דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב

ראש הממשלה ביד ושם: ״המלחמות הקשות ביותר בימינו אינן השואה, ואינן דומות לה״

נשיא המדינה פתח את הטקס הממלכתי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ואמר כי ״השואה היא שעתה הקשה ביותר של האנושות״ | בנט הוסיף: ״מעולם לא פעל עם מתוך אידיאולוגיה מוחלטת ולא מתועלתנות לרצח עם אחר״

ראש הממשלה נפתלי בנט נואם ביד ושם בטקס המרכזי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט נואם ביד ושם בטקס המרכזי ליום הזיכרון לשואה ולגבורה (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (רביעי) בעצרת הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם ברחבת כיכר גטו ורשה. הטקס התקיים לראשונה זה שנתיים בהשתתפות קהל, לאחר שבשני ימי הזיכרון הקודמים מגבלות הקורונה לא אפשרו התקהלות.

נשיא המדינה יצחק בוז׳י הרצוג אמר בנאומו כי ״לאורך שואת יהודי אירופה, תינוקות, גברים וילדים הובלו אל בורות המוות ונטבחו. הם לא השאירו אחריהם לא שם ולא זיכרון. ההרג ההמוני של העם היהודי היא שעתה החשוכה ביותר של האנושות. מיליונים מבני עמינו נטבחו על ידי מכונת הרצח הרשעית ביותר שידע האדם. שלוש שנים אחרי שנפתחו המחנות שורדי השואה היו לגיבורי התקומה. מדינת ישראל קמה כמגדלור שמנצח את החושך, ומבטיח שלעולם לא ייקרעו הורים מילדיהם ויישלחו לדרכם האחרונה רק מעצם היותם יהודים, ולעולם, לעולם לא יעמדו רוצחים נתעבים, מאחורי משפחה יהודית, יירו בה וישליכו אותה לגיא צלמוות. התגובה היהודית להיסטוריה היא הצו ׳זכור׳״.

"אין לנו תוחלת ואין לנו צידוק כעם וכמדינה אם לא נזכור לנצח את שאירע לבני עמנו, בגטאות, במרתפי הגסטפו, בבורות ההריגה, ברכבות המוות, במחנות ההשמדה, במשרפות, ובכל המקומות בהם אבד צלם אנוש, ולחמלה לא היה כל זכר. ולצד זאת עלינו להוכיח, ובראש ובראשונה לעצמנו, שלא רק ההיסטוריה מלכדת אותנו כעם, אלא גם העתיד המשותף שלנו, הוא בסיס איתן להעמקת החיבורים בינינו; לא פחות מעברנו. עלינו להמשיך ולבנות את אומתנו כך שתשגשג, תתעצם, ותוכל לכל אתגר. עלינו לפעול בצורה מלוכדת ונחושה מול הטרור והשנאה שמובילים נגדנו ארגונים ומדינות, ולבצר את עוצמתה של ישראל כקיר ברזל בהגנה מפני אויבינו.

"הטלת ספק בזכותה של ישראל להתקיים – היא לא דיפלומטיה לגיטימית, אלא אנטישמיות לשמה! שיש לעקור מהשורש. עלינו להמשיך ולהיאבק בביטוייה המכוערים של האנטישמיות ששבה ומרימה את ראשה במקומות רבים בעולם, בין היתר ברשתות החברתיות; ולהבהיר שגם היום, בחלוף שמונה עשורים מהתהום הקודרת ביותר בקורות האנושות, האנטישמיות שמאיימת על בני עמנו היא פשע נגד האנושות.

"יקירינו – שורדות ושורדי השואה, אומנם שורותיכם מתמעטות, אך מחויבותנו כלפיכם רק מתעצמת, וחייבת להיראות ולהישמע מקצה העולם ועד קצהו. אתם עמוד האש לפני המחנה, אתם משמשים לנו השראה ותקווה, ונוטעים בנו אמונה בצדקת הדרך, ונכונות להמשיך קדימה.

השואה היא אירוע חסר תקדים בהיסטוריה האנושית. אני טורח לומר זאת כי ככל שהשנים נוקפות, יש יותר שיח בעולם שמשווה אירועים קשים אחרים לשואה. אבל לא, גם המלחמות הקשות ביותר בימינו אינן השואה ולא דומות לשואה.

בנט: ״הנאצים העדיפו להשקיע בהשמדת יהודים, גם על חשבון הפסד במלחמה״

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי ״שום אירוע בהיסטוריה, אכזרי ככל שהיה, אינו משתווה להשמדת יהודי אירופה על ידי הנאצים ועוזריהם. ההיסטוריה רוויה, לצערנו, במלחמות קשות, במעשי רצח ברוטאליים וגם בג'נוסייד, רצח עם. אך בדרך כלל מדובר באמצעי שנועד להשיג מטרה, תוחלת כלשהי – צבאית, מדינית, כלכלית, דתית״.

״המקרה של השמדת היהודים שונה. מעולם, בשום מקום אחר ובשום זמן אחר, לא פעל עם אחד להשמיד עם אחר, בצורה כל-כך מתוכננת, שיטתית וקרת רוח, מתוך אידיאולוגיה מוחלטת ולא מתוך תועלתנות. הנאצים הרגו את היהודים, לא כדי לתפוס את מקום עבודתם או את בתיהם – הנאצים חתרו להגיע לכל היהודים ולהשמידם עד האחרון שבהם. ליהודי בשואה לא הייתה שום דרך מילוט. לא כניעה, לא גירוש, לא המרת דת או שינוי התנהגות, כלום – כי ההשמדה נעשתה על בסיס עצם היותך יהודי, ללא שום קשר למעשיך. הגרמנים לא חסכו שום מאמץ כדי לבצע את המלאכה״.

