דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

דעו את זכויותיכם / אחד מ-6 עובדי קבלן לא קיבל את דמי החגים המגיעים לו

בדיקה שערכה חברת רואי חשבון ב-77 חברות שונות העלתה שעל אף שעובדי קבלן זכאים לדמי חג, טעויות בחישוב או חוסר ידע של המעסיק מונעים מהם את התשלום. "העובד ניזוק פעמיים - משכורתו קטנה והוצאותיו עלו".

עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
עובדת ניקיון. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אחד מכל שישה עובדי קבלן קיבל פחות שכר מהמגיע לו בתקופת החגים – כך קובע סקר שערכה חברת רואי החשבון "פאהן קנה ניהול בקרה" (Grant Thornton Israel) בקרב 800 עובדים מ-77 חברות קבלן שונות בתחומי השמירה, הניקיון וההסעדה. על פי ממצאי הסקר, בשנים 2014 ו-2015 בוצעו שגיאות חישוב של דמי החגים במשכורת של אחד מכל שישה עובדים, שהובילה לתשלום חסר.

מהסקר עולה כי בשנת 2015 נרשם גידול של כ-11% בסכום הממוצע שנגרע ממשכורתם של העובדים לעומת שנת 2014. עורכי המדגם הציעו הסבר חלקי לגידול זה בכך שבשנת תשע"ה (2014) חל יום הכיפורים ביום שבת, ועל כן לא זיכה חלק מהעובדים בתשלום דמי חג. זאת בהשוואה ליום הכיפורים תשע"ו (2015) שחל ביום חול ועל כן הגדיל את דמי החג להם היו זכאים העובדים.

בירור שערכו אנשי המשרד בקרב חברות הקבלן חשף תשובות שונות ומגוונות. בחלק מהמקרים נבע אי התשלום מחוסר מודעות לחוק – לדוגמה כאשר מקום העבודה שבו מועסק עובד הקבלן היה סגור בערב החג. צו ההרחבה מורה כי במקרה זה יש לשלם לעובד, שכן היעדרותו היתה בהסכמת המעסיק או שלא מרצונו הוא. סיבות אחרות שנמסרו הינן חישוב שגוי של הזכאות ע"י תוכנת הנוכחות ומערכת השכר, וכן טעויות אנוש.

השנה חלים חגי תשרי בימי חול, ומשמעות הדבר היא שעובדים רבים, ובכללם גם עובדים שעתיים במגזר הציבורי ועובדי קבלן בתחומי השמירה והביטחון זכאים לתשלום שכר מלא בגין ימי החג. על פי צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר הציבורי מיולי שנת 2000, זכאים עובדים שעתיים במגזר הציבורי לתשלום בגין חג לאחר ותק של 3 חודשים, במידה ועבדו ביום לפני החג וביום לאחריו. צווי ההרחבה בתחום השמירה והניקיון אימצו אף הם תנאים אלה.

בשנת 2012 נחקק החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, אשר קבע כי הן החברה הקבלנית והן מזמיני השירות אחראים על שלמות ונאותות תשלומי השכר וזכויותיהם של עובדי הקבלן. החוק מטיל על מזמין השירות אחריות פלילית ואזרחית במקרים של הפרות, אולם מעניק למזמין השירות הגנה, במידה ונשען בתום לב על בדיקות תקופתיות של בודק שכר מוסמך, נקט אמצעים סבירים למניעת הפגיעה בזכויות העובדים ובכללן קביעת דרך יעילה לדיווח על פגיעה בזכויות, ופעל לתקן פגיעות כאלו ככל שקרו.

"על אף החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, שנועד להגן על עובדי הקבלן, משרדנו מצא בבדיקות חוזרות ונשנות כי היקף התשלומים בחסר לאוכלוסייה מוחלשת זו לא קטן משמעותית. בחודש הקרוב אנו צפויים למקד את בדיקותינו ברכיב שכר זה בחברות קבלן, כדי לוודא אי פגיעה בעובדים" אמר רו"ח יוסי גינוסר, מנכ"ל חברת פאהן קנה ניהול בקרה המספקת שירותי בדיקת שכר לחברות רבות במשק, "עובד שעתי שלא קיבל תשלום בגין יום החג ניזוק פעמיים: משכורתו קטנה והוצאותיו עלו. עובדים אלה, שהוצאות המחיה מהוות חלק לא מבוטל מן המשכורת החודשית שלהם, עלולים להגיע במהלך החגים למצוקה כלכלית של ממש".

"עלולים להגיע במהלך החגים למצוקה כלכלית של ממש". רו"ח יוסי גינוסר (צילום: יח"צ פאהן קנה ניהול בקרה).
"עלולים להגיע במהלך החגים למצוקה כלכלית של ממש". רו"ח יוסי גינוסר (צילום: יח"צ פאהן קנה ניהול בקרה).

רו"ח וחשב שכר בכיר רועי שמחי, מנהל תחום בקרת שכר בחברה, הסביר כי משכורת חודש אוקטובר, המשולמת בנובמבר, תהיה המשכורת בה יבוא תשלום דמי החגים לידי הביטוי המהותי ביותר. "ראוי שחשבי השכר ימקדו את תשומת ליבם בבדיקת רכיב זה בשכר חודש אוקטובר, ויוודאו כי עובדי הקבלן יקבלו את השכר המגיע להם על פי חוק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!