דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדריך / חופשת אבהות: מה היא כוללת, מה קורה בעולם ומה הסיכוי שזה יתממש

השרה מיכאלי הכריזה "ניצחנו" בטוויטר, אבל יישום הצעת החוק החדשה מוטל בספק | מה כוללת ההצעה, מה הפרטים שעדיין לא סגורים, ומה אורך חופשת האבהות במדינות אחרות

שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
שרת התחבורה, מרב מיכאלי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת התחבורה מרב מיכאלי הכריזו אתמול (רביעי) על קידום חוק לחופשת אבהות, במסגרתו אבות יקבלו חופשה בתשלום אחרי הולדת ילדיהם. עם זאת, פרטי החוק אינם סגורים, והדרך ליישומו עוד ארוכה. מה כוללת ההצעה, ומה צריך לקרות כדי שזה יתממש?

המצב היום: חופשה על חשבון האישה
חופשת לידה היא שילוב של שתי זכויות סוציאליות לו זכאיות נשים שילדו: אפשרות לצאת לחופשה לתקופה של עד 26 שבועות בהם מקום העבודה מובטח, ודמי לידה בגובה המשכורת למשך 15 שבועות (או 8 שבועות למי שעבדה תקופה קצרה יותר). כלומר, כשלושה חודשים בתשלום, ועוד כשלושה חודשים לא בתשלום. אסור למעסיק למנוע מעובדת חופשת לידה, או לדרוש ממנה לקצר אותה. חופשת אימהות ניתנת גם במקרה של אימוץ, פונדקאות או הפלה בלידה, בתנאים שונים.

לאבות, לעומת זאת, אין תקופת אבהות מובנית. הם יכולים לקחת 3 ימי חופשה ו-3 ימי מחלה, אך על חשבון המכסה הרגילה שלהם. לחילופין, הם יכולים לחלוק חלק מחופשת הלידה אחרי שישה שבועות עם הנשים, בכפוף לכך שהאישה תקצר את חופשת הלידה שלה,  או לקחת חופשת לידה במקביל לאם לשבוע, אבל זאת בכפוף לכך שהיא תוותר על דמי הלידה שלה.

מה מחדשת ההצעה החדשה?
השינוי המרכזי בהצעה שהוצגה הוא חופשת לידה נפרדת ובתשלום מלא לגברים, המנותקת מחופשת הלידה של האישה. זוהי זכות סוציאלית שתוענק לאב ורק הוא יכול לממש אותה.

בדומה לנשים, דמי הלידה יעמדו על 100% מהשכר, במגבלה של 1,500 שקלים ליום. השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא משך תקופת הלידה: בעוד ליברמן התייחס בעיקר לאפשרות של שבועיים, השרה מיכאלי אמרה שגם האופציה לחופשה של ארבע שבועות על השולחן.

אב ותינוק (צילום אלוסטרציה: שיר תורם / פלאש90)
אב ותינוק (צילום אלוסטרציה: שיר תורם / פלאש90)

מה המגבלות?
לפי ההצעה הגבר יוכל לקחת את חופשת האבהות בתשלום שלו רק אחרי שהאישה תסיים את תקופת הלידה בתשלום (ה-15 שבועות הראשונים) ותחזור לעבודתה. על מנת לעודד חזרה לעבודה, בני הזוג לא יוכלו לקחת את החופשה במקביל, אולי מלבד ימים ספורים.

מה צריך כדי שזה יקרה?
השרה מרב מיכאלי צייצה אתמול "הצלחנו" בעקבות ההצעה, אבל למרות ההכרזה החגיגית הוצאת התכנית לפועל איננה ודאית בכלל. משרד הכלכלה הוא שאחראי לכתיבת החוק, שיצטרך לעבור אישור בכנסת ולעבור ביחד עם חוק התקציב לשנת 2023. נכון לעכשיו אין לחוק בכלל נוסח כתוב, ומספר שאלות לגביו עדיין פתוחות.

אבל האתגר האמתי לאישור החוק הוא פוליטי: לקואליציה אין היום רוב בכנסת החצויה, והסיכוי שתצליח לאשר תקציב נמוך. כדי שחופשת האבהות אכן תגיע לספר החוקים, הקואליציה נדרשת לגייס עוד חבר שיתמוך בחוק התקציב, או הסכמה עם מספרי חברי כנסת שימנעו בהצבעה.

מה עלות החוק?
עלות החוק המוצע מוערכת במאות מיליוני שקלים, שיצאו מקופת המדינה לממן את השכר שמקבלים הגברים בתקופת הלידה. לכן, לסוגית משך תקופת הלידה יש משמעות תקציבית גדולה.

מה קורה בעולם?
ברוב מדינות ה-OECD נהוגה חופשת לידה לגברים, או חופשת הורות משותפת שההורים יכולים לחלק ביניהם אחרי חופשת הלידה הראשונה של האם. לפי מרכז המידע של הכנסת, ב-80% ממדינות הארגון יש חופשת אבהות בתשלום, או חופשת הורות לשני בני הזוג. החופשה לאבות לרוב קצרה יותר ועומדת על 8.3 שבועות בממוצע, בתשלום ממוצע של 69% מהשכר ששולם לעובד לפני היציאה לחופשה.

לפי המחקר, מתוך 11 המדינות שיש עליהן נתונים, 55% מהאבות ממשים את חופשת האבהות, ובמדינות הרווחה בצפון אירופה מעל 70%. למרות הזכות החוקית, חסמים תרבותיים וכלכליים אחרים גורמים לכך שגברים ממשים את זכותם לתקופת אבהות קצרה יותר בהשוואה לנשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!