דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

עשהאל שבו ידליק משואה ביום העצמאות: "סמל לניצחון הרוח"

שחקן נבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים, שאיבד את אמו ושלושה מאחיו בפיגוע טרור ב-2002 כשהיה בן 9, ידליק משואה בטקס הקרוב בהר הרצל | השר טרופר: "מודל עבור מי שמתמודד עם קושי ומתעקש לנצח כל יום מחדש"

עשהאל שבו במדי נבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
עשהאל שבו במדי נבחרת ישראל בכדורסל בכיסאות גלגלים (צילום: קרן איזקסון, הוועד הפראלימפי בישראל)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקן הכדורסל בכיסאות גלגלים, עשהאל שבו, נבחר להדליק משואה בטקס יום העצמאות הקרוב בהר הרצל. שבו איבד את אימו ושלושה מאחיו בפיגוע טרור כשהיה בן 9 ומחבל חדר לביתו באיתמר.

הפיגוע באיתמר אירע ב-2002, במהלכו פרץ מחבל ביריות לבית משפחת שבו, רצח את אם המשפחה ושלושה מבניה, ופצע שני ילדים נוספים, בהם עשהאל. בקרב עם המחבל נהרג גם מפקד כיתת הכוננות יוסף טויטו במהלך ניסיונו לחלץ את הנפגעים. שבו נפצע קשה בפיגוע, בו מאתיים רסיסים ושלושה כדורים חדרו לגופו. על אף אובדן משפחתו ושיקום ארוך בבית החולים, הוא הצליח להשתקם.

עשהאל שבו בגמר גביע המדינה עם אילן רמת גן (צליום: קרן איזיקסון)
עשהאל שבו בגמר גביע המדינה עם אילן רמת גן (צליום: קרן איזיקסון)

שבו הפך לאלוף ישראל בשחייה פראלימפית וייצג את ישראל בתחרויות שחייה בינלאומיות. בהמשך הגיע לאילן רמת גן במדיה זכה באליפויות וגביעים, והפך לשחקן מוביל בנבחרת ישראל. במשך עבר שבו לגרמניה ושיחק במדי המבורג.

“עשהאל שבו הוא סמל לניצחון הרוח", אמר שר התרבות והספורט חילי טרופר. "מתוך שבר גדול, אובדן אם ושלושה אחים ופציעה קשה, הוא בחר לצמוח. עשהאל הוא ספורטאי מצטיין, איש חינוך ומודל עבור כל מי שמתמודד עם קושי ומתעקש לנצח כל יום מחדש". שבו הוא חלק ממועדון ספיבק שמלווה אותו מימי האשפוז הראשונים לאחר הפיגוע.

יו"ר ההתאחדות לספורט נכים, רו"ח אהוד רצאבי: "הבחירה בעשהאל זו גאוה גדולה של כולנו, הכרתי אותו כילד, וכבר אז בלט בנחישותו. ליוויתי אותו במשך השנים בגאווה גדולה, ועכשיו כשקיבל את ההכרה וההוקרה אני משוכנע שישמש מגדלור לצעירים רבים, הן בחתירה למצויינות והן בערכיו כאדם".

יו"ר הוועד הפראלימפי מר אלי בירנבאום: "עם היוודע דבר בחירתו של עשהאל להשיא משואה, שמחה רבה מילאה את כולנו. עשהאל הוא דוגמא ומופת לרבים, צעירים ומבוגרים, הוא ספורטאי מצטיין ואחד השחקנים המשמעותיים בנבחרת ישראל בכדורסל כיסאות גלגלים".

עשהאל שבו במדי המבורג (צילום: BG Baskets Hamburg)
עשהאל שבו במדי המבורג (צילום: BG Baskets Hamburg)

את משואת צה"ל  תדליק סגן הדר כהן תושבת מוצא עילית, ומפקדת פלוגת עולות חדשות בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך. הדר, בוגרת תנועת "הצופים הדתיים" והמכינה הקדם-צבאית נחל עוז שבעוטף עזה, ומתנדבת בכפר השיקומי לבעלי מוגבלויות 'עלה נגב', התגייסה לחיל החינוך ומילאה בו שורת תפקידי פיקוד.

"הדר מייצגת את רוח חיל החינוך והנוער, המניח את היסודות להיותו של צה"ל צבא העם למען העם בבניית גשרים, בצמצום פערים ובהבטחת שוויון הזדמנויות לכל הבאים בשערי צה"ל מכל קצוות וגווני החברה הישראלית" נכתב בנימוקי הוועדה. "בעשייתה מייצגת את הדר את אנשי החינוך והרוח העוסקים ימים כלילות בבניית גשרים בחברה הישראלית, בהבטחת שיוויון הזדמנויות ובטיפוח כל הבאים בשערי צה"ל – מכל קצוות וגווני החברה הישראלית".

את משואת התפוצות תדליק אליזבטה שרסטוק ילידת 1971, היא בת הקהילה היהודית בסוּמִי שבאוקראינה, שבה היא מתגוררת גם כיום. במשך 20 שנה פועלת אליזבטה בתושייה ובחמלה יוצאת דופן כלפי יהודי התפוצות, ועושה חסד בהקלה על סבלם של רבים מביניהם. היא עומדת בראש המרכז לסיוע הומניטרי "חסד חיים", שהוקם בשותפות עם ארגון התמיכה ההומניטרי היהודי-אמריקאי (JDC). כמי שאחראית על הקהילה, שרסטוק מארגנת מפגשים בין יהודים בכל הגילים ומכל הרקעים באזור. היא מעודדת יצירה מקורית ומשלבת מוזיקה יהודית-מסורתית היוצרת חיבור בין-דורי. במקביל, מעורבת שרסטוק במאמצים ההומניטריים למען סומי ולמענן של קהילות יהודיות קטנות יותר בסביבתה.

עם פרוץ המלחמה באוקראינה, הייתה סומי, הסמוכה לגבול הרוסי, אחת הערים הראשונות שהותקפו בהפצצות מסיביות. מהיום הראשון של המלחמה הייתה אליזבטה נחושה להגן על חיי היהודים בעיר ולהעניק להם ביטחון. היא הובילה את המאמצים לרכישת מזון ולהעברתו, באמצעות עובדי "חסד חיים", לקשישים ולבעלי מוגבלויות. כאשר נפתח המסדרון ההומניטרי בסומי, שרסטוק ניהלה מבצע לוגיסטי מורכב ואמיץ להוצאת קשישים ובעלי מוגבלויות אל חוף מבטחים.

לאחר שהפעילה את כל קשריה, שרסטוק הצליחה לשכנע מספר נהגים להשתתף במבצע המסוכן וכך 150 אנשים – חלקם על כיסאות גלגלים – הצליחו להימלט מהעיר אל הגבול ומשם למדינות השכנות. אליזבטה ממשיכה לנהל את הסיוע ההומניטרי לקהילה היהודית בסומי גם ברגעים אלה, ואנו שולחים לה מכאן את תפילותינו ואת תמיכתנו.

שר התרבות והספורט ויו"ר הוועדה לסמלים ולטקסים, חילי טרופר: "בתוך מלחמה נוראית, נמצאים נקודות של אור דוגמת מעשיה של אליזבטה. אליזבטה כמו יהודים וישראלים רבים אחרים לא עומדת מנגד אל מול הזוועות ובחרה להתגייס ולסייע. ההירתמות של בני אדם, ארגונים שונים, משרדי העליה והקליטה, החוץ והתפוצות ושל מדינת ישראל למענם של מי שמשלמים את מחיר המלחמה מבטאת אנושיות עמוקה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!