דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

הקורונה מעמידה במבחן את ההסתמכות העצמית של קוריאה הצפונית

גל התחלואה בו הודתה המדינה הבדלנית בשבוע שעבר מעמיד את משטרו של קים ג'ונג-און בפני דילמה: לסטות מהעיקרון המרכזי שלו ולקבל עזרה מהחוץ או לנסות להיאבק במגפה לבד במחיר אפשרי של מאות אלפי מתים שעלול לערער את היציבות הפוליטית

נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און בפגישה בנושא מאסטרטגיות מאבק בנגיף בבירה פיונגיאנג (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP, File)
נשיא קוריאה הצפונית קים ג'ונג-און בפגישה בנושא מאסטרטגיות מאבק בנגיף בבירה פיונגיאנג (צילום: Korean Central News Agency/Korea News Service via AP, File)

במשך יותר מעשר שנות כהונתו כמנהיג של קוריאה הצפונית הציב קים ג'ונג און את "ההסתמכות העצמית" כאבן יסוד של הממשל שלו. כפועל יוצא, דחתה המדינה סיוע בינלאומי וחתרה במקום זאת ליישם אסטרטגיות מקומיות לטיפול בכלכלה המקרטעת שלה.

אבל גל תחלואה, על פי החשד מנגיף הקורונה, שמדביק מאות אלפים מאזרחיו מציב כעת את קים בצומת דרכים קריטית: לוותר על כבודו ולקבל עזרה ממדינות זרות במאבק במחלה או לעמוד מולה לבד, ייתכן שבמחיר של מניין מתים עצום שעלול לערער את מנהיגותו.

"קים ג'ונג און עומד בפני דילמה", אמר לים אוי-צ'ול, פרופסור במכון ללימודי המזרח הרחוק של אוניברסיטת קיונגנאם בסיאול. "אם הוא יקבל עזרה מארה"ב או מהמערב, זה יכול לערער את את ההסתמכות העצמית שהוא מקדם בקביעות והאמון הציבורי בו עלול להיחלש".

עם זאת, הבחירה לא לעשות דבר עלולה להתגלות כהרסנית.

הנתונים האמיתיים עלולים לאיים על משטרו של קים

מאז שהכירה בהתפרצות של מגפת הקורונה בשבוע שעבר, קוריאה הצפונית אמרה ש"קדחת מדבקת ביותר" הביאה למותם של 56 בני אדם ולמחלה של כ-4.5 מיליון אחרים. צופים מהחוץ מעריכים שמרבית המקרים האלה נגרמו על ידי נגיף הקורונה.

כל נתון שמפרסמת התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית על מספר החולים מסתיר, סביר להניח, מצב גרוע פי כמה בשטח. למדינה אין מספיק בדיקות לאיתור הנגיף, ומומחים טוענים שהמדינה מדווחת על מספר מתים נמוך משמעותית מזה שבפועל כדי להימנע ממתיחות ציבורית שעלולה לפגוע פוליטית בקים.

מספר צופים חיצוניים אומרים שמניין המתים הרשמי נמוך מדי למדינה בה רוב מ-26 מיליון האזרחים לא מחוסן ויש מחסור בתרופות וציוד רפואי.

הדיווח החסר של המדינה על מספר המתים נועד להגן על סמכותו של קים בזמן שהוא ניצב מול "המשבר הראשון והקשה ביותר" בעשר שנות שלטונו, אמר נאם סונג-ווק, פרופסור באוניברסיטת קוריאה.

התפרצות המחלה בקוריאה הצפונית קשור אולי במצעד צבאי המוני שנערך בסוף אפריל בבירה פיונגיאנג, שקים ארגן כי להציג כלי נשק חדשים וגדודים של חיילים נאמנים. המצעד משך אליו עשרות אלפי חיילים ותושבים מכל רחבי המדינה. אחרי האירוע, קים העביר מספר ימים בהשתתפות בצילומי מזכרת עם משתתפי המצעד, כולם ללא מסכות. רוב התמונות כללו עשרות או מאות בני אדם.

קוריאה הצפונית יכולה אולי להסתיר פומבית את מספר המתים האמיתי, אבל החמרת הגבלות התנועה והבידוד במדינה עלולה לפגוע בחקלאות שלה. הכלכלה המקומית נמצאת גם כך במצב קשה אחרי יותר משנתיים של סגירת גבולות ובעיות נוספות שיצרה המגפה.

