דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

החובה לעטות מסכות בוטלה, למעט מקומות בסיכון גבוה

בבתי ספר, אוטובוסים, רכבות, קניונים ומקומות עבודה לא תידרש יותר עטיית מסכה | חובת המסכה תישאר בבתי חולים, מוסדות מגן אבות ואימהות, טיסות בין לאומיות, ותחול גם על אדם הנמצא בדרכו לבידוד

תלמידי בית ספר יסודי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תלמידות עם מסכות בבית ספר (צילום: פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

החובה לעטות מסכה במרחבים ציבוריים סגורים בוטלה החל ממוצאי שבת, מלבד במקומות או מצבים בעלי 'פוטנציאל הדבקה גבוה': בתי חולים, מרפאות וקופות חולים, בתי אבות והוסטלים המשתייכים לתכנית 'מגן אבות ואמהות', טיסות בינלאומיות, אדם הנמצא בדרכו למקום בידוד וארגון הנותן שירותי רפואת חירום.

המשמעות היא שבבתי ספר, אוטובוסים, רכבות, קניונים, חנויות, מקומות עבודה ומקומות תרבות ובילוי לא תידרש עוד עטיית מסכה.

‏במשרד הבריאות ממליצים לאוכלוסיות בסיכון להמשיך ולעטות מסכה בחללים סגורים, למרות ביטול החובה לעשות זאת.

צה"ל הודיע שהחובה לעטות מסכות תבוטל בכל הבסיסים והיחידות החל ממחר (ראשון) ב-6:00 בבוקר.

ההחלטה על ביטול החובה לעטות מסכה התקבלה ברביעי האחרון על ידי ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר הבריאות, ניצן הורוביץ. בהודעה משותפת נכתב שההחלטה התקבלה "נוכח הירידה בתחלואה בנגיף הקורונה".

התקנות עדיין לא פורסמו

ההחלטה לא עוגנה עדיין בתקנות, ונשארה בגדר הודעה בלבד. באתר 'רשומות' של משרד המשפטים, שבו מתפרסמים עדכונים שונים על הגבלות הקורונה, אין עדכון לגביה. גם לאחר פרסום התקנות, ההחלטה תהיה כפופה לאישור ועדת הבריאות של הכנסת. בראשות הוועדה עומדת עדיין ח"כ עידית סילמן (ימינה), שהודיעה על פרישתה מהקואליציה. נכון למוצאי שבת, עדיין לא נקבע דיון בוועדה.

ההגבלות שעדיין בתוקף: בדיקות בכניסה לישראל וחובת בידוד

הגבלות הקורונה שנותרו בתוקף הן עטיית מסכה במקומות בסיכון (בתי חולים, מרפאות, טיסות בינלאומיות, מוסדות מגן אבות ואמהות, שירותי רפואת חירום ואנשים שבדרכם לבידוד); חובת בידוד למי שנדבק בקורונה (5-7 ימים); חובת בידוד לאנשים שלא התחסנו לקורונה ונחשפו לחולה קורונה שמתגורר איתם; חובת בדיקת קורונה בכניסה לישראל; וחובת בידוד לכל הנכנסים לישראל עד קבלת תוצאות הבדיקה; חובת הצגת תוצאת בדיקה שלילית לפני ביקור בבתי אבות (בדיקה ביתית למי שנחשב מחוסן או מחלים בהגדרות משרד הבריאות, בדיקה מפוקחת למי שאינו נחשב מחוסן או מחלים). בנוסף מומלץ להיבדק לאחר חשיפה לחולה מאומת.

מעל שנתיים של מסכות, עם הפסקה קצרה

החובה לעטות מסכה בישראל כדי להתמגן מנגיף הקורונה החלה במרץ 2020, בתחילת הגל הראשון של המגפה בישראל. באפריל 2021, לקראת סופו של הגל השלישי, בוטלה חובת המסכות במקומות פתוחים בלבד. ביוני 2021 בוטלה גם חובת המסכות במקומות סגורים, אך היא הוחזרה כעבור שבועיים בלבד עקב התפשטות זן הדלתא בישראל ומאז נשארה בתוקף.

בקהילה הרפואית התקיים ויכוח על נחיצותה של חובת המסכה במניעת התפשטות הקורונה, בייחוד כשרוב הציבור התחסן לקורונה. חלק מהחוקרים טענו לחוסר יעילות של המסכות במניעת הדבקה, ולנזק שנגרם מעטיית המסכות לעור הפנים למשל, והצביעו על קושי של ילדים לעטות אותה לאורך זמן ממושך בבתי הספר. במדינות מערביות רבות החובה לעטות מסכות הוסרה.

פרויקטור הקורונה התנגד

עם זאת, פרויקטור הקורונה פרויקטור סלמאן זרקא ובכירים נוספים במערכת הבריאות אמרו שהמסכה היא אמצעי הגנה חשוב. בתדרוך עיתונאים לפני שבועיים אמר זרקא שלדעתו יש להשאיר את חובת עטיית המסכות במרחבים ציבוריים סגורים. "אני כרופא הייתי רוצה להשאיר את המסכה כמה שיותר. העמדה של המשרד היא שהמסכה נחוצה וצריך להמשיך איתה". הוא אמר שלמרות זאת, "ייתכן שהממשלה תחליט על קיץ ללא מסכות".

ההחלטה על הסרת מסכות מגיעה מוקדם ממה שהדרגים המקצועיים במשרד הבריאות תכננו. בתדריך אמר זרקא שהמשך הגבלות הקורונה הקיימות ייבחן לאחר פסח והרמדאן. לפי דיווח ב-ynet, הדיון הוקדם ובכירי המשרד לא התנגדו להצעה.

איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית בירך על ההחלטה. בהודעת האיגוד הודגש שייתכן שהמסכות יידרשו גם בעתיד, גם אם אינן חובה. "ביטול החובה אין משמעו ביטול ההמלצה לעטות מסיכות לצורך הפחתת הסיכון להדבקה. כבר נוכחנו כי מגמות התחלואה משתנות ולכן אנו ממליצים לציבור לשמור את המסכות ולהשתמש בהן בעת הצורך".

התחלואה יורדת, אך אלפים נדבקים בקורונה מדי יום

בנט והורוביץ אמרו שהסרת ההגבלות מגיעה "לנוכח הירידה בתחלואה". מקדם ההדבקה אמנם עומד בימים האחרונים על 0.7, מה שמעיד על מגמת ירידה בתחלואה, אך בימים האחרונים נדבקים בקורונה אלפי חולים ביום: בשבוע שעבר הממוצע השבועי עמד על 4,916 נדבקים חדשים ביום והשבוע מראשון עד רביעי על 4,323 ביום. מתוכם, עשרות חולים מתאשפזים במצב קשה מדי יום; מרביעי שעבר עד רביעי האחרון התאשפזו 128 חולי קורונה במצב קשה.

מנכ"ל בית החולים איכילוב ופרויקטור הקורונה לשעבר, פרופ' רוני גמזו, קרא בשלישי השבוע לביטול כל הגבלות הקורונה הקיימות. "הגיע הזמן לעשות את הדבר הנכון גם בישראל ולהסיר את המגבלות, את המסכות, גם בחללים סגורים, בטח לתלמידי בתי הספר, למעשה בכל מקום, כי הקורונה כיום כבר לא מסכנת כבעבר". הוא קרא גם לביטול חובת הבדיקה לנכנסים לישראל: "אין מקום להמשיך עם בדיקות קורונה בכניסה לישראל, או בכל מקום סתם לאנשים בריאים ובטח לא להשאיר עשרות אלפי אנשים בבידוד עד התשובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!