דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אירוויזיון 2022

גמר אירוויזיון 2022: אוקראינה פייבוריטית, תחרות מעניינת על מקומות 4-2

גמר האירוויזיון ה-66 ייערך הערב (ש') בהשתתפות 25 מדינות | מה הסיכויים לניצחון של אוקראינה ומי המתחרות הגדולות שמאיימות עליה

הפייבוריטיות לניצחון באירוויזיון 2022. מימין למעלה ובכיוון השעון: שבדיה, אוקראינה, איטליה ובריטניה (צילומים: EBU / NATHAN REINDS, EBU / CORINNE CUMMING,  EBU / CORINNE CUMMING, ens Büttner/dpa)
הפייבוריטיות לניצחון באירוויזיון 2022. מימין למעלה ובכיוון השעון: שבדיה, אוקראינה, איטליה ובריטניה (צילומים: EBU / NATHAN REINDS, EBU / CORINNE CUMMING, EBU / CORINNE CUMMING, ens Büttner/dpa)
מאור הוימן

גמר אירוויזיון 2022 יתקיים הערב ב-22:00 שעון ישראל בטורינו, איטליה. המסע של המשלחת הישראלית אמנם הסתיים מוקדם מהרצוי, אבל גם בלי ישראל, הגמר השנה צפוי להיות מסקרן במיוחד. כ-200 מיליון צופים מאירופה, אוסטרליה וארצות הברית יישאו את עיניהם לארץ המגף כדי לגלות אם הסימפטיה לאוקראינה תכריע את הכף לטובתה, כפי שחוזות טבלאות ההימורים, או שמא מדינה אחרת תפתיע.

המפקח על האירוויזיון מרטין אוסטרדל כבר הכין את הקרקע לאפשרות של זכייה אוקראינית, ואמר ש"איגוד השידור האירופי ערוך למצב שבו המדינה הזוכה לא תוכל לארח את התחרות". חובבי התחרות זוכרים שב-1979 ישראל ניצחה בפעם השנייה ברציפות, אבל רשות השידור העדיפה מטעמים כלכליים לדחות את האפשרות לארח תחרות נוספת.

מאחר שאין סעיף בתקנון שמתייחס למצב זה, המארגנים החליטו אז להציע את האירוח למדינות הבאות בתור לפי טבלת הניקוד, ואחרי שספרד ובריטניה סירבו, הולנד, שהגיעה למקום הרביעי, אירחה את אירוויזיון 1980.

במקרה דומה ב-2014, איטליה ניצחה בג'וניור אירוויזיון (תחרות שמארגן איגוד השידור האירופי לזמרים עד גיל 14), ולא התעניינה באירוח, וכך סגניתה בולגריה זכתה לכבוד לארח את התחרות ב-2015.

לדברי דניאל דונקלמן, פרשן ומומחה אירוויזיון, הג'וניור אירוויזיון נוטה להקדים את האירוויזיון, ולכן מעניין לבחון דרכו את התהליכים והשינויים בתחרות. "בלרוס הצטרפה לג'וניור ב-2003, שנה לפני הופעת הבכורה שלה ב'אירוויזיון של הגדולים'", אומר דונקלמן. "קזחסטן משתתפת בג'וניור מ-2018, לקראת הצטרפותה לאירוויזיון. וגם הצגת ניקוד כמו שאנחנו מכירים אותה, עם החלוקה בין השופטים לבין הקהל, נוסתה לראשונה בג'וניור".

לכן, אם אוקראינה אכן תזכה באירוויזיון השנה, יהיה מעניין לא פחות לגלות מי המדינות שיגיעו למקומות השני, השלישי ואפילו הרביעי. טבלאות ההימורים אמנם מנבאות שבמקומות אלה יתייצבו בריטניה, איטליה ושבדיה, לאו דווקא בסדר הזה, אבל הפתעות יכולות להגיע מכיוונים שונים, בהם פולין, סרביה, נורבגיה, צרפת ואפילו מולדובה, הולנד וספרד.

הטבלה לא משקרת. בדרך כלל

מבט על טבלאות ההימורים בשנים האחרונות מגלה שהן כלי ניבוי מדויק יחסית לתוצאות הסופיות, אבל לעתים גם מחמיצות.

בכל שנה מכתירים חובבי התחרות לקראת תום חשיפתם של כל השירים, באמצע מרץ, את הפייבוריט המוקדם. זה השיר שהמהמרים שמים עליו את רוב הז'יטונים, ולכן נוצר סביבו באז והציפיות ממנו עולות.

בחלק מהמקרים ההייפ היה מוצדק: ב-2018, לדוגמה, ישראל התמקמה בראש טבלאות ההימורים אחרי שהודלפה גרסת דמו של השיר Toy, שאכן ניצח בתחרות בסוף. גם ב-2012, 2013 ו-2015, למשל, שבדיה, דנמרק ושוב שבדיה (בהתאמה) היו המועמדות המובילות לניצחון במשך חודשים, ואכן זכו בו. אם גם השנה התרחיש יהיה דומה, הניצחון נמצא בכיס של אוקראינה, שמובילה את טבלאות ההימורים בבטחה, עם 60% זכייה.

אבל לא תמיד המהמרים יודעים לחזות את התוצאות. הזמר הרוסי המצליח סרגיי לזרב זוכר היטב את אירוויזיון 2016, שבו רק עצם בחירתו לייצוג המדינה, עוד לפני חשיפת השיר, הציבה את רוסיה במקום הראשון בכל הסוכנויות. אלא שאז הסיפור הסתיים אחרת, ודווקא ג'מאלה האוקראינית הייתה זו שניצחה.

ב-2017 הפייבוריט המוקדם היה פרנצ'סקו גבאני מאיטליה, אבל אחרי שינויים מעוררי מחלוקת בשיר והופעה מאכזבת הסתפק גבאני במקום השישי, בעוד סלבדור סובראל מפורטוגל הפתיע ולקח את כל הקופה.

אירופה תיאלץ להמתין לסביבות השעה 1:30 שעון ישראל כדי לדעת אם טבלאות ההימורים שוב דייקו, ואם זה המצב, ייקח עוד כמה שבועות לפחות לגלות היכן יתקיים אירוויזיון 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!