין שהפעולות של רוסיה באוקראינה הן רצח עם, אלא שרוסיה ביצעה "פשעי מלחמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!