המדינה מודאגת גם ממחסור באספקה רפואית, במזון ובמוצרי יסוד אחרים שנעלמו מהשווקים במהלך סגירת הגבולות, אמר יאנג מון-ג'ין, פרופסור ללימודי קוריאה הצפונית באוניברסיטת סיאול.

"הם חווים כעת 'מצעד מפרך' נוסף", אמר יאנג, כשהוא מתייחס לכינוי המכובס שהעניק המשטר לרעב המוני בשנות התשעים ממנו מתו מאות אלפי בני אדם.

האם קים יפנה לסין או דווקא לקוריאה הדרומית?

קים דחה בעבר הצעות למשלוח של מיליוני מנות חיסון מצד מיזם COVAX של ארגון הבריאות העולמי, שמעביר חיסונים ממדינות עשירות למדינות עניות. אחרי שהמדינה הודתה בהתפרצות התחלואה, קוריאה הדרומית וסין הציעו לשלוח לה חיסונים, תרופות וציוד רפואי. ארה"ב אמרה שהיא תומכת במאמצי הסיוע הבינלאומיים, למרות שאין לה תכניות קונקרטיות לחלוק את מלאי החיסונים שלה עם קוריאה הצפונית.

קבלת עזרה מהחוץ תעמיד את המדינה, שתמיד מפגינה גאווה עצמית עצומה למרות העוני שלה, בעמדה בעייתית. בשנתיים האחרונות קים הציג שוב ושוב את מדינתו כ"בלתי ניתנת לחדירה" של המגפה. עם זאת, ביום שבת האחרון, הוא אמר שהמדינה ניצבת בפני "התפרצות גדולה" ושגורמים רשמיים חייבים ללמוד איך סין, בעלת הברית המשמעותית היחידה שלה, ומדינות אחרות, התמודדו עם המגפה.

פרופסור נאם טען שסביר להניח שקים ירצה, בסופו של דבר, לקבל משלוחי סיוע מסין אבל לא מקוריאה הדרומית, מארה"ב או מ-COVAX. לדבריו, "התגברות על 'ההתפרצות הגדולה' עם בעזרת מי שקוריאה הצפונית מכנה 'אימפריאליסטים אמריקאים' או מקוריאה הדרומית היא לא אפשרות שהמדינה תוכל לסבול כי זה עומד בניגוד לכבוד העצמי של המנהיג העליון שלה".

לדברי סו יו-סוק, אנליסט במכון ללימודי קוריאה הצפונית בסיאול, קוריאה הצפונית תסכים לקבל עזרה מסין רק אם זה יעשה בצורה לא פורמלית ולא פומבית, בגלל "שזה עניין של גאווה לאומית". הוא הוסיף שסביר להניח שסין תסכים לזה בגלל שהיא רואה במשלוחי הסיוע דרך לחזק את הקשרים עם שותפה שמתנגדת למערב.

אבל צ'ו האן באם, אנליסט במכון הקוריאני לאיחוד לאומי בסיאול, טען שפיונגיאנג עשויה דווקא לפנות לקבלת סיוע מקוריאה הדרומית בגלל שהיא מטילה ספק ביעילות של החיסונים הסיניים. לדבריו, אספקה מקוריאה הדרומית דרך מעבר הגבול היבשתי תהיה גם מהירה יותר.

מומחים לקוריאה הצפונית חלוקים בשאלה מה המדינה צריכה יותר מכל. חלק קראו לשלוח 70-60 מיליון מנות חיסון שיספיקו לתת מספר חיסונים לכל אזרח. אחרים טענו שמאוחר מדי לשלוח כמות גדולה כל כך של חיסונים, ושקוריאה הצפונית צריכה יותר תרופות להורדת חום, ערכות בדיקה, מסכות ומוצרי יסוד.

לטענת ג'ונג ג'ה-האן, פרופסור לרפואה מונעת באוניברסיטת ג'אצון בקוריאה הדרומית, בגלל שמניעת התפשטות הנגיף במדינה עם אוכלוסייה לא מחוסנת הוא כבר עכשיו יעד לא מציאותי, המטרה צריכה להיות אספקה מוגבלת של חיסונים כדי למנוע תמותה בקרב קבוצות סיכון כמו זקנים וכאלה עם בעיות בריאותיות קיימות.

"המאבק במגפת הקורונה מחייב יכולת לאומית מקיפה, כולל יכולת לבצע בדיקות, לטפל ולחסן את האזרחים", אמר ג'ונג. "את הבעיה הזאת אי אפשר יהיה לפתור אם העולם יסייע רק עם אחד או שניים מהדברים האלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!