דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עשרות מיליארדים על קרן הצבי: חוסכים בארצות הברית יוכלו להשקיע את כספי הפרישה שלהם בקריפטו

קרן פידליטי הודיעה שחוסכיה יוכלו להפנות עד 20% משכרם החודשי להשקעות בביטקוין | משרד העבודה האמריקאי מודאג מכך שהחסכונות יהיו חשופים לתנודתיות הרבה של כלכלת הקריפטו

ביטקוין ומסחר בבורסה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ביטקוין. ערך עצום למעסיק, סיכון גדול לעובדים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קרן פידליטי תאפשר ל-20 מיליון חוסכיה להפנות חלק מכספי החיסכון הפנסיוני לקריפטו. משרד העבודה האמריקאי מזהיר מפני הסיכון הרב שגלום באפשרות זו, כשמשקיעים מסורתיים רואים במטבעות כמו ביטקוין השקעות חסרות ערך לחלוטין. השקעות מסוג זה יכולות להזניק את שער הביטקוין, אבל הן עלולות להיות קשות למימוש בעתיד עבור החוסכים.

קרן פידליטי האמריקאית הודיעה בשבוע שעבר שתאפשר לעובדים לשלב השקעות בקריפטו כחלק מחיסכון הפרישה שלהם (K401). לפי CNN, לקרן 23 אלף תוכניות חיסכון, שמשקיעות את חסכונות הפרישה של יותר מ-20.4 מיליון חוסכים. ההשקעה בביטקוין תותנה בכך שהמעסיק יחסוך לעובדיו בתוכנית הרלוונטית מבין התוכניות של פידליטי.    

המעסיק הוא זה שיקבע מה המקסימום המותר בתוכנית להשקעה בנכסים דיגיטליים, כשהתקרה היא 20% מהתשלום החודשי.  

משרד העבודה האמריקאי הביע דאגה חמורה מכך שחסכונות הפרישה של עובדים יהיו חשופים לתנודתיות הרבה של כלכלת הקריפטו.    

אחד המעסיקים שקפץ על הזדמנות הוא מייקל סיילור, מנכ"ל חברת השירותים העסקיים מיקרוסטרטג'י, שהיא גם אחת המחזיקות הכי גדולות בביטקוין בעולם.     

אם עובדי החברה ירצו לחסוך כך, הם יבצעו מהלך שמבחינה כלכלית יש בו ערך עצום למעסיק, וסיכון גדול לעובדים. חיסכון כזה יאפשר לחברה למכור לעובדים שלה ביטקוין, בלי למכור אותו דרך מתווך, אלא פשוט להשקיע עבורם פחות דולרים. מכירה משמעותית של ביטקוין מטעם מיקרוסטרטג'י בזירות למסחר בקריפטו עלולה לפגוע מאוד בשער הביטקוין.

לעומת זאת, הקצאת משמורת על חלק מהביטקוין לעובדים כחלק מחיסכון הפרישה יאפשר לחברה להקטין את מלאי הביטקוין שלה, ללא השפעה על השער, שכן לא התבצעה כל מכירה בשוק. במילים אחרות, מדובר באפשרות חדשה של מיקרוסטרטג'י להציע לעובדים שלה להעמיס על עצמם חלק מסיכוני האחזקה בביטקוין.   

התנגדות חריפה לביטקוין אצל ראשי קרן ברקשייר הת'וואי

וורן באפט וצ'רלי מאנגר חזרו בסוף השבוע על עמדתם שלפיה מטבעות קריפטו לא ראויים להשקעה. "אם היית מציע לי את כל הביטקוין בעולם בעבור 25 דולר בלבד, לא הייתי קונה", אמר באפט, ראש קרן ההשקעות הענקית ברקשייר הת'אווי בכנס המשקיעים השנתי.

