דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ניצחון נוסף לעובדי אמזון: עובד שפוטר אחרי שהשתתף בהפגנות יוחזר לעבודה

ג'רלד ברייסון, שהפגין נגד מדיניות החברה בתקופת הקורונה, פוטר בגין טענות לבריונות כלפי עובדת אחרת | בית המשפט המנהלי קבע שהעובדת הייתה גזענית, והחברה תחויב לשלם לו עבור התקופה שבה לא הועסק | אמזון: נערער על הפסיקה

עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
עובדי מחסן אמזון בסטייטן איילנד. החברה סירבה לקבל מידע על המקרה מעובד שהפגין לצד ברייסון (צילום ארכיון: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)

אמזון תחויב להשיב לעבודה עובד מחסן שפיטרה בתחילת משבר הקורונה, לפי קביעתו של בית המשפט המנהלי. לדברי השופט בנג'מין גרין, החברה פיטרה באופן לא חוקי את העובד, ג'רלד ברייסון, ממחסן החברה בסטייטן איילנד בעיר ניו יורק, משום שהוביל מחאה נגד מדיניות החברה בתקופת המגפה, וטען שהיא לא עושה מספיק כדי להגן על עובדיה מפני הנגיף.

ברייסון התלונן ביוני 2020 לרשות ליחסי עבודה, וטען שאמזון מתנקמת בו. הרשות קבעה שטענותיו מוצדקות, אבל אמזון לא קיבלה את הקביעה. הרשות הגישה תלונה רשמית נגד החברה, והחלה הליך משפטי ממושך.

ביום שני קבע השופט גרין שאמזון חייבת להחזיר את ברייסון לעבודה, ולשלם לו עבור התקופה שבה לא הועסק בגלל "הפיטורים המפלים".

דוברת אמזון קלי ננטל אמרה שהחברה מתכוונת לערער על הפסיקה. "אנחנו ממש לא מסכימים עם הפסיקה, ומופתעים שהרשות ליחסי עבודה מעודדת עובדים לנהוג כמו ברייסון", אמרה. "ברייסון פוטר בשל בריונות, קללות והכפשה של עובדת במגפון מול מקום העבודה. לא נסבול התנהגות כזאת במקום העבודה".

ברייסון השתתף לראשונה בהפגנה במרץ 2020, שאותה אירגן כריס סמולס, עובד מחסן נוסף שפוטר על ידי ענקית המסחר המקוון. סמולס מוביל את איגוד עובדי אמזון, שהוכרז רשמית החודש אחרי ניצחון במשאל.

אחרי שסמולס פוטר, ברייסון הוביל הפגנה נוספת באפריל 2020 מול המחסן. במהלך ההפגנה, ברייסון נקלע לעימות עם עובדת. הוא פוטר אחרי שלטענת החברה הפר את מדיניות השפה שלה.

בתיק נגד אמזון הופיעו ממצאים שנוגעים לעימות בין העובדים. הקלטה שהציגה הרשות ליחסי עבודה הראתה שחילופי הדברים בין ברייסון לעובדת נמשכו כמה דקות. לפי הרשות, העובדת היא שהתחילה את המריבה, ניסתה פעמיים לגרור את ברייסון לעימות פיזי איתה ללא הצלחה. העובדת קיבלה "אזהרה ראשונה" מהחברה.

העובדת אמרה לברייסון השחור "לחזור לברונקס". השופט קבע שהאמירה מתפרשת כגזענית.

ברייסון העיד שיידע מנהל מטעם החברה על ההערה. המנהל הכחיש שברייסון עשה זאת. השופט קיבל את טענתו של ברייסון, ואמר ש"לא ייתכן שהוא חסך בפרט שהגיב לו בחריפות כזאת".

השופט קבע שאמזון מיהרה לשפוט וביצעה חקירה מסולפת שבסופה האשימה את ברייסון באירוע, והוסיף שהחברה רצתה לפטר את ברייסון בגלל פעולות ההגנה העצמית שלו במקום לשפוט בהגינות את המקרה. לדבריו, אמזון העדיפה לא לקבל מידע מאדם שהפגין עם ברייסון, אף שניצב בעמדה הטובה ביותר כדי להסביר מה קרה.

במקום זאת, העדים שזימנה החברה היו חד-צדדיים, ודבריהם היו בלתי סבירים, עד כדי כך שייתכן שהחברה שידלה אותם לומר אותם.

הרשות ניסתה להפוך את החלטת החברה גם באמצעות תביעה פדרלית שהגישה בחודש שעבר, שבה ביקשה צו מניעה זמני לפיטורים. אמזון השתמשה בכך כדי לטעון שההצבעה על הקמת האיגוד הייתה מוטה כדי להגן על ברייסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!