דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בנט והורוביץ סיכמו: החובה לעטות מסכה בחללים סגורים תבוטל החל ממוצ"ש

חובת המסכות תישאר במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה, בהם בתי חולים, מוסדות מגן אבות ואימהות, טיסות, ואדם הנמצא בדרכו לבידוד | ארגון רופאי בריאות הציבור: "מברכים על ההחלטה"

קונים בקניון מלחה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
קונים במסכות בקניון מלחה בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ, הודיעו שסיכמו על ביטול חובת עטיית מסכות בחללים סגורים. ההנחייה תיכנס לתוקף החל מצאת השבת הקרובה, 23 באפריל 2022, בשעה 20:00. הסיבה להחלטה היא "נוכח הירידה בתחלואה בנגיף הקורונה".

לפי ההודעה, חובת עטיית המסכה תישאר למעט במקומות בעלי פוטנציאל הדבקה גבוה, בהם בתי חולים, מוסדות מגן אבות ואימהות, טיסות, ואדם הנמצא בדרכו לבידוד. כלומר: בבתי ספר, אוטובוסים, רכבות, קניונים ומקומות תרבות ובילוי לא תידרש עוד עטיית מסכה.

ההחלטה כפופה לאישור ועדת הבריאות של הכנסת. בראשות הוועדה עומדת עדיין ח"כ עידית סילמן (ימינה), שהודיעה על פרישתה מהקואליציה.

החובה לעטות מסכה בישראל כדי להתמגן מנגיף הקורונה החלה במרץ 2020, בתחילת הגל הראשון של המגפה בישראל. באפריל 2021, לקראת סופו של הגל השלישי, בוטלה חובת המסכות במקומות פתוחים. ביוני 2021 בוטלה גם חובת המסכות במקומות סגורים, אך היא הוחזרה כעבור שבועיים בלבד עקב התפשטות זן הדלתא בישראל ומאז נשארה בתוקף.

בקהילה הרפואית התקיים ויכוח על נחיצותה של חובת המסכה במניעת התפשטות הקורונה, בייחוד כשרוב הציבור התחסן לקורונה. חלק מהחוקרים טענו לחוסר יעילות של המסכות במניעת הדבקה, ולנזק שנגרם מעטיית המסכות לעור הפנים למשל, והצביעו על קושי של ילדים לעטות אותה לאורך זמן ממושך בבתי הספר. במדינות מערביות רבות החובה לעטות מסכות הוסרה.

עם זאת, פרויקטור הקורונה פרויקטור סלמאן זרקא ובכירים נוספים במערכת הבריאות אמרו שהמסכה היא אמצעי הגנה חשוב. בתדרוך עיתונאים לפני שבועיים אמר זרקא שלדעתו יש להשאיר את חובת עטיית המסכות במרחבים ציבוריים סגורים. "אני כרופא הייתי רוצה להשאיר את המסכה כמה שיותר. העמדה של המשרד היא שהמסכה נחוצה וצריך להמשיך איתה". הוא אמר שלמרות זאת, ייתכן שהממשלה תחליט על "קיץ ללא מסכות".

ההחלטה על הסרת מסכות מגיעה מוקדם ממה שמשרד הבריאות תכנן. בתדריך אמר זרקא שהמשך הגבלות הקורונה הקיימות ייבחן לאחר פסח והרמדאן.

בארגון רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית בירכו על ההחלטה אך הדגישו "ביטול החובה אין משמעו ביטול ההמלצה לעטות מסיכות לצורך הפחתת הסיכון להדבקה. כבר נוכחנו כי מגמות התחלואה משתנות ולכן אנו ממליצים לציבור לשמור את המסכות ולהשתמש בהן בעת הצורך", והוסיפו, "זה הזמן להשקיע בתשתיות ובכוח האדם, לטפל באנשים ולהיות מוכנים טוב יותר לאתגרים הבאים".

בנט והורוביץ אמרו שהסרת ההגבלות מגיעה "לנוכח הירידה בתחלואה". מקדם ההדבקה אמנם עומד בימים האחרונים על 0.7, מה שמעיד על מגמת הירידה בתחלואה, אך בימים האחרונים נדבקים בקורונה אלפי חולים ביום: בשבוע שעבר הממוצע השבועי עמד על 4,916 נדבקים חדשים ביום והשבוע על 4,323 ביום. מתוכם, עשרות חולים מתאשפזים במצב קשה מדי יום; בשבוע החולף התאשפזו 128 חולי קורונה במצב קשה.

מנכ"ל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, קרא אתמול לביטול כל הגבלות הקורונה הקיימות. "הגיע הזמן לעשות את הדבר הנכון גם בישראל ולהסיר את המגבלות, את המסכות, גם בחללים סגורים, בטח לתלמידי בתי הספר, למעשה בכל מקום, כי הקורונה כיום כבר לא מסכנת כבעבר". הוא קרא גם לביטול חובת הבדיקה לנכנסים לישראל: "אין מקום להמשיך עם בדיקות קורונה בכניסה לישראל, או בכל מקום סתם לאנשים בריאים ובטח לא להשאיר עשרות אלפי אנשים בבידוד עד התשובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!