באפט הסביר: "ביטקוין לא מביא כסף חדש לחדר. הוא פשוט מחליף ידיים, אולי בשילוב עם הונאות ועלויות תפעול, ואתה מפסיד. זה נעשה כמה פעמים בהיסטוריה. כדי שנכס יהיה בעל ערך, הוא צריך לעשות משהו. אפשר ליצור 'כסף ברקשייר', אבל בסוף, אם מישהו חושב שיש סיכוי שממשלת ארצות הברית תאפשר ל'כסף ברקשייר' להחליף את הכסף שלה, הוא יצא מדעתו. אני לא יודע מה יהיה שער הביטקוין בעוד חמש או עשר שנים, אבל ברור לכל שהוא לא עושה כלום".    

סגנו מאנגר אמר: "אני משתדל להימנע ממה שטיפשי, מרושע וגורם לי להיראות אידיוט. ביטקוין הוא שלושתם. הוא טיפשי כי בטח יירד לאפס, מרושע כי הוא מערער את המערכת של הבנק המרכזי, וגורם לי להיראות אידיוט בהשוואה לשלטון הקומוניסטי מסין, שהיה חכם מספיק להחרים אותו שם". מאנגר הפציר בשומעיו לא לכלול ביטקוין בחיסכון לפרישה.  

הביטקוין צנח וזקוק נואשות לכספים חדשים כדי להימנע מקריסה   

שער הביטקוין כיום הוא 37 אלף דולר, ירידה משמעותית מנובמבר 2021, אז שערו היה 69 אלף דולר. בשנתיים האחרונות, חברות ציבוריות אמריקאיות שמחזיקות נתחים גדולים מרשת זו, ממעטות למכור ביטקוין ומעדיפות ללוות כנגדו הלוואות בדולרים. ההלוואות משמשות לתשלום חשבון החשמל ורכישה של מכונות כרייה חדשות, מה שמגביר את ההימור על כך שביטקוין יתייקר. מכיוון שמדובר בסכומים משמעותיים שמתועלים מכספי המשקיעים בביטקוין לחברות המחשבים שעושות חישובי "כרייה" של ביטקוין, מדובר בהפסד נטו מצרפי לשאר המשקיעים.    

לכן חוסכים לפנסיה שיזרימו כסף מדינה כעת ולא ימכרו אותו להרבה שנים הם "מתנה משמיים", שנראית כאילו היא תפורה במיוחד למשקיעים הוותיקים בביטקוין. השקעה סטטית כזו תאפשר לוותיקים לצמצם הפסדים או לממש רווחים, על חשבון המחזיקים החדשים ש"נעולים" לטווח ארוך.

מכיוון שבשווקי הביטקוין אין נזילות גבוהה ואין הבטחה לנזילות כזו בעתיד, החוסכים חשופים לסיכון מוגבר לאובדן ערך מהיר בעתיד, כשירצו להמיר את הביטקוין לדולרים. 

אפילו הונאות פונזי גורמות לביטקוין להיראות רע  

לפי פרופ' רוברט מקאולי, אם משווים את ביטקוין להונאת פונזי, מדובר ב"הכפשת הפונזי" שלא בצדק. מקאולי הוא חבר בפקולטה להיסטוריה באוניברסיטת אוקספורד ובמרכז למדיניות פיתוח עולמי באוניברסיטת בוסטון. במאמר שפרסם בפיננשייל טיימס, הדגיש מקאולי במה הונאת פונזי גרועה פחות מביטקוין. הוא הסביר שבהונאת הפונזי של ברני מיידוף, 70% מסכום ההשקעה הראשוני נתפס, ומשקיעים פוצו חלקית על ההפסד.

לעומת זאת, התמוטטות בשער הביטקוין לא תאפשר למשקיעים שום פיצוי לעולם. נוסף על כך, רשת המחשבים של ביטקוין מבזבזת כ-45 מיליון דולר בכל יום רק על חשמל, על חשבון כלל המשקיעים במטבע, הוצאה שלא קיימת בהונאת פונזי, שהיא "משחק סכום אפס". את ביטקוין הוא מגדיר כ"משחק סכום מינוס".    

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!