"שנאה היא רגש קל לתפעול ולהצתה. אלה היסודות האפלים ביותר בנפש האדם, שלעיתים מתפרצים בדמות שנאה עיוורת לאחר, שאם רק ייעלם ייפתרו כל הבעיות שלי. בכל מופע שלה, האנטישמיות לובשת צורה שונה, מוצאת כביכול סיבה אחרת. פעם טובחים בנו כי לנו היהודים יש מנהגים שונים: כשרות, שבת, תפילות – מה שהביא יהודים רבים דווקא להיטמע בגויים ואפילו להתבולל. אבל אז האנטישמיים תקפו את היהודים דווקא כי הם נטמעים בסביבה, ו"מטמאים" את הגזע שלהם. היהודים מצליחים? סיבה לאנטישמיות. היהודים נכשלים ועניים מרודים? סיבה לאנטישמיות. היהודים הם עם בלי ארץ, מנותקים מאדמתם משך דורות? סיבה לשנוא אותם. היהודים מקימים מדינה מוצלחת וחזקה? סיבה לשנוא אותם. בכל פעם שאנחנו מתפתים להאמין שעברנו לעידן חדש, ליברלי, מודרני, בו אנשים כבר אינם אוחזים בשנאת יהודים, המציאות מעוררת אותנו לאמת.

״בשלהי המלחמה״, הוסיף בנט, ״העדיפו הנאצים להשקיע בהשמדת יהודים, גם כאשר זה גזל מהם אנרגיה ומשאבים ממאמצי המלחמה. מה הביא אותם לכך? למה השואה היא הביטוי האולטימטיבי, המוחלט, לאנטישמיות בת אלפי שנים? מדוע יש אנטישמיות? איך זה שלפני מעל 3,500 שנים פרעה החליט להשמיד את כל הזכרים העברים? ו-1,000 שנים מאוחר יותר המן רצה להשמיד את כל היהודים? ולמה לפני 700 שנה אנגליה גירשה והרגה את יהודיה? ולפני 500 שנה ספרד הלכה בדרכה, ולפני 350 שנה כך בתימן? מה המניע, מה הסיבה, לכל האירועים הללו? התשובה היא שאין. אין סיבה לאנטישמיות״.

ראש הממשלה קרא: "אחיי ואחיותיי, אסור, פשוט אסור לנו, לאפשר לאותו גן מסוכן של פלגנות, לפרק את ישראל מבפנים. היום, ברוך השם, במדינת ישראל, יש לנו צבא אחד, ממשלה אחת, כנסת אחת, ועם אחד – עם ישראל. כשאנו מאוחדים, אף אויב חיצוני לא יוכל לנו. אחיי ואחיותיי, תהי נפשה של אותה תינוקת יהודיה, שניספתה עוד בטרם ניתן לה שם, יחד עם ששת מיליון אחינו ואחיותינו נרצחי השואה, צרורה בצרור החיים".

מדליקי המשואות בעצרת ביד ושם הם צבי גיל, יליד זדונסקה שבפולין ועיתונאי בטלוויזיה הישראלית; בני משפחתו של שמואל בלומנפלד ז"ל, יליד קרקוב שבפולין שלאחר עלייתו לארץ שירת כסוהר ששמר על אייכמן במהלך משפטו; אולגה קיי, ילידת העיירה אויפהרטו בהונגריה וניצולת מחנה ברגן בלזן; יוסף שילנסקי, יליד שוואלי שבליטא וניצול מחנות הריכוז; שאול שפילמן, יליד וינה שבאוסטריה וניצול מחנות הריכוז וצעדות המוות; ורבקה אליצור, ניצולת מחנה ווסטרברוק וברגן בלזן.

מחר: צפירת דומייה וטקסי זיכרון בכנסת וביד ושם

בשעה 10:02 יחל בככר גטו ורשה ביד ושם טקס הנחת זרים בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו"ל.

בשעה 11:00 יתקיים בכנסת הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם", שכולל מעמד קריאת שמות קורבנות השואה ברבים ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, בסימן "מסילות אל האבדון- שילוחם של היהודים בתקופת השואה". במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת, נשיאת הבונדסטאג, נשיאת בית המשפט העליון. במהלך הטקס יודלקו 6 נרות זיכרון על ידי חברי כנסת וניצולי שואה. הטקס ישודר בערוץ הכנסת.

טקס האזכרה המרכזי לקורבנות השואה יתקיים ב-13:00 באוהל יזכור ביד ושם. עצרת תנועות הנוער המרכזית תחל ב-17:00, בבקעת הקהילות ביד ושם, בהשתתפות שרת החינוך ובשיתוף מִנהל חברה ונוער במשרד החינוך ומועצת תנועות הנוער. עצרת הנעילה של יום הזיכרון לשואה ולגבורה במוזיאון בית לוחמי הגטאות בסימן "מורשתנו לדורות הבאים", ובמעמד נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!